روزنامه اعتماد: اصلاح‌طلبان در ستاد پزشکیان انسجام و هماهنگی ندارند/ رادیکال‌ها: طیف خاکستری شرم نیابتی دارد!

روزنامه اعتماد: اصلاح‌طلبان در ستاد پزشکیان انسجام و هماهنگی ندارند/ رادیکال‌ها: طیف خاکستری شرم نیابتی دارد!
شناسه خبـر : ۱۴۴۵۷۶ سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰

هسته سخت اصلاحات تلاش دارد تا راهبردهای رادیکال خود را در ستاد پزشکیان هژمون سازند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که رویارویی کاندیداهای ریاست جمهوری در آوردگاه اقتصاد و بازتاب آن، نقد بخش خصوصی بر سیاست خارجی، انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی؛ انهدام اتاق جنگ اسرائیل و ۸ چالش مهم دولت چهاردهم در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

برخی چهره های جریان اصلاحات که تا همین چندماه پیش و در انتخابات اخیر به تبلیغ تحریم انتخابات پرداخته و می کوشند تا به تئوریزه این محور بپردازند، هم اکنون در انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت مشارکت در انتخابات و ضمن ایجاد حواس پرتی جمعی نسبت به نقش خود در شکل گیری فضای عدم مشارکت از سوی خود در انتخابات گذشته مرددین را شماتت کرده و آنان را شرمنده هایی می دانند که روی بازگشتن از تصمیم خود را ندارند!.

در این رابطه عباس عبدی طی یادداشتی در روزنامه شرق با بیان اینکه معتقدم آقای پزشکیان شرایط فعلیت بخشیدن برای اراده مردم را دارد، ولی اگر کسی معتقد است که اصولا شرایط برای بروز این اراده فراهم نیست، او را در رأی ندادن و عدم مشارکت سرزنش نمی‌کنم، می نویسد:

ولی توقع دارم که به عنوان یک شهروند از او بپرسم که چه فردی یا الگویی می‌تواند این شرط تو را تأمین کند؟ و آیا هیچ چشم‌اندازی داری که در این ساختار به آن مرحله برسی؟ و اگر نه، دیگر بحثی نمی‌ماند. این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با اشاره به اینکه طی این ۱۰ روز متوجه شده‌ام که بخش مهمی از کسانی که در سه انتخابات گذشته رأی ندادند، اکنون دچار تردید شده‌اند، به نارضایتی ها و کینه های بخشی از مرددین اشاره کرده و تاکید می کند، اگر قرار باشد که امر سیاست را نیز تابع این فرآیندها کنیم، راه به جایی نخواهیم برد، چون پس از مدتی خودمان نیز اسیر این حب و بغض‌ها و کینه و نفرت‌ها می‌شویم. ‌

عباس عبدی اما در ادامه تصریح می کند:

به گمانم بخش مهمی از مرددین بر اثر شرم ناشی از تصمیم قبلی و حوادث قبلی حاضر به مشارکت نیستند، در واقع یک سد اخلاقی و شرم عبور از نفرت نسبت به گذشته مانع از رسیدن به یقین است؛ در حالی که محاسبات سیاسی و عقلانیت چنین تردیدی را نمی‌پذیرد.

گفتنی است گرچه تلاش برای جلب و جذب آرای مرددین امر طبیعی به شمار می‌رود اما باید دانست که بخشی عمده ای از تردیدهای مرددین حاصل سیاه نمایی ها، کدر سازی از افق پیشرو و نیز راهبردهای مبتنی بر تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان رادیکال می باشد.

از دیگر سو در شرایطی که اصلاح طلبان مرددین را متاثر از شرم ناشی از تصمیم قبلی خود(عدم مشارکت) معنا می کنند این پرسش پیش می آید که چرا اصلاح طلبان مسئولیت پذیر نبوده و اعلام رسمی در زمینه شرم خود ندارند!

انتقاد از حضور برخی چهره ها در ستاد پزشکیان

یک روزنامه اصلاح طلب از عدم انسجام و هماهنگی میان عناصر جبهه اصلاحات در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر داد، روزنامه اعتماد در این رابطه طی مطلبی نوشت:

جبهه اصلاحات به دلیل ردصلاحیت‌های چند دوره اخیر مجلس و ریاست جمهوری سیزدهم آمادگی لازم را برای حضور منسجم در انتخابات نداشت و تا خود را پیدا کند به زمان نیاز دارد. بنابراین ایجاد انسجام و هماهنگی بین عناصر این جریان اعم از احزاب و شخصیت‌های حقیقی در سطح خرد و کلان بسیار ضروری است و هرگونه بی‌برنامگی و ناهماهنگی می‌تواند بازی برده را به شکست منجر کند.

این روزنامه همچنین با اشاره به تنوع افراد حاضر در ستاد پزشکیان و وجود کیش شخصیت در میان برخی چهره ها از این مساله به عنوان یک تهدید یاد کرده و می نویسد:

بسیاری از اشخاص و احزاب اصلاح‌طلب که دارای کاندیدای دیگری غیر از آقای پزشکیان بوده‌اند هم به ستاد آقای پزشکیان پیوستند. اما در چنین شرایطی رقابت‌های درون جریانی می‌تواند سم مهلک باشد. به ویژه آنکه کیش شخصیت بعضی اشخاص مانع استفاده از همه ظرفیت‌ها شده و این افراد نقش ترمز را در حرکت جریان اصلاحات بازی می‌کنند. از سوی دیگر برخی از هواداران و فعالان اصلاح‌طلب و تحول‌خواه هم چنان در اصل حضور و مشارکت دچار تردید هستند که اگر این دوستان بر تردید خود غلبه کنند، می‌توانند بر مشارکت مردم و انتخاب دکتر پزشکیان مؤثر باشند.

در این میان باید گفت اشاره روزنامه اعتماد اذعان به تلاش هایی از سوی رادیکال های جریان اصلاحات است که به دنبال سیطره خود و راهبردهایشان بر ستاد پزشکیان بوده و تلاش می کنند تا علاوه بر ایزوله کردن وی، راهبردهای رادیکال خود را در ستاد پزشکیان هژمون سازند که این مساله علاوه بر مقاومت وی با انتقادات سایر اضلاع جریان اصلاح طلبی نیز مواجه شده است.

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir