خط و نشان هرکول ایرانی برای رقبا؛ برای طلا به مکزیک می‌روم

خط و نشان هرکول ایرانی برای رقبا؛ برای طلا به مکزیک می‌روم
شناسه خبـر : ۱۲۱۸۰۹ یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰

علیرضا یوسفی، وزنه‌بردار دسته فوق سنگین ایران گفت: رکوردشکنی بماند برای آینده و رسیدن به شرایط رکوردی و آمادگی بهتر و ایده‌آل‌تر.

علیرضا یوسفی ستاره خوش‌آتیه مازندرانی دسته فوق‌سنگین تیم ملی وزنه‌برداری پسران جوان کشورمان در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ گوادالاخارای مکزیک را می‌توان از همین حالا شانس مسلم و اصلی مدال‌های طلای دسته فوق سنگین آوردگاه جهانی جوانان دانست.

یوسفی که از رده سنی نوجوانان تاکنون ضمن کسب مدال‌های خوش‌رنگ آسیایی، جهانی و همچنین المپیک نوجوانان یکی از پشتوانه‌های توانمند و نخبه وزنه‌برداری ایران در دسته وزنی ۱۰۹+ کیلوگرم است، حالا و در آستانه اعزام به رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ مکزیک بار دیگر به همراه طاها نعمتی دیگر استعداد و پشتوانه شاخص دسته فوق سنگین جوانان جزو بخت‌های قطعی کسب سکوهای قهرمانی و نایب قهرمانی این دسته وزنی در گوادالاخارای مکزیک هستند. یوسفی البته به تازگی از بند مصدومیت مچ دست که در رقابت‌های آسیایی کره جنوبی پس از رکوردشکنی گریبانش را گرفت، رها شده است. اما او تاکید دارد که با وجود آماده بودن برای درخشش در رقابت‌های جهانی جوانان، تمرکزش بیشتر روی طلایی شدن است تا ثبت رکوردهای جدید در دسته فوق سنگین و رقابت‌های جهانی جوانان. به همین دلیل سراغ او رفتیم تا در آستانه اعزام به جهانی مکزیک بیشتر با شرایط آمادگی و توانمندی قهرمان طلایی فوق سنگین جهان در رده سنی جوانان آشنا شویم.

مصدومیت مچ دستت بهبود یافته یا هنوز اذیتت می‌کند؟
بله، خدا را شکر با پیگیری خوبی که برای درمان آسیب‌دیدگی مچ دستم داشتم، این مصدومیت مدتی است درمان شده و مشکلی از این بابت ندارم. واقعاً مصدومیتی که در کره درگیرش شدم، شاید اول به ظاهر خیلی جدی نبود، اما آرام آرام جدی شد و خیلی اذیتم کرد. طوری که اصلاً توان گرفتن هالتر روی دستم را نداشتم. اما با رسیدگی خوبی که کمیته پزشکی و فدراسیون پزشکی ورزشی در این مدت داشتند، خیلی خوب پروسه درمانی مچ دستم را انجام دادم تا برای مسابقات جهانی جوانان مشکلی نداشته باشم. هرچند این آسیب‌دیدگی کل برنامه‌ریزی که برای کسب سهمیه ورودی المپیک پاریس و حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو و تصاحب یک مدال ارزشمند در این رویداد بزرگ ورزشی داشتم را به هم ریخت و این فرصت‌های طلایی را از من گرفت.

‌اگر مصدوم نمی‌شدی با حضور دو رقیب مدعی در دسته فوق سنگین یعنی علی داودی و آیت شریفی واقعاً فکر می‌کنی می‌توانستی سهمیه المپیک بگیری یا در هانگژو صاحب مدال شوی؟
شک نکنید من برنامه‌ریزی خوبی برای رسیدن به این اهداف داشتم. خودتان دیدید که در رقابت‌های آسیایی بزرگسالان در کره جنوبی که سهمیه گزینشی المپیک نیز بود من هم رکورد جوانان جهان را ارتقا دادم و هم صاحب نشان نقره آسیا در حضور ستاره‌های بزرگ و مدعی آسیایی دسته فوق سنگین شدم. قطعاً اگر مچ دستم آسیب نمی‌دید می‌توانستم مدعی جدی برای مدال در هانگژو و سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس باشم. اما خب در این دوره هم قسمتم نه مدال بازی‌های آسیایی بود و نه حضور در بازی‌های المپیک پاریس.

یعنی دیگر شانسی برای سهمیه المپیک پاریس نداری؟
نه، خودتان بهتر می‌دانید برای اینکه بتوانم در کورس و مسیر کسب سهمیه باقی بمانم باید حتماً در رقابت‌های جهانی ریاض عربستان روی تخته می‌رفتم. اما چون آسیب دیده بودم نتوانستم به ریاض اعزام شوم. البته اگرچه این فرصت برای من که هنوز در رده سنی جوانان حضور دارم یک فرصت طلایی و استثنایی بود، اما چیزی که ناراحتی و افسوسم را از این بابت پوشش می‌دهد، حفظ رشته وزنه‌برداری در بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ آمریکا است. خیلی از این بابت خوشحالم، چون اگر وزنه‌برداری از المپیک حذف می‌شد، از اینکه شانس حضور و مدال‌آوری در این رویداد بزرگ را از دست می‌دادم، خیلی حسرت می‌خوردم. اما حالا پس از بهبود آسیب‌دیدگی‌هایم با قدرت کار را ادامه می‌دهم تا به امید خدا بتوانم برای المپیک بعدی یکی از امیدهای اصلی کسب سهمیه ورودی و مدال‌آوری در این رویداد بزرگ باشم. حقیقتاً در این چند سال آسیب‌دیدگی‌های پی‌درپی که به خاطر اردوهای مستمر و فشار تمرینی سنگین بدنم را درگیر خود کرده بود، باعث شد از خیلی برنامه‌ها و اهداف بزرگی که در سر داشتم جا بمانم. ولی امیدوارم از این به بعد، آماده و سرحال بتوانم با برطرف کردن دردهای کهنه‌ای که در بدن دارم، با قدرت برای رسیدن به سکوهای جهانی و المپیک روی تخته به مصاف رقبا بروم.

شرایط تمرینی و رکوردی‌ات در آستانه اعزام به رقابت‌های جهانی جوانان به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی در دسته فوق سنگین و رکورددار این دسته وزنی در دنیا چطور است؟
همه چیز خدا را شکر روبه‌راه است و هیچ مشکل یا مصدومیت خاصی ندارم. تنها دردی که داشتم همان درد مچ دستم بود که الان خوب شده است. من بعد از درمان آسیب‌دیدگی‌ام با هماهنگی کادرفنی تیم جوانان تمریناتم را دنبال کردم تا برای حضور در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ جوانان با آمادگی کامل بتوانم به مصاف رقبا بروم. البته در دسته وزنی ۱۰۹+ کیلوگرم جوانان من همان طور که بدرستی گفتید، به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی و رکورددار جوانان جهان در این دسته وزنی قرار است به جهانی مکزیک اعزام شوم. شرایط تمرین‌ام خوب است و توانستم به رکوردهایی که با آن شانس کسب مدال طلای جهانی دارم برسم. البته طاها نعمتی هم در این دسته وزنی کنار من هست که او هم جزو وزنه‌برداران قدرتمند این دسته وزنی و مدعی کسب مدال جهانی است. اما با این حال شرایط رکوردی و تمرینی من خوب است و می‌توانم بازهم در قامت مدعی مدال طلای جهان در مکزیک روی تخته بروم.

‌به جز نعمتی رقیب جدی دیگری هم ‌داری که بتواند در جهانی مکزیک تهدیدی برای طلایی شدن شما باشد؟
بعید می‌دانم من و طاها نعمتی برای ایستادن روی سکوهای مرغوب جهانی و کسب مدال‌های خوشرنگ در مکزیک مشکل خاصی داشته باشیم. البته وزنه‌برداری تمام جذابیتش به شرایط وزنه‌برداران در روز مسابقه است. خیلی نمی‌شود چیزی را از الان پیش‌بینی کرد، اما من به واسطه اشرافی که به شرایط آمادگی و رکوردی خودم دارم، می‌توانم این قول را به مردم عزیز ایران بدهم که اگر اتفاق خاصی تا قبل از مسابقه برایم رخ ندهد می‌توانم دوباره شانس اصلی کسب عنوان قهرمانی و سکوی طلایی دسته فوق سنگین باشم.

در جهانی مکزیک دنبال رکوردشکنی هم هستی یا نه؟
نه، رکوردشکنی که اصلاً به فکرش نیستم. چون تازه از بند مصدومیت رها شدم و نباید دوباره ریسک کنم. اما رکوردهایم اینقدری هست که بتوانم با آن در رده سنی جوانان به طلایی شدن و کسب عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها فکر کنم. رکوردشکنی بماند برای آینده و رسیدن به شرایط رکوردی و آمادگی بهتر و ایده‌آل‌تر.

زمان اعزام شما به مکزیک مشخص شده است؟
حقیقتش خیلی در جریان زمان دقیق اعزامم نیستم. ولی فکر می‌کنم طبق چیزی که به من اعلام شده بود، قرار است روز سه‌شنبه هفته جاری یعنی فکر می‌کنم روز ۲۳ آبان، تهران را به مقصد گوادالاخارای مکزیک ترک کنیم. امیدوارم مردم عزیزم ما را دعا کنند تا بتوانیم شرمنده آنها نشویم و با دست پر به کشور برگردیم. تیم جوانان وزنه‌برداری ایران خدا را شکر تیم یکدست و خوبی است که به نظرم می‌توانیم روی افتخارآفرینی آن در رقابت‌های جهانی امسال حساب ویژه باز کنیم. قطعاً این بچه‌ها پشتوانه‌های وزنه‌برداری ایران هستند و نتایجی که کسب می‌کنند می‌تواند نویدبخش آینده‌ای درخشان برای وزنه‌برداری ایران باشد.

با سرمربی بزرگسالان برای حضور در رقابت‌های آسیایی ازبکستان صحبت کردی؟
راستش را بخواهید به خاطر اینکه درگیر تمرین و آماده‌سازی برای مسابقات جهانی جوانان بودم فرصت نشد با آقای نصیرشلال درخصوص حضور دوباره در اردوی بزرگسالان برای حضور در مسابقات آتی گفت‌وگو داشته باشم. اما قطعاً بعد از بازگشت از مکزیک، حتماً برای اینکه بدانم نظر سرمربی و کادرفنی برای حضورم در تیم چیست با آنها صحبت می‌کنم.

بیش‌تر بخوانید: درک لانسفورد کیست؟/ همه‌چیز در مورد قهرمان مسترالمپیای ۲۰۲۳ و رقیب اول هادی چوپان

منبع خبر:خبرورزشی

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir