تحریم برای بخشی از اصلاح‌طلبان تبدیل به ایدئولوژی شده است! / روزنامه همدلی: برخی اصلاح طلبان به جای دستگیری از پزشکیان مچ‌گیری می‌کنند!

تحریم برای بخشی از اصلاح‌طلبان تبدیل به ایدئولوژی شده است! / روزنامه همدلی: برخی اصلاح طلبان به جای دستگیری از پزشکیان مچ‌گیری می‌کنند!
شناسه خبـر : ۱۴۴۷۹۵ شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲

برای بخشی از جریان اصلاحات موضوع تحریم انتخابات همچنان مساله بوده و رفتارهای سینوسی جریان اصلاحات در مشارکت و یا عدم مشارکت امری نهادینه است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه‌های امروز شنبه دوم تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که رخدادهای هشتمین انتخابات مناظره ۴ دقیقه‌ای زیر سایه فوتبال ۹۰ دقیقه‌ای و اتصال ریلی خلیج فارس تا خزر در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روزنامه اصلاح طلب هم میهن با انتقاد از مواضع تحریمی ها اذعان می کند که امروز تحریم انتخابات به بخشی از هویت و ایدئولوژی برخی اصلاح طلبان تبدیل شده است.

این روزنامه با بیان اینکه تحریم انتخابات دیگر حتی تاکتیکی برای افزایش قدرت چانه‌زنی در آتیه نیست، بلکه به نوعی استراتژی و حتی ایدئولوژی بدل شده است، می نویسد، امروز اما می‌توان در کارآیی این الگو تردید کرد و پرسید تحریم انتخابات چه تاثیر مثبتی داشته است؟

هم میهن در ادامه با بیان اینکه در آستانه انتخابات ۱۴۰۳، برخی همچنان بر طبل تحریم می‌کوبند و برآنند که مشارکت در انتخابات هیچ وجهی ندارد، تصریح می کند، مبلغان تحریم در پی چه هدف عینی و ملموسی هستند و گمان می‌کنند با رأی‌ندادن چه به دست می‌آورند؟ برای گروهی از تحریمی‌ها، تحریم انگار دیگر تاکتیکی برای تغییر موازنه قوا نیست، بلکه به هویت بدل شده و به همین دلیل آنها به‌طور کلی از پاسخگویی جزئی و فنی به این پرسش امتناع می‌ورزند. شاید هم برآوردی ندارند.

این روزنامه همچنین با بیان اینکه سیاست چیزی جز موازنه قوا نیست، خطاب به تحریمی ها می نویسد، لااقل در انتخابات ۱۴۰۳، بنا به شواهد و قرائن متقن، آمار مشارکت بالای ۵۰ درصد خواهد بود، بنابراین تحریم این انتخابات نمی‌تواند کلی، منسجم و گسترده باشد.

این اما همه ماجرا نیست، از سوی دیگر اما روزنامه همدلی نیز طی یادداشتی با انتقاد از برخی اصلاح طلبان تحریمی تصریح کرد حال که یک چهره اصلاح طلب برای انتخابات ریاست جمهوری تایید شده، انتظار آن بود (و همچنان هست) حداقل کسانی که متصف به صفت اصلاح طلبی هستند از این امر حمایت کنند! این رونامه نوشته است:

بعضا دیده می‌شود که برخی خلاف ویژگی‌های اولیه اصلاح‌طلبی که همانا نسبی‌نگری، ناامید نشدن، قدم به قدم گام برداشتن، استفاده صحیح از موقعیت‌های پیش آمده و... است، رقیب را اشتباه گرفته‌اند و نه تنها از مواضع جبهه اصلاح‌طلبان و کاندیدای آنان حمایت نمی‌کنند که این مواضع را مورد تهاجم هم قرار می‌دهند.

این روزنامه در ادامه با به چالش کشیدن قهر و کناره گیری مستمر بخشی از جریان اصلاحات از انتخابات تاکید می کند، این کناره گیری، ضمن محروم شدن از یک کنش کم هزینه اجتماعی - سیاسی، باعث می‌گردد که آدمی یا به بی تفاوتی و دلسردی کشانده شود و یا به خشونت طلبی گرایش پیدا کند که اتفاقا هر دوی آنان در تناقض با اندیشه اصلاح طلبی هستند.

همدلی اما در بخش دیگری از یادداشت خود از در نظر گرفتن اهداف «ایده آل گرایانه خوب» بجای در نظر گرفتن «اهداف واقع گرایانه خوب» به عنوان یکی از مشکلات اصلاح طلبان تحریمی یاد کرده و از جانب دیگر ضمن انتقاد از حداکثری کردن مطالبات از سوی آنان می نویسد، متاسفانه یکی از کارهایی که برخی اصلاح طلبان مخالف می‌کنند این است که انتظارات از ریاست جمهوری را آنقدر بالا می‌برند که از حد توانائیهای واقعی رئیس جمهور خارج است. قطعا ثمره این عمل با توجه به مولفه‌های قدرت در ایران تنها وتنها ناامیدی خواهد بود و روشن است که این خلاف اندیشه سیاست گام به گام اصلاح طلبان است.

این روزنامه اما در خاتمه می نویسد:

حال که گروهی از اصلاح طلبان دوباره وارد کارزار مبارزه انتخاباتی شدند و امید می‌رود که نامزد آنان رای بیاورد از دوستان دیگر شان انتظار دست گیری و کمک دارند نه مقابله و مچ گیری!

بیان این مطالب از سوی این رسانه اصلاح طلب نشان می‌دهد که برای بخشی از جریان اصلاحات موضوع تحریم انتخابات همچنان مساله بوده و رفتارهای سینوسی جریان اصلاحات در مشارکت و یا عدم مشارکت در انتخابات نه تنها برای بدنه این جریان حل نشده بلکه برای برخی از تصمیم سازان در این جریان تبدیل به یک هویت شده است. هویتی که بر اساس منش مبارزه بوده و آنقدر محفلی شده که قابل توضیح و توجیه برای بدنه جریان اصلاحات نیست.

مردم دیگر ارجاعی رای نمی‌دهند

برخی رسانه های اصلاح طلب با اشاره به حمایت های محمدجواد ظریف از مسعود پزشکیان اعتراف می کنند که دیگر مردم رای ارجاعی نمی‌دهند.

روزنامه آرمان ملی در این رابطه و طی یادداشتی با بیان اینکه برخی سخنرانی‌ها یا صحبت‌ها می‌تواند نقش موثری در جامعه داشته باشد و نگاه جامعه را تغییر دهد، می نویسد:

اما تلاش ها به این اندازه موثر نیست که بخواهد یک نفر را به جایگاهی برساند. مناسبات و ساختار قدرت در ایران به گونه دیگری است و افراد صرفا می‌توانند بر نظر مردم تاثیر بگذارند و به آنها جهت‌دهی کنند.

این روزنامه اصلاح طلب اما با اشاره تلویحی به عدم توانمندی پزشکیان تصریح می کند، نباید اینگونه به مساله بنگریم که چون صرفا آقای ظریف بگویند من به فلان نامزد رای می‌دهم مردم هم به نامزد مدنظر رای دهند. به عبارت دیگر مردم رای ارجاعی نمی‌دهند و باید از شخص نامزد انتخاباتی نیز چیزهایی ببینند که اقناع شوند تا از او حمایت کنند.

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir