نمایش ریاکارانه رادیکال‌های اصلاح‌طلب پس از انتخابات/ داستان صبح جمعه روحانی همچنان ابهام می‌آفریند!

نمایش ریاکارانه رادیکال‌های اصلاح‌طلب پس از انتخابات/ داستان صبح جمعه روحانی همچنان ابهام می‌آفریند!
شناسه خبـر : ۱۴۰۲۹۰ چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۵

اصلاح‌طلبان سال ۱۴۰۳ را دریچه کنشگری هوشمند برای فراهم ساختن شرایط ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۴ تعریف کرده‌اند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ در حالی چاپ و منتشر شد که هدف بیانات رهبر انقلاب در آغازین روزهای سایل، ترور فرماندهان ارشد محور مقاوت توسط رژیم صهیونیستی و حمله به کنسولگری ایران، ادامه حواشی ماجرای ازگل، در صفحات نخست روزنامه‌های امروزبرجسته شده است.

سایت حسن روحانی در این روزها بخش‌هایی از بحث‌های مطرح شده در دیدار او و اعضای تحریریه روزنامه اعتماد را منتشر می‌کند. آخرین بخش منتشر شده از این جلسه، مربوط به روایت گرانی بنزین در آبان ۹۸ است. سایت حسن روحانی در این خصوص نوشت:دکتر روحانی چرا گفت «من هم مثل شما صبح جمعه فهمیدم قیمت [بنزین] تغییر کرده»؟ گرچه وقتی این را در شورای اداری استان آذربایجان شرقی گفت، همان‌جا توضیح داد که منظورش چه بوده اما پس از ۴ سال هنوز یکی از سؤالات از او درباره این جمله و حکایت گرانی بنزین است!

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در اولین شماره خود پس از آغاز سال جدید این ادعا را مورد باز نشر قرار داده‌اند، روزنامه هم‌میهن نوشته است:

ما یکشنبه شب هیچ تظاهراتی در ایران نداشتیم. یکشنبه غروب من مرتب با آقای رحمانی فضلی در تماس بودم گفت در کشور هیچ خبری نیست. تمام ماجرای ۹۸ جمعه شب و شنبه و روز یکشنبه تا بعدازظهر است و دیگر تمام شد، یعنی جمعاً ۴۸ ساعت بود. البته حوادثی در ماهشهر اتفاق افتاد که عده‌ای با تیربار آمده بودند که کشته‌های آن حادثه را هم جزو اعتراضات مربوط به بنزین حساب کردند.

در بخش دیگری از روایت رئیس‌جمهور سابق آمده است:

ما تمام درآمد حاصله از افزایش قیمت بنزین را بین مردم تقسیم کردیم. یعنی یارانه دوم که ما پرداخت کردیم از یارانه اول بیشتر بود؛ اولی ۴۵ هزار تومان بود، دومی ۵۵ هزار تومان. ضمن اینکه وقتی ما در سال ۹۸ افزایش نرخ بنزین را اجرایی کردیم، در ماه‌های اولیه روزی ۴۰ میلیون لیتر بنزین صادر می‌کردیم.

روزنامه آرمان امروز اما انتشار آخرین روایت روحانی از ماجرای آبان ۹۸ را مربوط به داستان رد صلاحیت او در اتنخابات مجلس خبرگان دانسته و می‌نویسد:

وحانی در نامه‌ای به این شورا خواستار ارائه اسناد و دلایل ردصلاحیت و خودداری از کلی‌گویی شده است. یکی از فقها و نیز سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرده بودند که باید به نامه دکتر روحانی درباره اعلام دلایل ردصلاحیتش سریع‌تر پاسخ داده شود و پاسخ این شورا پس از ارسال نامه چهارم روحانی و گلایه از بی‌پاسخ ماندن سه نامه قبلی در ۱۵ اسفند دریافت شد. اما پاسخ شورای نگهبان بدون ارائه مستندات بوده و روحانی در نامه خود که دیروز (یکشنبه، ۲۰ اسفند) ارسال شده، خواستار دریافت دلایل مستند ردصلاحیت شده است. طبق این گزارش که در سایت رییس جمهور پیشین منتشر شده است نامه حسن روحانی به شورای نگهبان در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

روحانی ادعایی هم در خصوص سید ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه طرح می‌کند که «در ۹۸ وقتی بنزین گران شد اولین کسی که توئیت زد و مخالفت کرد، آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه بود که نامه سران قوا را با خط خودش امضا کرده بود!» این ادعای روحانی از سوی سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت رئیسی رد شد و تأکید کرد که «هم وزیر کشور وقت و هم معاون وی بارها گفتند که از زمان دقیق اجرای گرانی بنزین خبر داشتید و معلوم نیست چرا حتی سخنان منصوبان خود را رد می‌کنید!

در جلسه مورد اشاره هم اولاً گرانی بنزین قبلاً در دولتتان تصویب شده بود و صرفاً در یکی از جلسات هماهنگی سران قوا از جنبه اطلاع‌رسانی مطرح شد، نه از جنبه تصویب. ثانیاً تنها نحوه هزینه کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین در جلسه سران تصویب می‌شود نه زمان و چگونگی اجرای آن! در همان جلسه و پس از آن به صورت مکتوب، آقای رئیسی پیش‌شرط افزایش قیمت بنزین را صحبت با مردم و اقناع عمومی برای پذیرش ضرورت‌های این کار مطرح کردند، نه اجرای یک شبه و غافلگیر کردن مردم! طوری مردم را غافلگیر کردید که خودتان هم صبح جمعه فهمیدید!

تندروها وارد مجلس شدند!

مروری بر مطالب تولید شده از سوی رسانه های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که آنان به موجب سنت دیرینه خود به دنبال تولید شکاف میان طیف ها و بخش های مختلف جبهه اصولگرایی می باشند.

روزنامه شرق در گفتگویی با محمدعلی ابطحی جریان اصول‌گرایی را دو شاخه کرده و به نقل از مسئول دفتر سابق خاتمی نوشته است:

افراد تندرویی که وارد مجلس جدید شده‌اند، خالص‌شده اصولگرایان هستند؛ اما به نظرم این تندروها در حاکمیت هم نمی‌توانند چندان نقشی داشته باشند، زیر اوج فشارها به جامعه وارد شده و اگر بخواهند فشار جدیدی وارد کنند، مورد قبول واقع نمی‌شود. ضمن اینکه وقتی تندروها پشت میز مسئولیت می‌نشینند، باید پاسخگو باشند و پاسخگویی، آن‌ها را وا می‌دارد که رفتارهای غیرمنطقی زیادی نداشته باشند. از این جهت چندان نگران نیستم چرا که معتقدم این جامعه پرفهم و پراندیشه ایرانی، حتی اگرقوانین افراطی وضع شود آن‌ها را مورد توجه قرار نخواهند داد.

اصلاح طلبان که سال ۱۴۰۳ را دریچه کنشگری هوشمند برای فراهم ساختن شرایط ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۴ تعریف کرده اند، یکی از وجوه راهبرد خود را تولید و تعمیق شکاف میان نحله های مختلف اصولگرایی تعریف کرده اند. به موجب راهبرد اصلاح طلبان، این جریان تلاش دارد تا با بازنمایی شدت گرفتن اختلافات در میان اصولگرایان اینگونه القاء نماید که انتخابات مجلس شورای اسلامی بروز شورش های بخش هایی از جریان اصولگرایی علیه بخش دیگر این جریان بوده و جبهه فوق به سمت خالص سازی حرکت می‌کند.

به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان با برجسته سازی آنچه که اختلافات میان طیف های مختلف جریان اصولگرایی طرح و بیان می کنند در حال زیر فرش دادن اختلافات عمیق در جبهه اصلاح طلبی به موجب شکاف قدرت و مسئولیت پذیری در میان اصلاح طلبان می باشند

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir