چالش‌ها و راهکارهای توسعه لرستان در دیدار با جهانگیری مطرح شد

چالش‌ها و راهکارهای توسعه لرستان در دیدار با جهانگیری مطرح شد
شناسه خبـر : ۶۳۲۱۱ چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: در دیدار با معاون اول رئیس جمهور راه‌کارهایی برای حل مشکلات استان از جمله تخصیص ردیف بودجه سالانه به میزان کافی، اختصاص و بهره‌گیری لرستان از بودجه‌های متمرکز ملی، رسیدگی حل مشکلات مالی و حقوقی کارخانجات تعطیل شده، اختصاص بودجه و اعتبار کافی از طریق وزارتخانه‌ها جهت احداث صنایع تبدیلی، جبران خسارت سیل، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیل سد و رساندن آب به دشت‌های استان ارائه شد.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی امشب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز گذشته به همراه مجمع نمایندگان لرستان و استاندار دیداری با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه پیرامون دلاورمردی‌ها و ایثار مردم لرستان قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالبی ارائه و سپس توانمندی‌ها و مزیت‌های لرستان عنوان شد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به وجود ۱۱ میلیارد مترمکعب آب و ۸۰۰ هزار هکتار زمین حاصلخیز و مقام نخست در تولید برخی محصولات کشاورزی، افزود: مناظر زیبا، جنگل‌های انبوه و آبشارهای بسیار جهت گردشگری، استعدادهای فراوان جهت توسعه صنعت، کشاورزی، دامداری و دامپروری، گیاهان دارویی و گلخانه و معادن از جمله ظرفیت‌های بالا برای توسعه استان هستند.

شاهرخی بیان داشت: اگرچه نظام جمهوری اسلامی خدمات قابل توجهی نسبت به ملت ایران انجام داده، با این وجود لرستان از عدم توسعه‌یافتگی رنج می‌برد که موجب بروز آسیب‌های اجتماعی شده است.

وی، نرخ بالای بیکاری،عدم افتتاح برخی صنایع، تعطیلی  واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی، عدم وجود صنایع تبدیلی برای چندین هزار تن میوه، حبوبات و غلات، ۷ هزار میلیارد تومان خسارت باقی‌مانده از سیل و مهم‌تر از همه عدم تخصیص آب به میزان کافی را از جمله مشکلات لرستان برشمرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه نرخ‌ زمین‌های آبی در استان ۲۳ درصد بوده، حال اینکه متوسط کشوری ۴۶ درصد است، افزود: عدم وجود شبکه آبیاری برای بیش از ۲۰ دشت وسیع لرستان، عدم تکمیل سدهای در حال ساخت به ویژه سد معشوره از دیگر چالش‌های استان هستند.

شاهرخی ادامه داد: راه‌کارهایی برای حل این مشکلات از جمله تخصیص ردیف بودجه سالانه به میزان کافی، اختصاص و بهره‌گیری لرستان از بودجه‌های متمرکز ملی، رسیدگی حل مشکلات مالی و حقوقی کارخانجات تعطیل شده، اختصاص بودجه و اعتبار کافی از طریق وزارتخانه‌ها جهت احداث صنایع تبدیلی، جبران خسارت سیل، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیل سد و رساندن آب به دشت‌های استان ارائه شد.

وی با بیان اینکه اجرای راهکارهای عنوان شده در کوتاه، میان و بلند مدت می‌تواند چهره لرستان را تغییر دهد، گفت: همچنین در ارتقای فرهنگی و رشد و پیشرفت اقتصادی نیز بسیار موثر است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان تصریح کرد: در ادامه جلسه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور قول مساعد دادند که مسائل مطرح شده را پیگیری کنند، البته برخی از مشکلات نیازمند برگزاری جلسه در مرکز است.

شاهرخی خاطرنشان کرد: همچنین قول دادند که ۲۹۵ میلیارد تومان برای کارهای فوری استان در زمینه احداث و یا تکمیل و اتمام سدهای استان اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه معاون اول رئیس‌جمهور از لرستان به عنوان استانی سرشار از استعدادها از نظر نیروی انسانی و منابع طبیعی یاد کردند، گفت: قول دادند مشکل آب و محدودیت‌های آن را رفع و در شورای عالی آب مطرح کنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: پیگیری مطالبات مردم لرستان از نظر آب شرب و تخصیص اعتبار در این زمینه، مشارکت بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی از دیگر قول‌های اسحاق جهانگیری برای توسعه لرستان بود.

شاهرخی اظهار امیدواری کرد برگزاری این‌چنین جلسات در برطرف‌کردن تنگناهای لرستان موثر واقع شود، ضمن اینکه تا اجرایی شدن مطالبات مردم استان کار را دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir