جوانان اهل سنت مراقب باشند/ توصیه انتخاباتی یک روشنفکر

جوانان اهل سنت مراقب باشند/ توصیه انتخاباتی یک روشنفکر
شناسه خبـر : ۱۴۴۵۴۹ سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲

یک روشنفکر متعهد در سخنانی پیرامون انتخابات تأکید کرد که راه نجات ایران از درون مرزهای ایران می‌گذرد و نه از بیرون مرزها.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

خطر نامزدی که بیش از کارآمدی بر مذاکره تأکید دارد!

توصیه انتخاباتی یک روشنفکر متعهد

بیژن عبدالکریمی، از روشنفکران متعهد و مدیر انتشارات «نقد فرهنگ» طی سخنانی در اشاره به انتخابات که اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، گفته است:

"کنشگران سیاسی ایران باید درک کنند که در حیات سیاسی ایران همواره نیروهای خارجی دخیل بوده و فضا را مسموم می‌کنند. اما راه نجات ایران از درون مرزهای ایران می‌گذرد و نه از بیرون مرزها".[1]

*گزاره مورد اشاره آقای عبدالکریمی کاملا صحیح است.

گزاره‌ای عقلانی که ایکاش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 هم در گوش جامعه ایرانی پژواک یافته بود و عده‌ای با شعار مذاکره و توافق و چرخ سانتریفیوژ نمی‌توانستند سرعت پیشرفت کشور را کند کنند.

این گزاره باید در هر انتخاباتی مورد توجه همه باشد که "راه نجات ایران از درون مرزهای ایران می‌گذرد و نه از بیرون مرزها".

و مردم و خواص بدانند که هر نامزدی و هر جریانی به دنبال راه‌حل‌ها در خارج از مرزها می‌گردد و بیشتر از کارآمدی بر مذاکره تأکید دارد؛ درگیر اشتباهات کلان است.

دقت شود که تأکید بر ظرفیت‌های داخلی هم نباید رهزن مردم شود زیرا آن کسی می‌تواند از ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات کشور استفاده کند که دارای کارنامه و کارآمدی باشد و پیش از حضور در کسوت رئیس‌جمهور؛ در سمت‌های دیگرش اثبات کرده باشد که اهل حل مشکلات بر اساس امکانات داخلی است و کارنامه‌اش نیز این نکته را نشان بدهد.

***

جوانان اهل سنت مراقب باشند

جلیل رحیمی جهان آبادی، فعال اصلاح‌طلب و رییس فراکسیون اهل سنت مجلس دهم در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با حمایت از مسعود پزشکیان گفته است: آقای پزشکیان چند ویژگی شخصیتی دارد؛ اولا به لحاظ فردی شخصیتی مومن و دارای صفات برجسته انسانی است، از سوی دیگر وی باورمند به انقلاب و مردم است. از سوی دیگر سابقه انقلاب و جبهه و مردمداری و دفاع از حقوق مردم نشان می دهد که پزشکیان همواره فردی شجاع و صادق است.

او در ادامه می‌افزاید: نکته دیگر اینکه آقای پزشکیان یک نیروی متخصص است، نیرویی که از دانشگاه و حوزه پزشکی وارد کار سیاسی شده و به نظر من شناخت عمیقی از طیف ها و گروه های مختلف قومی و مذهبی دارد؛ ایشان متولد مناطق کردنشین در مهاباد است، همچنین در میان آذری‌ها بزرگ شده در مناطق مختلف است، در سیستان و بلوچستان سال ها خدمت کرده و در مناطق مختلف قومی و مذهبی حضور داشته است؛ همچنین در عرصه مجلس هم که ما هشت سال در خدمت ایشان بودیم هر کمکی نیاز بود در دفاع از مسائل قومی و مسائل مذهبی مردم انجام می داد.[2]

*طبعا سخنان یک فعال سنی مذهب برای برادران اهل سنت حجّیت بیشتری از حرف‌های ما دارد که با آنها برادریم ولی در مذهبی دیگر!

مع‌الوصف "عقلانیت" در همه مذاهب یکی است و از همین رو باید به برادران و خواهران محترم اهل سنت در اقصی‌نقاط ایران عرض کرد که مراقب رأی خود باشند.

نه سنّی و شیعه بودن تضمینی برای کارآمدی است و نه تولد در مناطق کرد نشین!

آنچه ملاک رأی خوب و بهینه‌تر شدن زندگی مردمان همه مذاهب در پساانتخابات است صرفا "کارآمدی و انقلابی بودن" است.

یک رئیس‌جمهور ناکارآمد؛ زندگی شیعه و سنی را با اختلال مواجه خواهد کرد.

و جوانان نجیب اهل سنت باید به خوبی به این حقیقت واقف باشند.

"رأی خوب" آن است که صرفا بر اساس کارنامه افراد و به نامزدی داده شود که به جای حواشی سیاسی و ابراز فضل‌های فرهنگی به فکر آبادانی کشور و معیشت و اقتصاد مردم باشد.

این قاعده اگر از سوی سنی و شیعه رعایت شود؛ از مشکلات اقتصادی همه خواهد کاست و پیشرفتگی‌های بسیار بیشتری را برای ایران بزرگ رقم خواهد زد.

***

اصلاح‌طلبان و اقتصاد؟! حاشا و کلّا

محمد سلامتی،‌ فعال چپ و دبیر کل حزب منحلّه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بخشی از یک مصاحبه که روزنامه آرمان ملی آنرا منتشر کرد در حمایت از پزشکیان (نامزد اصلاح‌طلبان) گفته است: آقای پزشکیان باید به طور جدی مطالبات اقشاری از جامعه را که به مطالباتشان بی‌توجهی شده است، باصراحت بیان وقول پیگیری یا انجام آن‌ها را بدهد.

او در ادامه خطاب به اصلاح‌طلبان تصریح می‌کند: مهم‌ترین کار و در واقع وظیفه اصلی اصلاح طلبان، این است که مطالبات اکثریت مردم را پیگیری کنند. در راس این مطالبات، حل مسائل اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و فرهنگی است. اصلاح طلبان باید این امید را به وجود آورند که این وظیفه را بهتر و به درستی به انجام می‌رسانند.[3]

*صحبت‌های آقای سلامتی در بادی امر، ظاهرالصلاح و بلااشکال به نظر می‌رسد. اما در عمق این صحبت‌ها؛‌ تناقض و ابهامات بزرگی وجود دارد!

نخست آنکه او در حالی از پزشکیان می‌خواهد به مطالبات قشرهای مورد بی‌توجهی یا همان "معترضین و جامعه رأی اصلاح‌طلبان(!)" قول پیگیری و انجام بدهد که اساسا پزشکیان محمل چنین مطالبه‌ای نیست.

منظور سلامتی در روی دیگر خود خواهان آنست که پزشکیان قول‌هایی درباره فک حصر، جمع کردن گشت ارشاد، پیگیری بحث تجمعات و... بدهد! این در حالی است که این مقولات اولا در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور نیست و ثانیا نمی‌توان از پزشکیان که خودش منتقد احمدی‌نژاد بخاطر ولنگاری در مقوله حجاب بود و یا صراحتا از اغتشاش انتقاد کرده است؛ چنین مطالباتی داشت.

پس بنیاد این خواسته سلامتی بر باد است.

در بحث دومین نکته سلامتی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان باید به مردم قول پیگیری و حل مشکلات اقتصادی را بدهند نیز مجددا ابهامات زیادی وجود دارد.

نخست آنکه مردم ما اصلاح‌طلبان را به سیاست می‌شناسند نه اقتصاد!

فلذا این کت به تن اصلاحات گشاد است.

دوم آنکه بدون هیچ جسارتی اما آقای پزشکیان محمل چنین خواسته‌ای هم نیست زیرا ردّ پای خاصی در اقتصاد کلان نداشته و کل سابقه او منوط به وزارت بهداشت و چند دوره نمایندگی مجلس است. ضمن اینکه خبرگی ویژه‌ای هم از آقای پزشکیان سراغ نداریم.

و سوم و مهمتر از همه آنکه هم‌اکنون نامزدان دیگری هم در عرصه حضور دارند که سابقه و کارنامه آنها امیدواری بیشتری را در مردم برای رفع مشکلات اقتصادی ایجاد می‌کند.

طبعا یک عقل سلیم در این شرایط که همگی با مشکلات اقتصادی مواجهیم؛ باید به نامزدی رأی بدهد که اثباتا بتواند شرایط اقتصادی بهتری را رقم بزند. زیرا در عرصه‌هایی مثل فرهنگ و سیاست‌های کلان؛ رئیس‌جمهور بیشتر مجبور است تابع قوانین باشد و این اقتصاد است که تغییر واقعی در زندگی مردم را نشان می‌دهد.

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-663664

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1494008

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/tiny/news-1123710

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir