شکاف در بدنه اجتماعی جریان اصلاحات برای دور دوم انتخابات/ روزنامه شرق: انتخابات مقدس نیست!

شکاف در بدنه اجتماعی جریان اصلاحات برای دور دوم انتخابات/ روزنامه شرق: انتخابات مقدس نیست!
شناسه خبـر : ۱۴۵۱۸۱ یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵

جبهه اصلاحات همچنان درگیر شکاف عمیق میان طیف های مشارکت جو و تحریمی بوده و این مسئله به دور دوم انتخابات نیز کشیده شده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۰تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که تحلیل انتخابات در دور دوم، دوئل سالمندان بر سر کاخ سفید و مروری بر آمارهای مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

بررسی‌ها نشان می دهد که وجود شکاف در بدنه اجتماعی جریان اصلاحات یکی از محورهایی است که اصلاح طلبان نسبت به عدم پر شدن این شکاف در مرحله دوم انتخابات احساس خطر می کنند. تاملی بر مطالب مطرح شده از سوی چهره ها و رسانه های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که آنان تاکید دارند صرفا بخشی از بدنه اجتماعی جریان اصلاحات در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری حضور یافته و بخش عمده ای از آرای کسب شده از سوی پزشکیان بر اساس تلاش فردی وی و به غیر از بدنه رای اصلاح طلبان بوده است.

در همین رابطه اما رسانه های اصلاح طلب با اذعان به وجود شکاف در بدنه جریان اصلاح طلبی تاکید دارند که مشارکت کنندگان در انتخابات و تحریمی ها همدیگر را متهم ساخته و کینه هایی میان آنان وجود دارد.

روزنامه هم مهین اما در این رابطه با اشاره به شکاف موجود در بدنه اجتماعی اصلاح طلبان ضرورت دور دوم انتخابات را یادآور شده و می نویسد، اصل داستان را باید در جمعه پیش رو جُست و به آن به مثابه فرصتی برای ترمیم شکافِ آمده‌ها و نیامده‌ها نگریست و برای آن کوشید. شکافِ آمده‌ها و نیامده‌ها را باید پُر کرد تا با پیروزی نامزد توسعه‌گرا دولتی ملی شکل داد.

به باور این رسانه ها اصلاح طلب، بحث بر سر اینکه آمده‌ها نگذاشتند نرخ مشارکت چنان باشد که نیامده‌ها انتظار داشتند و متقابلاً نیامده‌ها نکوهش شوند که اگر آمده بودند کار در مرحله اول تمام شده بود ره به جایی نمی‌برد و انرژی‌ها را تلف می‌کند. هم میهن اما در ادامه با اذعان به ناسازگاری شرایط فعلی بدنه جریان اصلاحات با شعار اجماع مسعود پزشکیان، طیف های این جریان را به شستن کینه ها از سینه ها دعوت کرد.

محورهای مطرح شده اما بیانگر آن است که جبهه اصلاحات همچنان درگیر شکاف عمیق میان طیف های مشارکت جو و تحریمی بوده و مشارکت اصلاح طلبان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موجب شده که شکاف میان تحریمی و مشارکت جو به ویژه با راه یافتن گزینه این جریان به دور دوم انتخابات افزایش یابد.

از سویی مشارکت جوها فرصت بدست آمده را بی بدیل تعریف کرده و تاکید دارند مشارکت این طیف حضوردر قدرت اصلاح طلبان را نهایی می کرد و از سوی دیگر نیز تحریمی تاکید دارند با مشارکت بخشی از اصلاح طلبان در انتخابات به راهبرد مقاومت مدنی این جریان آسیب اساسی وارد شده است.

روزنامه اصلاح طلب شرق در یادداشتی کوشید تا پیوند زدن انتخابات به مساله نظام و مشروعیت آن را به چالش کشیده و آن را صرفا بر اساس قدرت تعریف و تفسیر کند.

این روزنامه با بیان اینکه انتخابات مقدس نیست؛ بلکه عرصه‌ای برای مبارزه قدرت و مقام و منزلت و منافع گروه‌های گوناگون است، می نویسد، اگرچه انتخابات در هنگامه‌هایی خاص، کارکردهای امنیت ملی دارد، اما آن را نباید همیشه و ضرورتا به کل انقلاب و نظام و اسلام و ایران گره زد. اغلب این دعوای من و توست برای دستیابی به منابعی که در کشور وجود دارد یا برای دستیابی به مقام و موقعیت. چرا باید این دعوای شخصی یا گروهی را به یک دعوای ملی یا دینی تبدیل کنید؟ چرا باید دعوای منافع را در زرورقی از ارزش‌ها بپوشانیم؟ بسیاری از عرصه‌ها منطقه‌الفراغ است و حکومت تا آنجا که می‌تواند باید بنای مشروعیت خویش را از آن بیرون بکشد، از انتخابات بگیرید تا نظارت استصوابی و بسیاری از تصمیمات بخش عمومی. اینها هیچ‌کدام امور مقدس نیستند.

گفتنی است تلاش برای مدل سازی از انتخابات ایران به دموکراسی های غربی که در آن افرادی همچون ترامپ و بایدن ظهور و بروز می یابند و وقاحت اخلاقی و سیاسی دموکراسی دروغین را به نمایش می گذارند، مدت هاست که آرزوی اصلاح طلبان است، همچنین این جریان انتخابات را نه بر مدار ارزش های انقلاب که بر اساس کسب قدرت صرف تعریف می کند که به تبع آن کسب همان قدرت، لازمه ها و تقیدهای سیاسی – اخلاقی را نیز می گسلد، خط قرمزی باقی نمی گذارد.

اصلاح‌طلبان: سلبی رای بدهید!

مروری بر محتوای تولیده شده از سوی چهره ها و رسانه های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که آنان برای دور دوم انتخابات بیش از هر چیزی بر راهبرد سلبی تکیه کرده و با اتکای بر فضای رسانه ای به دنبال پیشبرد اهداف انتخاباتی خود می باشند. بررسی‌ها نشان می دهد که اصلاح طلبان در نخستین گام تلاش های خود می کوشند تا به تضعیف روحیه جریان اصولگرا پرداخته و تاکید کنند که این جبهه دچار ریزش آراء شده و به طور کلی هسته سخت آنان دوپاره شده است.

این طیف اما در گام دوم تولید هراس از ریاست جمهوری جلیلی را در دستورکار خود داشته و قطبی سازی و انگاره سازی در حوزه سطح زندگی، سبک زندگی، سیاست خارجی، زندگی غیر معمول، انزوای جهانی، حاکمیت کامل فقر مطلق در کشور، فروپاشی اقتصاد ایران، نابودی حیثیت اجتماعی و بین‌المللی ایرانیان، از بین رفتن دین‌داری و باورهای ملی مردم ... را برجسته می سازند، اصلاح طلبان اما در گام بعدی ضرورت افزایش مشارکت در انتخابات را دنبال کرده و اذعان دارند که تاکنون بدنه این جریان وارد عرصه انتخابات نشده است.

در همین رابطه روزنامه اعتماد در مطلبی می نویسد:

اصلاح طلبان امیدوارند نگرانی و هراس از روی کار آمدن جلیلی، بخش دیگری از قهرکردگان را پای صندوق بکشاند و حتی برخی نخبگان و رهبران سیاسی که در مرحله اول سکوت کرده بودند یا تمام‌قد به میدان نیامده بودند، در مرحله دوم به میدان بیایند و هرچه در توان دارند، به میان گذارند. بنا بر تاکید این روزنامه، گفت‌وگوی صریح با یاران و رای‌دهندگان دیروز و قهرکردگان امروز، در دستور کار اصلاح‌طلبان و کمپین انتخاباتی پزشکیان خواهد بود. هر رای اضافه‌ای از مرحله اول، منطقاً و طبیعتاً به حساب پزشکیان خواهد رفت و او را به نهمین رئیس‌جمهوری ایران تبدیل خواهد کرد.

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir