مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۴ خرداد+ فیلم کامل

روز پنجشنبه، هر شش نامزد انتخاباتی در برنامه‌های اختصاصی انتخاباتی تلویزیون حاضر شده و به برنامه‌های پیش‌رو خود پرداختند.

به گزارش موج خبر، روز پنج‌شنبه مصطفی پورمحمدی در برنامه میزگرد سیاسی، از مهمترین چالش‌های سیاست داخلی و خارجی کشور گفت. سپس در برنامه تلویزیونی «صف اول» از برنامه‌ها و سوابق خود در وزارت خارجه گفت. علیرضا زاکانی در برنامه «با مردم» صداوسیما به برنامه‌های انتخاباتی خود پرداخت. پس از آن سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» مصاحبه کرد و از پیوند و پیوست دولت خود با دولت هفتم گفت.

همچنین «مسعود پزشکیان» شامگاه پنجشنبه در میزگرد اقتصادی، به حواشی و معضلات اقتصادی کشور پرداخت. در پایان نیز محمدباقر قالیباف، در میزگرد فرهنگی پرسش کارشناسان را پاسخ داد و از معضلات فرهنگی جامعه گفت.

مروری بر برنامه‌ روزهای گذشته نامزدهای انتخاباتی در تلویزیون:

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۱ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۲ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۳ خرداد+ فیلم کامل

در ادامه مشروح اظهارات نامزدهای انتخاباتی در برنامه‌های تلویزیونی ۲۴ خرداد را بخوانید:

حجت الاسلام پورمحمدی

رمز موفقیت، پایداری در مقابل مشکلات است/ نه دشمنی کشورها با یکدیگر همیشگی است، نه دوستی کشورها

ویدیو کامل اظهارات مصطفی پورمحمدی در برنامه میزگرد سیاسی؛ 24 خرداد

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میز گرد سیاسی شبکه سه سیما، در خصوص مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی کشورمان با تسلیت سالروز شهادت امام باقر علیه السلام است، گفت: لازم است انسان‌ها وظیفه خود و دین را عمیقاً بشناسند. همچنین قطعاً در زندگی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد لذا رمز موفقیت، پایداری در مقابل مشکلات است. در عین حال لازم است زندگی را با برنامه مدیریت کرد.

وی‌افزود: انسان و جامعه‌ای موفق خواهد بود که با نظم و برنامه در همه عرصه‌ها زندگی خود را سامان دهد.

حجت الاسلام پور محمدی تاکید کرد: بحث سیاست خارجی در همه جوامع موضوع بسیار اساسی است، چون انسان‌ها نیازمند ارتباط در همه حوزه‌های پیرامونی خود، هستند، لذا بسیاری از نیازمندی‌ها در کنار داد و ستدها و ارتباطات تامین می‌شود. برای کشور ابتدا امنیت و پایداری و سپس منافع اقتصادی‌اش مهم است و یک کشور باید عزت و جایگاه مناسب و شأنی ارزنده را داشته و به حیاتش ادامه دهد.

سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است و یک کشور در شرایطی می‌تواند نیازهای شهروندان خود را تامین کند و از عزت کافی برخوردار باشد که توان کافی در اختیار داشته باشد و بدون در اختیار داشتن یک توان مناسب ملی نمی‌توان از یک اقتدار دیپلماتیک برخوردار بود.

وی‌افزود: برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک باید توان داخلی خود را ارتقا ببخشیم، لذا جامعه می‌تواند در هر عرصه‌ای تلاش‌های خود را به نتیجه برساند که حرف برای گفتن داشته و میدان بازی را او در اختیار داشته باشد.

حجت الاسلام پورمحمدی اذعان کرد: مناسبات خارجی برای تامین منافع ملی و بعضاً برای رقابت است و جهان، دنیای پر رقابتی است و حتی بعضاً برای تامین و مصون ماندن از تعرضات است و سیاست جمهوری اسلامی از ابتدا با رهبری امام و بعد مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف بیان شده است که ما باید ملت و دولت قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از حقوقمان در داخل و خارج دفاع کنیم و خوشبختانه ما امروز در عرصه مناسبی در سطح جهانی قرار گرفته‌ایم.

حجت الاسلام پورمحمدی بیان کرد: دشمنانی داریم که نمی‌خواهند ما منافعمان را تامین کنیم و باید در تعارض با آنها خود را تقویت کنیم. از طرفی منطقه ما در طول تاریخ همواره مورد توجه همه ملت‌ها بوده است. موقعیت سوق الجیشی، جغرافیای سیاسی، ظرفیت‌های مادی، منابع و دسترسی‌های آبی و خشکی در غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه شامات و جنوب عدن همه حوزه تاثیرگذاری و تمدنی ماست.

وی ادامه داد: ما در یک میدان سخت قرار داریم و شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد که داشته باشیم و قطعاً دشمنان برای عدم خواست‌های ایران تلاش زیادی کرده و می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آنها جنگ و تحریم‌ها و دشمنی‌ها به ما تحمیل کردند اما بدون تردید با شهادت و گواهی صاحب نظران جمهوری اسلامی در موقعیت ممتاز قرار دارد و توانسته است، پیام‌های خود را به جهان برساند و در مقابل تجاوزکاران را به ایستد و اهداف آرمانی خود را تامین کند و به صورت یک قدرت تاثیرگذار منطقه‌ای و نقش آفرین بین‌المللی حضور داشته باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: مهم برای ما حفظ و ارتقاء شرایط موجود است و این در حالیست که توسعه نفوذ ما در منطقه برای دشمنان قطعاً نگرانی آفرین است و باید یک تمرکز فوق العاده در این جهت داشته باشیم.

وی‌ادامه داد: باید در همه حوزه‌ها با افزایش توان ملی در حوزه‌های نرم و سخت مواجه باشیم، به گونه‌ای که در عرصه دیپلماسی از هوشمندی، برنامه‌ریزی و بازیگری مناسب در بخش‌های پیرامونی از جمله در ائتلاف‌های کوچک و بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را، شاهد باشیم.

نیازمند به کارشناسان مسلط و مجرب به روابط بین‌المللی هستیم

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: ما نیازمند به کارشناسان مسلط و مجرب به روابط بین‌المللی هستیم که متعهد به منافع بین‌المللی بوده و ایران و دنیا شناس باشند، داریم.

وی ادامه داد: شناخت صحیح جایگاه قدرت در روابط بین‌المللی که امروز نقش اساسی در ساماندهی بین المللی تشکیل می‌دهد، را رقم می‌زند. فهم قدرت و مناسبات قدرت، بلوک بندی‌ها و جناح بندی‌ها، دوستی‌ها و دشمنی‌ها بسیار تعیین کننده است هرچند نه دوستی‌ها و نه دشمنی‌ها ابدی نیست؛ نه پیوندها و نه کشمکش‌ها ابدی نیست اما مهم این است که در هر موقعیت ما فهم درستی از روابط، توان خود و فهم درستی از نیاز و تکنیک لازم برای تامین خواسته‌های خود داریم.

مشکلات اقتصادی ما ناشی از تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مشکلات امروز اقتصادی ما ناشی از تحریم‌ها و مانع تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان است و امروز دیپلماسی ما باید به طور مشخص برنامه‌ریزی کند تا موانع را از سر ملت ایران بردارد و نباید اجازه بدهیم دشمنان سرنوشت ما را تامین و تهدید کنند، لذا نباید بگذاریم دشمنان شاخص‌های اقتصادی ما را تعیین کنند و مشخص کنند با چه کسانی داد و ستد داشته باشیم، زیرا ما توان خود را داریم و مهم این است که بتوانیم از ابزارهای خود به خوبی استفاده کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید چه هدفی را در سیاست خارجی دنبال کنیم تاکید کرد: دو هدف اساسی در اولویت‌های سیاست خارجی ما وجود دارد که اول تامین امنیت ملی و دوم تامین منافع است. در واقع در ابتدا باید برقرار باشیم و از این جهت همه ظرفیت‌های خود را معطوف یک امنیت پایدار و متکی به خود و قابل ارتقا و پیش دستانه و پیشگیرانه برای جلوگیری از تعارض‌ها، داشته باشیم. قبل از انقلاب و در گذشته شاهد هستیم که در گرفتاری‌ها با از دست دادن سرزمین‌ها و از دست دادن منافع مان مواجه بودیم، اما این نکته پس از انقلاب به خوبی هدف‌گیری شد و مجموعه عوامل هم برای دستیابی به آن، به خوبی هدایت شدند.

وی افزود: توان نیروهای مسلح، صنایع نظامی و فناوری نظامی ما متکی به دانش بومی و متخصصین داخلی است و به قابلیت‌های فوق العاده ای رسیده است و این یک پیام پیشدستانه است که اجازه تجاوز به کسی را نمی‌دهد، هرچند صرفاً قوای نظامی در تامین امنیت ملی موثر نیستند و از جمله توان اطلاعاتی، ابزار اطلاعاتی نیز به عنوان مکمل امنیت ملی است و باید از آنها بهره برد. به طور مثال در گذشته زمانی که نیازهای ما تامین نمی‌شد، با دیپلماسی‌های پنهان آن را تامین می‌کردیم.

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به دیپلماسی مردمی بیان کرد: در بخش دیپلماسی مردمی و ارتباط با ملت‌ها شاهد تاثیرات متعدد هستیم و این امر امکان ضربه زدن دشمنان را کاهش می‌دهد.

وی‌با اشاره به نیروهای مقاومت در منطقه گفت: برخلاف آنچه که برخی می‌گویند نیروهای مقاومت، نیروهای نیابتی ما نیستند بلکه آنها همفکران ما هستند و ما با آنها اهداف و آرمان‌های مشترکی داریم. در واقع ما یک همبستگی پیرامونی و متقابل برای یکدیگر ایجاد کردیم لذا ما از موفق‌ترین کشورها در حوزه امنیت ملی هستیم.

حجت الاسلام پورمحمدی با بیان آنکه میدان و دیپلماسی مکمل‌های یکدیگر هستند، تصریح کرد: در بخش منافع ملی ما باید بدانیم که ۱۵ همسایه، با فرهنگ‌ها و موقعیت‌ها و منابع متنوع داریم و باید از بازارهای اقتصادی مناسبی آنها دارند برای تامین نیازهای خود بهره ببریم. ما باید در حوزه پیرامونی خود متمرکز باشیم تا بتوانیم منافع ملی مان را تامین کنیم و برای عبور از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها از آن استفاده کنیم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: باید در ائتلاف‌های بین‌المللی موثر از جمله در بریکس، شانگهای، اوراسیا، کشورهای حاشیه خلیج فارس، دی هشت حضور موثر داشته باشیم زیرا آنها قابلیت‌های خوبی برای تامین منافع ملی به ما می‌دهند.

سعید جلیلی

شعار دولت من «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» است/ باید در همه عرصه‌ها امنیت را برای شهروندان ایجاد کرد

ویدیو کامل اظهارات سعید جلیلی در برنامه صف اول؛ ۲۴ خرداد

سعید جلیلی پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» و اشاره به سوابق خود در وزارت خارجه، اظهار کرد: اگر امروز از مقام ریاست جمهوری صحبت می‌کنیم، شاید یکی از موارد کمکی به این مقام این است که دستور صادرشده وی از سوی چه کسانی اجرا می‌شود و چه مسیری طی می‌کند. این شناخت از پایین تا بالا و آگاهی از سلسله مراتب، مهم است تا کارها خوب انجام شود.

وی افزود: یکی از مباحث مهم دولت تخصیص بهینه منابع است تا با کمترین هزینه بیشترین فایده ایجاد شود. اگر برنامه‌ریزی انجام شود می‌توان از امکانات که امروز بیشتر هم شده به خوبی استفاده کرد. در این مسیر لازم است منافع شخصی کنار گذاشته شود.

جلیلی تاکید کرد: یکی از کارهای رئیس‌جمهوری این است که بداند منابع چگونه استفاده می‌شود. رئیس‌جمهوری موفق است که از منابع به خوبی استفاده کند و نگذارد این منابع هدر رود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما امروز برای این به عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمدیم چون کشور ما در یک فرصت تاریخی قرار دارد که فرصت‌های فراوانی در اقتصاد، سیاست، بین‌الملل، منطقه، صنعت و تمدن در اختیارش قرار گرفته است.

جلیلی تأکید کرد: رئیس‌جمهوری امروز باید بتواند این فرصت‌ها را بشناسد و به آن‌ها اشراف داشته باشد و با برنامه از آن‌ها استفاده کند. ما در دولت سایه این ظرفیت‌ها را شناخته‌ایم و برایش برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به خوبی از آن‌ها استفاده شود.

وی یادآور شد: شعاری که انتخاب کرده‌ام و خلاصه برنامه چهارساله آینده است به این معنی است که اگر یک جهان فرصت در اختیار داریم با برنامه‌ریزی از آن‌ها استفاده کنیم. مهمترین فرصت هم همان توانمندی‌های همه مردم ایران است که نسل جوان تحصیلکرده خلاق و باهوشی را در اختیار گذاشته که می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت وظیفه دارد که اگر قرار است از فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کند، باید نقش‌آفرینی ملی، منطقه‌ای و جهانی هم داشته باشد و برای خود ملت هم این فرصت را فراهم کند. این برنامه ماست که در شعارمان خلاصه شده است.

جلیلی با اشاره به سابقه خود در شورای عالی امنیت ملی، یادآور شد: در آن‌جا و در دوره‌ای که متاسفانه برخی قوا باهم اصطحکاک‌ داشتند، ما می‌توانستیم باهمه قوا ارتباط خوبی داشته باشیم. جلسات متعددی که در آنجا برگزار می‌شد شورای عالی امنیت ملی را به نوعی بدل به نقطه‌ای کرده بود که در آن هماهنگی‌ها بیشتر می‌شد و به همراهی سه قوا در درک مشترک از موضوعات ملی می‌رسید.

وی تاکید کرد: یکی از کارهای بسیار مهم در آن مقطع، موضوع امنیت بود که ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و روانی دارد و نیازمند پای کار بودن همه نهادها و قواست و آن زمان در این مسیر موفقیت‌های بزرگی رقم خورد. در آن پنج تا شش سال با هماهنگی‌های صورت گرفته طوری عمل کردیم که دو طرف کشور ما هم در عراق و هم در افغانستان تهدیدات احتمالی برطرف شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر دانشمند ما و ملت‌مان حق دارند پیشرفت کنند و در این مسیر نیازهایی دارند باید از حقوق ملت دفاع کنیم و اجازه ندهیم به حقوق ملت تعرض شود. ما وقتی عهده‌دار کار شدیم کسانی که پیش از ما بودند در خاطرات خود نوشته‌اند اجازه یک سانتریفیوژ را می‌خواستند ولی به آن‌ها نمی‌دادند اما در زمان ما این میزان به ۱۹ هزار سانتریفیوژ رسید.

جلیلی اظهار کرد: رئیس‌جمهوری اگر از حقوق هسته‌ای دفاع کرده باید از حقوق معیشتی مردم هم دفاع کند و در آنجا نیز ایستادگی داشته باشد.

وی افزود: من به کاندیدای رقیب که در انتخابات پیروز شد تبریک گفتم و یادآور شدم باید اولویت خود را اصلاح ماشین دولت قرار دهید. یعنی باید سازوکارها تغییر کند تا نتیجه لازم و مناسب حاصل شود.

جلیلی تأکید کرد: هیچ بازیگری موفق نمی‌شود مگر اینکه تماشاگرانی بازی او را ببینند و به او کمک کنند و نقاط قوت و ضعفش را یادآور شوند. دولت سایه دکان و دستگاه نبود بلکه فرصتی بود تا ظرفیت‌های همه ملت شناخته شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت اگر می‌خواهد موفق شود نیازمند این است که یک دولت سایه او را دنبال کند و من اگر رئیس‌جمهور شوم از یک دولت سایه برای خود استقبال می‌کنم. من در دولت خودم این موضوع را دنبال می‌کنم که هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد.

وی افزود: امروز اگر در کشور موفقیت‌های بزرگ می‌بینیم این را چه کسی ایجاد کرده است؟ افرادی هستند که خالصانه، متعهدانه و هوشمندانه و با کارآمدی تمام این وضعیت را ایجاد کرده است. یکی از تأکیداتم این است از مردم خواهش کردم این افراد را معرفی کنند. البته دولت هم باید سازوکاری برای این امر تعریف کند.

جلیلی گفت: اینجا دیگر نباید فقط به ستاد انتخاباتی خودمان نگاه کنیم بلکه باید دید فرد شایسته که کار خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد چه کسی است تا از او استفاده شود. ما در ۱۰ سال گذشته تلاش کردیم در دفتر خود را به روی افرادی با سلیقه‌های گوناگون اصلاح‌طلب یا اصولگرا باز نگاه داریم و با تعداد کثیری از این افراد ملاقات کردیم. من در دولت قبلی هم اگر اقدام ارزشمندی رخ می‌داد به آن اشاره می‌کردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این عینک را باید برداریم که دنبال این باشیم تا ببینیم چه کسانی در چه نسبتی با ما قرار می‌گیرند. نوع کارنامه من در هشت سال گذشته نشان می‌دهد رویکرد من برای استفاده از افراد در کابینه به چه سمتی خواهد بود.

وی با بیان این‌که «برنامه با اندیشکده نوشته نمی‌شود»، اظهار کرد: کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید بر برنامه‌ای که می‌خواهد اجرا کند اشراف کامل داشته باشد و این نیازمند مطالعات قبلی است. تصمیم‌گیری صحیح و به موقع برای پیشرفت کشور مهم است تا جلوی اختلال‌ها در امور گرفته شود. اگر تأخیر در تصمیم‌گیری پیش آید می‌تواند کشور را زمین‌گیر کند.

جلیلی با اشاره به شخصیت رئیس‌جمهور شهید، گفت: رویکرد دولت سایه مورد پذیرش شهید رئیسی بود و به آن توجه داشت و حتی در نامه‌هایی از این رویکرد دولت سایه که عملکرد دولت را مورد بررسی قرار دهد و پیشنهاداتی برای اصلاح امور داشته باشد تشکر می‌کرد.

علیرضا زاکانی

حفظ مختصات دولت شهید رییسی ضروری است/ فرهنگ برای بنده اولویت قطعی است اما اقتصاد امروز فوریت دارد

ویدیو کامل اظهارات علیرضا زاکانی در برنامه «با مردم»؛ ۲۴ خرداد

علیرضا زاکانی پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ در چهارمین روز تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «با مردم»، با تسلیت شهادت رییس‌جمهور و هیات همراه ادامه داد: از بعد از اصلاح قانون اساسی، شرایط متوازنی نداشتیم تا دولت شهید رییسی. این شهید با اخلاص، فداکاری، علم و دانش خود مسیری را دنبال کرد که نسبت دولت با اساس رهبری معظم انقلاب، مردم و نظام اسلامی و دوستان انقلاب و دشمنان ایران مشخص کرد. او برای خود خادمی را انتخاب کرد و در مسیر ایرانی آباد و پیشرفته از هیچ چیز دریغ نکرد.

زاکانی ادامه داد: در هر استانی که سفر می‌کرد به محروم‌ترین نقطه استان می‌رفت تا حال و روز مردم را ببیند. البته می‌شد که در اتاق بنشیند که نتیجه آن مشخص است. نتیجه جدایی مسوولان از مردم موجب درک نکردن تلخ و شیرین زندگی مردم می‌شود.

وی ادامه داد: رییسی نسبتش را با سایر قوا مشخص کرد. کسی از شهید رییسی اختلاف ندید. در آخرین جلسه دولت هم همین را اعلام کرد. سختی می‌کشید اما آن را در مسیر درست و به سمت انسجام سوق می‌داد. همه مردم می‌دانستند می‌وانند به رییسی اعتماد کنند و او را پشتیبانی و حامی خود بدانند. مردم غزه هم همین حالت را داشتند. مشایعت و حضور بی‌نظیر سران کشورهای خارجی و اظهار محبت آنان در ایران و در اقصی نقاط جهان نشان از جهت‌گیری‌های درست این شهید سعید داشت.

زاکانی تاکید کرد: دولتی که او تحویل گرفت و با دولتی که تحویل آیندگان می‌دهد،‌ دو چیز است. سه سال او برتر از هشت سال قبل و قبل‌تر از آن است و این حرف نادرستی نیست. شرایط آن ایام را یادمان بیاید و شرایط آن را در نظر بگیریم. شرایط امروز، شرایط بهبود یافته است. البته باید این راه را دنبال کرد و ابعاد تحول را بر مبنای پیشرفت و توسعه و علم مدیریت کرد تا ایران عزیز در مسیر رشد حرکت کند و در کنار آن گره از مشکلات مردم عزیز باز شود.

وی ادامه داد: هر فردی که خودش را در مقام انتخاب قرار داده باید حتما دقت کند که چه نکاتی را بیان می‌کند و چه وعده‌هایی می‌دهد و چه ایده‌ها و برنامه‌هایی را ارائه می‌کند. این برنامه‌ها باید حتما با گذشته‌اش سازگار باشد مخصوصا اینکه شرایط کشور را بشناسد. امروز در معیشت و زندگی مردم گره‌هایی وجود دارد، چگونه می‌خواهد آنها را باز کند.

زاکانی خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور آینده چگونه می‌خواهد در ابعاد مختلف آبادانی و توسعه را دنبال کند؟ باید منابع انجام کار را مشخص کند و اولویت‌ها را مشخص کند. از سوی دیگر باید شرایط کشور را به سمتی هدایت کند که مردم گام به گام در جریان قرار بگیرند. رییس‌جمهور آینده با خان‌ها و خان‌چه‌ها چه کار می‌خواهد بکند؟ آنان با تعارف و لبخند و خجالت در برابر آنان نمی‌تواند کشور را اداره کند.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ۱۳۸۰ رهبری بیان کردند باید با نعره‌ها برخورد قاطع شود. باید تلاش مضاعف در جهت دولت رییسی، تحولات همه‌جانبه‌ای بر محور مردم و محورهای مشخص شده دنبال کنیم. مردم، باید محور تحولات کشور پس از ریختن رای‌های‌تان به صندوق‌های رای هستید.

زاکانی ادامه داد: فرهنگ برای بنده اولویت قطعی است اما اقتصاد امروز فوریت دارد. باید مشکلات کشور را حل کرد. این دو با یکدیگر هم‌سنخ است. رشد دانش در کنار حل مشکلات اقتصادی باید تحقق یابد. توجه به ابعاد موجود در جامعه و کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از تجربیات ما این است که برای شکستن دیوان‌سالاری کشور با رجوع با قانون اساسی می‌توانیم حکومت ملی و استانی تشکیل دهیم و دولت ملی و پارلمان ملی تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: ما با همکاری شهرداری تهران و دولت جناب رییسی با معتادان متجاهر در جای جای تهران مبارزه کردیم و امروز منطقه فرح‌زاد به تفرجگاه خوب برای خانواده‌ها تبدیل شده است.
زاکانی افزود: موضوع مسکن موضوعی حیاتی است. قبلا در دولت قبل این ایده بود که تهران را باید انقدر گران کرد تا مردم از شهر بروند تا بتوان ترافیک و آلودگی را حل کرد و این ایده را به دستورالعمل تبدیل کردند اما مردم به جای خروج از تهران به حاشیه‌های شهر رفتند و کل مردم ایران آسیب دیدند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما با دولت رییسی نشان دادیم که می‌شود مشکلات خانوادهها را حل کرد. می‌شود ۵۵ درصد درآمد خانوار را به مسکن تخصیص داد.

شهردار تهران ادامه داد: طی دو سال گذشته در حوزه دیون بانکی انجام دادیم . بانک‌ها ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از شهرداری طلبکار بودند و ما ۱۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم تا حساب‌های شهرداری را قفل نکنند. برای مترو و کارهای عمرانی شهر پول گرفته شده بود اما کاری انجام نشده بود. ما با توسعه مترو ترافیک و آلودگی هوای تهران را کنترل کرده‌ایم. شهرداری خودش را پاسخگوی همه مسائل شهر تهران می‌داند.

وی ادامه داد: به رییسی یادآور شدم به مردم وعده ۴ میلیون مسکن دادیم و گرفتن وام برای آن مشکلات عدیده‌ای دارد.

وی گفت: زلزله جان مردم تهران را به خطر می‌اندازد. می‌توان با تدبیر دولت این مشکل را حل کرد. با نوسازی و تغییر سرانه مردم خودشان شروع به ساختن و آبادانی مسکن و بافت‌های فرسوده را حل می‌کنند. نقدینگی سرگردان کشور هم به بخش مسکن سوق پیدا می‌کند. جهتش تولد با مشارکت مردم که نام امسال است نیز عملیاتی می‌شود.

زاکانی تصریح کرد: چرا نباید اینگونه نگاه کرد. جناب رییسی نیز سخنان بنده را مورد تایید و تاکید قرار داد. بنده سال قبل در شهرداری تهران سراق فرهنگیان و دانشگاهیان و حوزه فرهنگ و امنیت رفتم تا تهدیدات آنان را تبدیل به فرصت طلایی برای کشور کنیم. باید امکانات موجود را به سمت بهبود معیشت مردم سوق داد.

وی ادامه داد: دولت ۱۱ میلیارد دلار برای نهاده‌ها و ۲.۶ میلیارد دلار برای دارو و بهداشت یارانه می‌دهد اما نظام تخصیص اشکال دارد. سال گذشته یک میلیون تن برنج وارد کرد و ۶۰ هزار تن آن توسط دستگاه‌ها وارد شد اما بقیه آن توسط بخش خصوصی وارد شد. قیمت برنج دولتی حدود ۳۵ هزار تومان است اما قیمت بخش خصوصی تا دو برابر قیمت دولتی است. چرا؟ چون دلال‌ها و واسطه‌ها می‌خواهند سود کنند.

زاکانی ادامه داد: نمی‌شود مدیریت محلی را از مدیریت ملی جدا کرد. نمی‌شود شوراها و شهرداری‌ها را در یک مسیر قرار داد و مجلس و دولت را در مسیر دیگر هدایت کرد. قانون اساسی چنین چیزی پیش‌بینی نکرده است. دولت دارای تدبیر و سیاست‌های موثر و اثرگذار و مکمل و ناظر در جایگاه خودش قرار گیرد و اصل ۱۰۰ هم در جای خودش اجرا شود.

وی ادامه داد: آن‌چه امروز در میادین تره بار توزیع می‌شود بین ۳۰ تا ۷۰ درصد قیمتش کمتر از بازار آزاد است. میوه و ترباره و حبوبات و شکر و کالاهای اساسی نباید توسط واسطه‌ها قیمت‌گذاری شود. در شب عید گذشته به رییس‌جمهور وعده با ثبات کردن بازار کردم. خرید کردیم و ۵۰۰۰ تن میوه را ارزان‌تر از عید ۱۴۰۲ به مردم دادیم. تورم کمتر نشد اما قیمت‌ها را کاهش دادیم.

زاکانی ادامه داد: گران کردن قیمت‌ها توسط عده‌ای مایه مسرت و شادی نیست چون بخش دیگری از جامعه جلوی خانواده خود شرمنده می‌شوند.

وی تاکید کرد: کشور نیازمند تحول بزرگ است. مشکلات متعددی هست اما می‌شود آنها را پشت سر گذاشت.

زاکانی گفت: این‌ سخنان بنده بلند پروازی نیست. وقتی صحبت از برقی‌سازی می‌کردم عده‌ای می‌گفتند امکان ندارد یا وقتی صحبت از یوزانس می‌کردیم برخی از دوستان مسوول به صراحت به بنده گفتند اصلا نمی‌توانید این منابع را جذب کنید اما بنده این کار را کردم.

وی ادامه داد: ۱۰۰۰ دستگاه ماشین وارد پلاک‌گذاری و چرخه خدمت شده است، این عدد باید به ۵۵ هزار عدد افزایش یابد که تا پایان سال این کار انجام می‌شود. هر جا بر منابع ملی و مصالح اسلامی تاکید کردیم، موفق شدیم.

زاکانی ادامه داد: دولت باید از دانشگاه حمایت کند. هیچ راهی نداریم جز این کار. احترام به دانشگاه و حوزه و اساتید و طلاب باید مورد حمایت قرار گیرد. فساد باید به عنوان مانع از جلوی پا برداشت. هنر و زحمت کارگر باید در نظر گرفت هر چند عده‌ای بگویند نمی‌شود کار کرد.

وی ادامه داد: امیرکبیر با وجود مدت کمتر از سه سال کار برای ایران تا ابد اسمش ماندگار شد. او خودش را برای مردم عزیز ایران، وقف کرد. امروز بسیاری در کشور هستند که این میراث بزرگ را برای ما به جا گذاشتند. از نام ایثارگران و خدمت‌گزاران به سرآمدی شهید رییسی می‌توان طومار بزرگی ساخت. در حوزه سلامت و معیشت دنبال مسیری رفت که مردم در مقابل زن و بچه و صاحب‌خانه خجالت نکشند. در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی نیز کارهایی کرد که جوانان و نیروی کار گرفتار کودک خیابانی، زباله‌گر و معتاد متجاهر نشد. ایجاد زمینه توسعه فضای سبز و درختکاری را می‌توان ایجاد کرد. طی ۳۳ ماه گذشته بیش از ۵۴۰۰ هکتار فضای سبز در داخل و خارج تهران ایجاد کردیم.

وی متذکر شد: وضع‌مان ناامید کننده نیست اما می‌توانیم امیدهای زیادی را به همت جوانان، نوجوانان، زنان، دختران، متخصصان شهرها و روستاها ایجاد کنیم. اقوام مثل گلهایی هستند که بوستان گل را تشکیل می‌دهند. امیدوارم به عنوان نوکر و خادم شما مسیر رییس‌جمهور شهید را دنبال کنم.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

برنامه دولت خانواده پیوستی بر برنامه هفتم است/ اجرای برنامه همیشه دچار مشکل بوده است

ویدیو کامل اظهارات امیرحسین قاضی ‌زاده در برنامه گفت و گوی ویژه خبری؛ ۲۴ خرداد

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» گفت: من به خاطر حضورم در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصویب برنامه پنجم ششم و هفتم بودم.

وی افزود: اجرای برنامه همیشه دچار مشکل و میزان عملکرد آنها زیر ۵۰ درصد بوده است. برنامه هفتم هنوز تصویب نهایی نشده و در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی ادامه داد: برنامه دولت خانواده در راستای تحقق سازی دستورهای برنامه هفتم خواهد بود. هر دولتی که روی کار می‌آید موظف است این برنامه را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: بسیاری از اصلاحات دارای اولویت، زیر ساخت‌هایش در برنامه هفتم پیش بینی شده است. اما عملاً با توجه به اینکه آغاز دولت جدید با شروع این برنامه است، یک سال دولت در عملکرد خود جلو بیفتد. البته این برنامه نیز به یک سری اصلاحات دارد. مثلاً کیفیت اینترنت و صندوق‌های بازنشستگی هدف گذاری دقیق نداشته است. با لایحه‌ای دوفوریتی دولت آینده باید این امر را اصلاح کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با بیان این‌که «برنامه هفتم هنوز هم تصویب نهایی نشده است و دولت با برخی بندهای اضافه‌شده مخالفت کرد.» افزود: شهید رئیسی معتقد بود بار مالی این موارد، تحقق برنامه را با مشکل مواجه می‌کند. چرا که برخی از هدف گذاری‌ها در برنامه‌های توسعه با ظرفیت کشور هم‌خوانی ندارد. برنامه‌های توسعه هدف گذاری درستی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های توسعه پیوستگی بودجه‌ای نیز نداشت. برای اجرای برنامه هفتم باید همانند کاری که در بنیاد شهید انجام دادیم، عمل کنیم. یعنی پیوست برنامه اجرایی به برنامه توسعه و اختصاص بودجه برای این امر است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های توسعه پیوستگی بودجه‌ای نیز نداشت. برای اجرای برنامه هفتم باید همانند کاری که در بنیاد شهید انجام دادیم، عمل کنیم. یعنی پیوست برنامه اجرایی به برنامه توسعه و اختصاص بودجه برای این امر است.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «متاسفانه به علت تورم و مشکلات دیگر، امکان استفاده از منابع بخش خصوصی در بخش‌های زیر ساختی کشور وجود نداشته است و به استفاده از کالاهای ترکی و چینی برای رشد منابع داخل، اولویت داده شده است» در عین حال اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خارجی نیز در کشور با مشکلات زیادی همراه بوده است و دولت‌ها در کسب سرمایه‌گذاری خارجی موفق نبوده‌اند.

منابع دولت باید برای سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصی جذابیت داشته باشد و محیط کسب و کار برای مردم و بخش خصوصی بهبود بخشیده شود.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: لازم نیست خودرو را خودمان تولید کنیم. بلکه می‌توان مشارکتی با کشورهای دیگر این موضوع را انجام داد. در این صورت رشد اقتصادی منطقه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ممکن است وقتی از نرخ تورم تک رقمی صحبت می‌کنیم چون هفت سال پی در پی تورم ۳۰ درصد وجود داشت، یک مقدار باورش سخت باشد، اما من در همین جا خدمت مردم عزیزمان عرض می‌کنم که این انجام شدنی و قطعی است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: جمع کارشناسان حوزه اقتصادی داخل و خارج از کشور با یک سلسله برنامه انضباط بخشی کاملاً به صورت روشن این موضوع تورم تک رقمی را تضمین می‌کنند و قابل انجام خواهد بود.

دولت خانواده تعهد می‌دهد که نرخ تورم را حتماً تک رقمی کند

قاضی زاده خاطر نشان کرد: دولت خانواده تعهد می‌دهد که نرخ تورم را حتماً تک رقمی کند منتهی باید یک کار سختی را انجام بدهیم که آن انضباط بخشی عملیاتی مالی دولت است «چون دخلت نیست خرج آهسته تر کن» دولت باید بتواند مسائل مالی را متناسب با در آمد ها انجام دهد و همچنین تسهیلات دهی بانک‌ها را با منابع در آمد ها متناسب‌تر کند و جلوی تسهیلات دهی بانک‌ها و اشخاص خاص باید گرفته بشود.

وی افزود: اگر زنجیره‌های گسترده صنعتی تجاری در منطقه ایجاد شود هم توسعه بازار دارد هم رقابت و هم نرخ سرمایه گذاری منطقه‌ای را افزایش می‌دهد و باید کاری کنیم مردم لذت رشد اقتصادی را بچشند و نحوه توزیع ثروت باید بگونه ای باشد که مجموعه رفاه عمومی افزایش یابد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در حوزه مسکن، دولت شهید رئیسی عزیز کار بسیار خوبی را آغاز کرد و مسیری که برادر عزیزمان رستم قاسمی آغاز کرد، آقای بذرپاش ادامه دهنده آن هستند. همان مسیری که طی شده را با هماهنگی همه دستگاه‌ها و بسیج امکانات ادامه خواهیم داد.

باید اثر قیمت زمین در نرخ مسکن را کاهش دهیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید اثر قیمت زمین در نرخ مسکن را کاهش دهیم. میزان زمین توزیع شده در دولت سیزدهم در تاریخ پس از انقلاب بی نظیر بوده است. فقط در حوزه ایثارگران ۲۰ هزار قطعه زمین توزیع کردیم که با ۱۰ سال قبل قابل مقایسه نیست.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: باید زمین رایگان به افراد فاقد مسکن اختصاص پیدا کند و یا قیمتی نازل در حد آماده‌سازی زمین باشد. با در نظر گرفتن تسهیلات برای شهرداری‌ها باید هزینه تولید مسکن را کاهش داد؛ با ارزان کردن زنجیره تولید مسکن، می‌توان تا ۴۰ درصد هزینه ساخت را کاهش داد.

قاضی زاده افزود: مدل حکمرانی کشور باید هوشمند شود و شکل هرمی به خود بگیرد. یعنی تمام اختیارات راس هرم به کف هرم در بستری هوشمند منتقل شود.

دیوان‌سالاری موجب فساد بی‌نهایت می‌شود

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: دیوان‌سالاری موجب فساد بی‌نهایت می‌شود، جمعیت ساحلی کشور باید سه برابر شود.

وی افزود: در دولت شهید رئیسی ۲۷ شهر ساحلی تصویب شد. مردم بلوچستان بزرگترین سرمایه شهرهای ساحلی جنوب شرقی کشور هستند. باید یک تشکیلات توسعه‌گر داشته باشیم و اراضی کشور در ساحل‌ها آزادسازی شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: غیر از یارانه‌ای که به مردم می‌دهیم باید دارایی‌های آنان را به خودشان برگردانیم. شرکت‌های بزرگی مثل شرکت ملی گاز و شرکت‌های پالایشگاهی باید حق مردم را به آنان بدهد.

وی افزود: محیط فعالیت کسب و کار را باید برای بخش خصوصی و بخش مردمی مساعدتر کنیم. باید بسته‌های جذاب سرمایه‌گذاری و برد برد به ویژه برای کشورهای همسایه به صورت تولید مشترک طراحی کنیم چون برای ما عمق استراتژیک ایجاد و یک پیوند اقتصادی در بازار ۷۰۰ میلیون نفری منطقه ایجاد می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: لازم نیست خودرو را به صورت انفرادی توسط کشور خودمان تولید کنیم چرا که در بسیاری از کشورها خودرو به صورت مشترک تولید می‌شود. البته این مورد در بسیاری از صنایع مانند هواپیماسازی و تجهیزات پزشکی نیز به چشم می‌خورد.

وی افزود: این کارها به صورت زنجیره مشترک انجام می‌شود زنجیره‌های گسترده صنعتی و تجاری باید در منطقه ایجاد شود که فوایدی همچون توسعه بازار، افزایش رقابت و افزایش نرخ سرمایه‌گذاری در منطقه را به دنبال دارد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: هنگامی که این سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد باید کاری کنیم تا خانواده‌های ایرانی لذت این رشد را بچشند و این رشد اقتصادی اتفاق افتاده فقط منحصر به یک طبقه ممتاز و خاص نباشد. البته توزیع ثروت نیز باید به گونه‌ای باشد که مجموع رفاه عمومی در کشور افزایش پیدا کند. چرا که برنامه هفتم توسعه نیز مبتنی بر عدالت طراحی و تدوین شده است.

مسعود پزشکیان

قرار نبود تورم و مشکلات کمر مردم را خم کند/ من را اگر در اقتصاد بگذارید قطع به یقین خراب می کنم/ سیاست‌های اجرا نشده این بلا را سر مردم آورده است

فیلم کامل برنامه «میزگرد اقتصادی» با حضور پزشکان؛ ۲۴ خرداد

«مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه، در میزگرد تخصصی اقتصادی شبکه یک در بیست دقیقه ابتدایی سخنان خود در رابطه با دیدگاه‌های اقتصادی خود اظهار داشت: دیدگاه اعتقادی من نسبت به وضعیت موجود و جایی که باید برویم و روشی که باید به آنجا برویم و دلیل نرسیدن به آن مطرح می‌کنم.

وی عنوان کرد: حضرت علی (ع) از افرادی نام می‌برد که هیچکدام پایدار نیستند مگر با تاجران و صاحبان صنعت. اگر همین نگاه را بپذیریم و قوانین و مقررات را بر این اساس تنظیم کنیم، به جایگاه درست خواهیم رسید. طبق آمار از وضعیت موجود، شاخص‌های مهم اقتصادی کشور به استناد بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مرکز آمار ایران، بدهی دولت به بانک مرکزی به ۳۰۲ همت رسیده، بدهی دولت به بانک‌ها دو برابر شده و به ۸۱۸ همت رسیده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تورم طی سه سال همواره بالای ۴۰ درصد بوده و رشد اقتصادی ما منفی بوده است. رشد ۵۷ درصدی اقتصادی مختص به نفت بوده است. وضعیت ارز ترجیحی به گزارش رئیس کل بانک مرکزی ۲۰ هزار میلیارد دلار فروخته شده و نزدیک هزار هزار میلیارد تومان پول به عده‌ای رانت داده شده است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: وضعیت جامعه به گونه‌ای است که کارگران نمی‌توانند خانه بگیرند و کارمندان نمی‌توانند زندگی روزمره خود را بگذرانند. همه ناراضی هستند و اگر جلوی این گرفته نشود ما مشکل خواهیم داشت. قرار نبود تورم و مشکلات کمر مردم را خم کند.

حسین عبده تبریزی همراه پزشکیان در تکمیل سخنان وی اضافه کرد: آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها، فرصت‌های برابر، دست یافتن به جایگاه اول، ارتقای سطح سرانه، ریزفناوری‌ها، فناوری‌های زیستی، تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و سایر فرازها مانند ارتقای روابط بین المللی، افزایش جذب منابع سرمایه گذاری خارجی مورد قبول ما است. متن سند نهایی چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران است که توسط کارشناسان تهیه شده است و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را پذیرفته و به تأیید مقام رهبری رسیده و تمام این سند توسط ایشان ابلاغ شده است.

همراه و مشاور این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر آقای پزشکیان گفتند که قصد اجرای آن را دارند حرف بدی زدند؟ این اصول اجرا نشده و حرف آقای پزشکیان این است که اینها را اجرا کنند. برای مثال بند ۳۹ این سند مربوط به مهار تورم است. این سند هزاران ساعت کار کارشناسی برده و طبق این بند قرار بوده تورم کنترل شود.

همراه پزشکیان تصریح کرد: متوسط تورم در دولت آقای رفسنجانی ۲۵ بوده، در دولت آقای خاتمی ۱۵ و در دوران آقای احمدی نژاد ۱۷ و در دولت روحانی متوسط به ۴۷ رسیده و در دوران آقای رئیسی به ۴۰ رسیده است. ما به طور دائم تورم بالای ۲۰ درصد داشتیم. آیا ما کارشناس نداشتیم که با وجود زمان ۲۰ ساله این سند تورم بالا را تجربه کردیم؟

وی تصریح کرد: منِ دولت و منِ حاکمیت که قرار بود تورم را کنترل کنم و ناتوان بودم؛ نظام، بانک مرکزی و نهادهای مسئول مسئولیت دارند. در حال حاضر هم مسئولینی هستند که معتقد به کنترل قیمت هستند و برای آن مقررات وضع می‌کنند. با توجه به محدودیت‌هایی که در ایران هست و تداوم پیدا کرده، آیا این وضعیت تعامل سازنده در نظام بین‌الملل را اجرا کرده است؟ ما اگر به اندازه کافی نفت فروخته بودیم، هزینه آن را برای اشتغال کنار می‌گذاشتیم. ما باید قدرت اول منطقه باشیم، اما تکنولوژی مانع آن می‌شود. ما با کشورهایی مثل قطر منابع مشترک داریم که هر کدام زودتر منابع را دست پیدا کند از آن بهره می‌برد.

در ادامه احمد میدری، دیگر همراه پزشکیان خاطرنشان کرد: طبق تجربه دکتر پزشکیان ایده‌ای مطرح شده مبنی بر اینکه بهداشت و آموزش دو حق همگانی هستند و کالا نیستند. ایرانیان همانطور که در امنیت و آب و برق برابر هستند، در بهداشت هم از نظر بودجه دولت باید برابر باشند که فاصله زیادی از آن داریم.

وی افزود: بازسازی اقتصادی ایران با نگاه عدالت اجتماعی از سوی ایشان احیا خواهد شد، اما نه ایده‌ای که تورم را نابود کند؛ بلکه در حوزه آموزش و بهداشت بتوانیم برابری را ایجاد کنیم. در حوزه آموزش افراد فقیر باید آموزش بیشتری ببینند تا نابرابری‌ها جبران شوند. اگر تزریق پول با یک سیستم صحیح مدیریتی انجام نشود، طرح تحول سلامت با مشکل روبرو می‌شود. ایده‌ای که ایشان به مردم می‌گویند ایده‌ای نیست که یک مرتبه و در بازه انتخابات به آن رسیده باشند، بلکه در دوران وزارت به آن رسیده‌اند.

وی تاکید کرد: ما شعارهای خوبی دادیم و هیچ رئیس جمهوری نمی‌خواسته تورم زیاد تجربه شود. حتماً آقای رئیسی هم نمی‌خواست مسأله چای دبش پیش بیاید. ما اقتصاد بیستم جهان هستیم. دیدگاه شخصی آقای پزشکیان این است که نظام اداری ایران به دلیل سلطه سیاست بر این نظام، ناکارآمد شده. یعنی با تغییر رئیس جمهور ۴۰۰ هزار منصب دولتی تغییر می‌کنند و همه اینها کم و بیش سیاسی اداره شدند و این باعث شده نظام اجرایی و ماشین اجرا از کار بیفتد و خیلی ضعیف شود که انتظار مردم و مسئولین را تأمین نمی‌کند.

این مشاور در رابطه با چرایی تأمین نشدن این سیاست گفت: یکی از مؤلفه‌های آسیب پذیر بودن حکومت‌ها، اختلاف جناح‌های سیاسی بوده است و تنش‌های سیاسی موجود، خود را در نظام اجرایی متبلور می‌کند و کسی نمی‌تواند این ماشین را به اهداف و احکام توسعه برساند. برنامه ششم ۳۰ درصد محقق شده و ما در برنامه هفتم قرار است با اجرای صد درصدی کاداستر جلوی فساد زمین خواری را بگیریم.

میدری تصریح کرد: شعار آقای پزشکیان این است که شایسته سالار است در حالی که ایشان گرایش سیاسی دارند و وزیر بهداشت دولت آقای خاتمی بودند. ایشان با توجه به فراگیری سیاسی‌ای که دارند و شعار این که کارشناس باید مدیر باشد، نظام اداری ایران را متحول خواهند کرد. نظام اداری زیر تهاجمات نظام سیاسی به شدت آسیب دیده و تا آن را احیا نکنیم سایر فرامین محقق نخواهند شد.

داود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان کارشناس برنامه گفت: شما فرمودید برنامه را قبول دارید و آن را اجرا می‌کنید. چگونه قصد اجرای آن را دارید؟ همه این موارد با اصلاحات اداری شاید درست نشود. ما در سال‌های اخیر با پدیده تورم بالا و رشد کم اقتصادی روبرو بودیم. در سیاست خارجی با تحریم‌ها و fatf مواجه بودیم که روی اقتصاد ایران سایه انداخته است.

وی افزود: در حوزه تولید، تولید پایینی داشتیم و در مصارف تولید هم مشکلات به خوبی گزارش داده می‌شود. همانطور که شما طبق آزمایش متوجه مشکلات بیمار می‌شوید ما اقتصاد دان‌ها هم متوجه مشکلات اقتصادی هستیم. برای مثال در خصوص سرمایه گذاری در گذشته تا ۳۴ درصد نسبت سرمایه و تولید ناخالص داخلی را افزایش داده بودیم امروز این عدد به ۱۱ رسیده است. مخارج دولت در کشورهای در حال توسعه ۱۰ تا ۱۴ درصد است اما در ایران به ۲۱ رسیده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از تولید کمی که در ایران صورت می‌گیرد بخشی از آن انبار می‌شود. سوال من این است که با توجه به اهداف برنامه، تورم تک رقمی و رشد بالای ۸ درصد، جناب پزشکیان چطور می‌خواهند اقتصاد را متحول کنند؟ آیا با اصلاح نظام اداری قصد این کار را دارند؟ منابع ما محدود است و شاید با منابع محدود نتوانیم به این اهداف برسیم‌.

پزشکیان در پاسخ گفت: مسأله از نظر من خیلی روشن است. تمام دولت‌ها قرار بود ما را به آنجا برسانند، چرا نرسیدیم؟ وقتی عده‌ای کارشناس در سیستم هستند اما کارشناس نیستند و کالا دو ماه و یکسال و… در گمرک معطل می‌شود، وقتی وزارت صنعت هر روز یک بخشنامه صادر می‌کند و تولید کننده نمی‌داند چه خاکی به سر کند، کار به جایی نمی‌برد. ما دنبال کارشناس نگشتیم و آدم‌هایی سر کار بودند که این کاره نبودند. من جراح را برای اقتصاد بگذارید کار را قطعاً خراب می‌کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: آدم‌های مسئول بلد نبودند کار کنند، بعد به جای مذاکره و جلب سرمایه‌گذار، کار دیگر می‌کنند و حتی سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری پشیمان می‌کنند. اگر سرمایه‌گذاری نکنیم و بخواهیم انرژی و تورم و اصلاح ساختاری انجام دهیم، مجبوریم عده‌ای را به خیابان بریزیم. سرمایه گذار خارجی می‌تواند جلوی فشار را بگیرد.

وی اضافه کرد: اگر به دنبال حل مشکل هستیم در مقررات و سرمایه گذاری و… باید نگاه خود را عوض کنیم. ما در این مملکت داریم مغزها را فراری می‌دهیم. ظرفیت رشد اقتصاد دیجیتال قابل افزایش است. ما فیلتر کردیم و بستر مهاجرت را فراهم کردیم و اجازه دادیم مغزها از داخل کشور بروند. باید مقررات را اصلاح کنیم تا وضعیت تغییر کند. در کل به جای تسهیل، آزار دادیم. اگر این کار را نمی‌کردیم و اجازه رشد می‌دادیم، وضعیت تغییر می‌کرد.

یحیی آل اسحاق کارشناس دیگر در ادامه این برنامه تصریح کرد: دو دیدگاه در حوزه تجارت در کشور حاکم است. یکی اینکه میان توسعه، امنیت و تجارت رابطه مستقیم وجود دارد. کشورهای پیشرفته بالای ۸۰ درصد خدماتشان از تولید ناخالص است، این دیدگاه جهانی و دیدگاه حضرتعالی است. یک دیدگاه دیگر اقتصاد داخلی را حداقل واردات و عمده تلاش بر صادرات می‌دانند. در حوزه بازرگانی داخلی هم دیدگاه دیگری وجود دارد.

وی افزود: شما فرمودید از سال ۸۰ همه موارد لازم در برنامه بوده است و شما اعتقاد دارید برنامه‌ها اجرا نشده است. چرا نکردند؟ با توجه به اهمیتی که برای اجرا و مدیریت قائل هستید، دیدگاه عملیاتی و برنامه اجرایی شما چیست؟ مثلاً در حوزه تحریم چطور قصد حل تحریم‌ها را دارید؟ در حوزه روابط خارجی چه برنامه‌ای دارید؟ چگونه قصد هماهنگ کردن آنها با دیدگاه خود را دارید؟ در حوزه بازرگانی قصد دخالت در قیمت گذاری دارید؟ در حوزه سیاست‌های پولی و بانکی یا نظام دیپلماسی چه وزنی برای جایگاه تجارت قائل هستید؟ وزیر امور خارجه شما چقدر باید دیدگاه اقتصادی داشته باشند؟ مجموع تیم اقتصادی شما همدل خواهند بود؟ اگر هماهنگ نباشند کار پیش می‌رود؟ آنها باید هم بازو و توان اجرایی داشته باشند هم همدل باشند. آیا برای تیمتان فکر شده است؟

پزشکیان در پاسخ گفت: من متخصص نیستم اما بر اساس اصلاحاتی که در دنیا صورت گرفته، ما اگر قانون را اجرا کنیم قانون باید مسیر را مشخص کرده باشد. هر تغییری سه اصل دارد. اینکه چه کسی مسئول است و چگونه باید عمل کند و چگونه باید پاسخگو باشد. مجلس قانون می‌نویسد اما هر کس کار خود را می‌کند. قانون مبارزه با فساد می‌نویسند در حالی که اگر قوانین را اجرا کرده بودند هیچ فساد و رانتی صورت نمی‌گرفت.

وی تاکید کرد: حضرت علی می‌گویند من در برابر فلان کار گردن خود را گرو می‌گذارم. من اگر به قانون عمل کنم کسی از من نمی‌پرسد چرا به فلان امر عمل نکردید. ما از وزیر پرسیدیم چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟ دو سال در نوبت بود و نوبت به پاسخ نرسید، چون مدام داشتند قانون می‌نوشتند و تصویب می‌کردند. مشکل این است ما یقه آدم‌هایی که بلد نیستند را بگیریم و از او بپرسیم اینجا چه کار می‌کنید. ما مدیر بیمارستان داریم که درست عمل نمی‌کند و مردم را ضد انقلاب می‌کند و از آن طرف فوق‌العاده مأموریت می‌گیرد.

حسین زاده بحرینی با اشاره به سخنان پزشکیان مبنی بر اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: این نظر خیلی خوب است که با توجه به زحمات نوشتن برنامه به انجام آن اهمیت داد منتهی شما بفرمائید برنامه مانند برجام پرانتزهایی دارد که بعداً باید پر شود و نه شما و نه من در مورد آن چیزی نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: برای مثال در یکی از بندهای برنامه هفتم یک حکم آمده که در اقتصاد خود ناترازی های متعدد داریم. یکی از ناترازی ها در حوزه انرژی و بنزین است. ما در شرایطی قرار گرفتیم که متأسفانه به یک کشور تبدیل شده‌ایم که بنزین وارد می‌کنیم در حالی که منابع غنی نفتی و پالایشگاه مجهز دارد اما به دلیل مصرف فزاینده بنزین به وارد کردن بنزین رسیده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: در فضای ناترازی دو دیدگاه برجسته شده است و برایم مهم است شما این دیدگاه‌ها را چطور انتخاب می‌کنید. یکی از پرانتزهای باز برنامه، در بحث بنزین است. دولت طبق برنامه موظف شده شش ماه پس از ابلاغ برنامه برای حوزه انرژی یک برنامه برای برطرف کردن ناترازی مشخص کند.

حسین زاده بحرینی افزود: یک دیدگاه معتقد است باید قیمت را بالا برد تا مصرف کاهش پیدا کند. علت اینکه خودرو ساز سراغ تولید خودرو با مصرف بنزین نمی‌رود؛ چون قیمت بنزین ارزان است. دیدگاه دیگر به شدت مخالف این دیدگاه است که می‌گوید به قیمت بنزین دست نزنیم. می‌گوید شما قیمت را بر حسب قیمت جهانی محاسبه می‌کنید که می‌گوئید گران است. می‌گویند این مشکل را حکومت ایجاد کرده است. سال ۱۴۰۰ دیدگاهی از شما شنیدم که به دیدگاه اول نزدیک بود و از افزایش قیمت بنزین صحبت می‌کردید. لطفاً با صراحت پاسخ دهید اگر شما رئیس جمهور شوید، شش ماه بعد چه برنامه‌ای برای قیمت بنزین به مجلس می‌آورید؟

پزشکیان پاسخ داد: هر حرکتی در مورد قیمت بنزین یا هر ناترازی بخواهیم انجام دهیم باید مردم را آماده کنیم. بدون مشارکت با مردم اجرای یک تصمیم نه علمی است نه قابل قبول. ما باید کاری کنیم نان‌آور شرمنده زن و بچه خود نباشد. چطور می‌شود این کار را کرد؟ من نمی‌توانم نظر کارشناسی بدهم. کارشناس‌ها بحث می‌کنند و تجربه بین‌المللی را در نظر می‌گیرند و شرمساری نان‌آور را لحاظ می‌کنند.

کارشناس با تاکید پرسید یعنی شما دیدگاه ندارید؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دیدگاه من کارشناسی است. باید با مشورت کردن و کار کارشناسی تصمیم گرفت. ما اگر نقشه درست داشتیم باید یک روزی به جای درست می‌رسیدیم. خوابیدیم و بدون کارشناسی در طرح دو فوریتی کارهای زیادی کردیم. مسلمان و مؤمن حرف ثابت و پایدار می‌زند.

وی افزود: در مملکت اگر فقط یک نفر نسخه بنویسد، می‌شود همین وضعیتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

دانش جعفری در ادامه تاکید کرد: برداشت من این است که تمرکز شما و تیم همراه روی اصلاح نظام اداری کشور است. سوال این است که در نظام اداری کشور یکی از مشکلات اصلی کسری بودجه دولت است و بسیاری معتقدند تورم بالا ریشه در کسری بودجه دارد. شما برای رفع کسری بودجه و اصلاح نظام مالی چه برنامه‌ای دارید؟ و کجا قصد اصلاح دارید؟ ۹۰ درصد بودجه دولت پرداخت حقوق است و ۴ حوزه آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و امور دفاعی این درصد را به خود اختصاص داده است. شما از کدام اینها کم می‌کنید تا بودجه را کنترل کنید؟ به اعتقاد من بسیاری از مشکلات کسری بودجه این است که نمایندگان بودجه حوزه انتخابی خود را بالا می‌برند تا نصیبی از آن ببرند.

پزشکیان در پاسخ بیان کرد: شما اینها را بهتر از من می‌دانید که از من سوال می‌کنید. کار سخت را راحت نمی‌توان انجام داد. اگر فقط بخواهیم در سیستم اداری مداخله کنیم امکان ندارد به توقعی که انتظار داریم در سیستم اداری دست پیدا کنیم. ما نمی‌گوییم با اسرائیل دوست شویم اما می‌توانیم با کشورهای دیگر مذاکره کنیم که نمی‌کنیم. چه لزومی داشت سفارت عربستان و انگلستان را تخریب کنیم و آبروی خود را ببریم. ما به جای تنش‌زدایی دنبال تنش‌زایی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم برای همه شاخ و شونه بکشیم و بعد سیستم اداری را اصلاح کنیم. قرار بود دولت بزرگ نشود اما همه بزرگ کردیم. وقتی خودمان پایبند به آن چه می‌نویسیم نیستیم چطور آنچه انباشته شده را یک دفعه اصلاح کنیم. اینکه با خود فکر کنیم یک عده خاص می‌فهمند و بقیه ضدانقلاب و اجنبی و … هستند صحیح نیست.

این نامزد انتخابات اضافه کرد: اگر در همین چشم‌انداز با افراد تعهد ببندیم تا کارشناس‌ترین روی کار بیاید، ما قطره قطره به تغییر دین پیدا خواهیم کرد. اگر به شایستگان پست و مقام بدهیم سرمایه‌های مادی و مغزهای ما نمی‌روند. باید به مغزها و سرمایه‌گذارها احترام بگذاریم و بپذیریم بدون صنعت و تولید همه اینها باد هوا است.

آل اسحاق در ادامه تاکید کرد شما باید یک هدف و تارگت مشخص به عنوان رئیس دولت داشته باشید. شما مردمی کردن را به چه معنایی می‌دانید؟ ذهنیت شما در خصوص پایان دوره اول شما حدس و دیدگاهتان در مورد میزان مالکیت مردم چقدر است؟ برای اینها چه نقشه‌ای دارید که نیروهای ذی‌نفع بازدارنده نشوند؟

پزشکیان پاسخ داد: سیاست‌های اجزا نشده این بلا را سر مردم آورده است. اینکه من چه خواهم کرد با توجه به ۳۰ سال سابقه، معتقدم بر اساس شواهد باید تصمیم‌گیری صورت گیرد. اگر کسی شواهد بیاورد، صاحب فرآیند است. اگر بدون شواهد بپذیرم خیانت کرده‌ام. باید به کارشناس بسپاریم و معتقد باشیم که هر کاری روش خود را دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر کسی تقوا و ابزار تصمیم‌گیری درست داشته باشد کار درست پیش خواهد رفت.

حسین زاده بحرینی در ادامه با تاکید بر اینکه لطفاً خود شما به این سوال پاسخ دهید، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی مردم بحث سلامت و هزینه‌های آن است. بحث تقاضای پزشک از طرف بیمار به صورت القایی در ایران به نسبت دنیا بسیار بالا است. پزشک معتقد است هزینه بیمار را زیاد نکند اما در ایران گاهی هزینه بیمار بی جهت زیاد می‌شود. شما چه می‌کنید که هزینه بیمار بی جهت زیاد نشود؟ آیا شما می‌توانید تعهد بدهید سهم بیمار از هزینه درمان را به زیر ۳۰ درصد بیاورید و راهکار خود را بیان کنید؟

پزشکیان در پاسخ عنوان کرد: ما راهکار را در قانون آوردیم و مشکل اجرا است. بیمه، مجلس، دولت و قوه قضائیه تخلف می‌کنند. دولت سفره پهن کرد، مجلس قانون نوشته و من قطعاً اگر به قدرت برسم حداقل در این رابطه آنچه قانون است را پیگیری و اجرایی خواهیم کرد. پزشک خانواده می‌گوید چه کسی به چه جمعیتی باید چه خدمتی بدهد.

وی اضافه کرد: در آمریکا که آنقدر آزاد است یک برنامه وجود دارد که فردی با بیماری قلبی، پزشک باید بگوید با چند مداخله این بیماری برطرف می‌شود. اگر اضافه‌تر برنامه‌ریزی کند بیمه آن را جریمه می‌کند. من جراح قلب با حقوق سه ماه خود یک موتور هوندا نمی‌توانم بخرم. منابعی که برای این سیستم دیدیم از نظر قانونی درست است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: پزشک متخصص در شهرستان ماهی ۲۵ میلیون در می‌آورد در حالی که آن سر دنیا پنج شش برابر آن را به او می‌دهند. تا زمانی که نیازها را تأمین نکنیم انتظار کار درست از آنها اشتباه است. به پیر و پیغمبر اگر ما به قانون عمل کنیم مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

چه کارشناسان و مشاورانی در میزگرد اقتصادی پزشکیان حضور دارند؟

کارشناسان: محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده ادوار مجلس، یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی، داوود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

مشاوران: احمد میدری معاون وزیر کار در دولت یازدهم، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در دولت‌های دهم و یازدهم

محمدباقر قالیباف

فرهنگ از موضوعات مهم هر جامعه‌ای است/ فرهنگ زنانه‌ترین عنصر جامعه است

محمدباقر قالیباف عصر امروز (پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه) در برنامه مناظره فرهنگی که از شبکه دوم سیما پخش شد، اظهار کرد: موضوع فرهنگ از موضوعات مهم هر جامعه‌ای است. بر این باور هستیم وقتی حرف از خدمت و پیشرفت می زنیم، به مسائل فرهنگی ارتباط دارد و پیشرفت و فرهنگ و فرهنگ و خدمت بر یکدیگر اثر می‌گذارند.

وی ادامه داد: بدون فرهنگ نه به پیشرفت می رسیم و نه می‌توانیم کارهای خود را به سرانجام برسانیم. مقام معظم رهبری برجسته‌ترین شخصیت فرهنگی ما هستند و بیش از ۱۰ سال است که بر مسائل اقتصادی تاکید داشتند که بدون شک مسائل اقتصادی بر مسائل فرهنگی هم اثر دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همه ما خاطر داریم که در زمان شیوع کرونا حرف از فرهنگ همدلی می‌زدیم و زمانی که مردم فرهنگ همدلی را به نمایش گذاشتند، ابتدا روزانه ۷۰۰ نفر از افراد بر اثر کرونا فوت می‌کردند که با همدلی، تعداد فوتی‌های کرونا کاهش یافت.

قالیباف ادامه داد: زمانی که تورم زیاد است، خانواده‌ها آن طور که باید و شاید نمی‌توانند اخلاق را رعایت کنند. دولت پیشرفت و خدمت معتقد است که نقش فرهنگ بسیار مهم و کلیدی است. موضوع زن و خانواده مهم‌ترین و اولویت‌دارترین موضوع فرهنگی است و فرهنگ، زنانه ترین عنصر جامعه است.

در آموزش و پرورش باید به ثبات در مدیریت توجه شود

قالیباف در ادامه تصریح کرد: در آمورش و پرورش باید به ثبات در مدیریت توجه شود. در ۲۰ سال گذشته، قریب به ۱۷ وزیر و سرپرست وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم. مدیر قوی و ثبات در آموزش و پرورش مهم است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهد آموزش و پرورش متحول شود، دو عنصر مدرسه و معلم باید مورد توجه باشد. ما در مجلس بحث معیشت و رتبه بندی معلمان را مدنظر قرار دادیم. در دولتی که مدنظرمان است، معتقدیم که باید مدیر قوی و ثبات در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه باشد. سیستم شاد در زمان کرونا بسیار خوب بود و باید باز هم مدنظر باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در آموزش و پرورش باید به مهارت و اوقات فراغت دانش آموزان هم توجه کنیم و نباید فقط به ذهن آنان فشار بیاوریم. در قانون برنامه هفتم توسعه چندین ماده برای تحول در آموزش و پرورش آمده است و بیش از ۱۶ حکم آوردیم و همه این حکم‌ها باید اجرا شود.

بهره‌وری در آموزش و پرورش بسیار مهم است

قالیباف گفت: بهره‌وری در آموزش و پرورش بسیار مهم است و بهره وری دو عنصر دارد که مدیریت و علم است و باید از خود اساتید و نخبگان حوزه آموزش و پرورش استفاده کنیم. اگر رئیس جمهور دولت چهاردهم یک مدیریت قوی نداشته باشد، برنامه هفتم توسعه به اندازه یک برگ کاغذ هم ارزش ندارد. باید از این قانون به خوبی استفاده شود که نیازمند یک مدیر قوی است.

قالیباف گفت: بدون شک رسانه و آزادی رسانه و عملکرد رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی که منتقد باشند و نظارت کنند مهم است و حرف و نقد مردم از وظایف رسانه است و حتماً باید آزادانه عمل کنند.

بدون شک رسانه و آزادی رسانه بسیار مهم است

در ادامه قالیباف در واکنش به سوال حسین انتظامی مبنی بر اینکه در روز آغاز تبلیغات ۲ نفر از اصحاب رسانه دستگیر شدند، برای آنها چه کرده‌اید، گفت: در ابتدا باید بگویم که بدون شک رسانه و آزادی رسانه بسیار مهم است، چرا که رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی باید منتقد باشد و نظارت کند. انعکاس حرف و نقد مردم از وظایف رسانه است و حتماً باید آزادانه عمل کنند.

وی بیان کرد: ممکن است خبرنگاری قانون را رعایت نکرده و فراتر از قانون عمل کرده باشد و برخی بازداشت شدند. درباره این دو نفری که مطرح کردید، در دادگاه اولیه و ثانویه رفتند و شاکیان آنان همگی خصوصی هستند و اگر نیاز باشد با شاکیان آنان صحبت می‌کنم.

مدیر پروژه‌ای نیستم و مدیر پروسه‌ای هستم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من مدیر پروژه‌ای نیستم و مدیر پروسه‌ای هستم. یکی از اشتباهات ما این است که هر سازه و زیرساختی ساختیم، بعد برای آن پیوست فرهنگی می‌سازیم در حالی که باید فرهنگ پایه کار باشد.

وی متذکر شد: کار ما در شهرداری این بود که طرح جامع شهری و طرح تفصیلی را در نظر گرفتیم. نیازسنجی کردیم و برای مثال در نظر گرفتیم و جانمایی کردیم که در هر منطقه متناسب با تعداد جمعیت باید چند مسجد وجود داشته باشد. باغ کتاب الان در تراز جهانی است. امروز در شهر تهران بزرگترین باغ کتاب را داریم و پیوست فرهنگی را مدنظر داشتیم.

قالیباف گفت: ما حتماً حضور قدرتمندانه و موثر و حکمرانی در فضای مجازی باید داشته باشیم وگرنه ولنگاری به وجود می‌آید و در همه جای دنیا اینگونه است. سند سیاست‌های کلان فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی وجود دارد و باید در مجلس تبدیل به قانون شود. عضو شورای عالی فضای مجازی هستم و ۵ بند در این حوزه در آنجا تصویب شد.

وی ادامه داد: در حوزه فضای مجازی محدودیت‌ها و کنترل‌هایی باید ایجاد کنیم تا ولنگاری نباشد، اما باید گشایش‌هایی هم در فضای مجازی ایجاد شود. نیت ما از محدودیت در فضای مجازی، کنترل و جلوگیری از ولنگاری است. حتماً باید مصون‌سازی در این حوزه انجام شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: امروز و در یک دوره ۷ ساله در پنجره طلایی جمعیت هستیم. بازی‌های کامپیوتری خارجی باورهای و آداب و رسوم خود را هم به سایر کشورها منتقل می‌کنند و هم استفاده اقتصادی و هم استفاده فرهنگی از آن می‌برند. اگر بتوانیم این فرصت را برای جوانان فراهم کنیم که آداب و رسوم و فرهنگ مقاومت ما را در قالب بازی‌های کامپیوتری ارسال کنند، هم برای ما فرصت اقتصادی است و هم فرهنگ ما ارسال می‌شود، اما در غیر این صورت، فرهنگ خود را آسیب‌پذیر کردیم.

قالیباف اظهار کرد: زمانی که از اندیشمندان حرف می زنیم، کشور ما باید مولد باشد؛ باید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت را تولید کنیم. در حکمرانی باید بدانیم که فردی در سطح رئیس جمهور باید این موارد را با هم در نظر بگیرد که برای مثال، چگونه با ثروت، منزلت ایجاد کنیم.

نخبگان و مردم را هر بار حذف کردیم، همه چیز را از دست می‌دهیم

وی ادامه داد: نخبگان و مردم را هر بار حذف کردیم، همه چیز را از دست می‌دهیم و به ناکجاآباد می‌رویم. باید به منزلت نخبگان و اندیشمندان توجه شود. باید به نخبگان توجه شود. وقتی از استادی استفاده نشود، سرخورده می‌شود و همین باعث مهاجرت می‌شود.

نخبگان، مشکل را تبدیل به مسئله می‌کنند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نخبگان، مشکل را تبدیل به مسئله می‌کنند. در دولت چهاردهم و در دولت خدمت و پیشرفت اساس ما در بهره وری توجه به علم و مدیر قوی است.

در ادامه حسین انتظامی سوالی از نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرسید و گفت آقای قالیباف بالاخره نگفتید شما فیلترینگ را برمی‌دارید یا نه؟ نظر شما درباره ممیزی‌های فراوان حوزه فرهنگ چیست، گفت: آقای انتظامی! شما از مدیران خوب ما در همشهری بودید و نحوه ارتباط بنده را با رسانه و خبرنگاران دیدید و می‌توانید در این زمینه قضاوت کنید.

وی تاکید کرد: حتماً در مجلس نماینده مردم هستم و باید صدای آنان را دنبال کنیم و همه باید حرمت قانون را داشته باشیم. اگر قانونی بد است، باید اصلاح شود اما نباید بگوییم قانون اجرا نشود. قانون باید اجرا شود. در حوزه کتاب، رسانه یا هر جایی، هر فردی پا را فراتر از قانون بگذارد، در مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ مکلف به رسیدگی هستیم و تاکنون هم این کار را کردیم و شکی در این مورد نیست.

قالیباف متذکر شد: ما در مجلس یازدهم بنا را بر همگرایی با دولت شهید رئیسی گذاشتیم و فقط یک وزیر استیصاح شد. البته همه وزرا از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات علنی مجلس آمدند و از آنان توضیح خواسته شده و محدودیت زمانی برای اصلاح کارها گذاشتیم. حتی ۵ وزیر به مرحله استیضاح رسیدند اما خود دولت آنان را تغییر داد و کار به استیضاح نکشید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حتماً مکلف هستم از حقوق مردم و قانون پاسداری کنیم. آیا باید فقط استیضاح می‌کردیم تا در جامعه تنش ایجاد شود؟

وی اظهار کرد: حتی در سه روز گذشته، سه وزیر به مجلس شورای اسلامی آمدند و گزارش دادند. وزیر ارشاد هم بارها به کمیسیون و صحن مجلس آمده است و گزارش داده است و حتی ما در مجلس و به ویژه کمیسیون اصل ۹۰، گزارش‌های مردمی را مدنظر قرار دادیم.

مطمئن باشید در همه موضوعات فرهنگی پای کار هستیم

در ادامه حسین انتظامی خطاب به قالیباف گفت که پس در صورت رأی آوردن وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی را حفظ می‌کنید که قالیباف تاکید کرد: خیر، من هیچ وقت این حرف را نزدم.

قالیباف تصریح کرد: مطمئن باشید در همه موضوعات فرهنگی پای کار هستیم.

قالیباف در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره راهکار بازگشت رشد علمی کشور، گفت: ممکن است که رشد علمی برخی از کشورهای منطقه نسبت به ما بیشتر شده باشد، اما برخی اوقات رشد آنان بادکنکی است و اساتید را از سایر کشورها می‌آورند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: البته درباره وضعیت رشد علمی کشور زنگ خطر خورده شده و سرمایه گذاری و اعتبار باید برای حوزه تحقیق در نظر گرفته شود و حتماً این کار را می‌کنیم. اگر منزلت اساتید مورد توجه باشد که البته این کار با بخشنامه نیست، می‌توان در عرصه علمی رشد کرد. منزلت و حرمت اساتید باید مدنظر باشد.

گفتنی است، صدیقه سادات حجازی و مصطفی غفاری به عنوان مشاور محمدباقر قالیباف در برنامه میزگرد فرهنگی حاضر شدند.

** این نشست با محوریت «فرهنگی» برگزار شد. الهام یاوری، شهاب اسفندیاری و حسین اننظامی از اساتید دانشگاه به عنوان کارشناسان برنامه و صدیقه سادات حجازی و مصطفی غفاری به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف در این نشست حضور داشتند.

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir