پایان مرمت خانه «حاتمی» بروجرد/ درخت گردوی «گل زرد» ثبت ملی شد

پایان مرمت خانه «حاتمی» بروجرد/ درخت گردوی «گل زرد» ثبت ملی شد
شناسه خبـر : ۶۹۸۷۰ چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به پایان مرمت خانه «حاتمی» بروجرد، گفت: درخت گردوی کهنسال «گل زرد» در شهرستان الیگودرز ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگار موج خبر، سید امین قاسمی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران از اتمام مرمت خانه «حاتمی» بروجرد با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خبر داد و اظهار داشت: این سری عملیات مرمت شامل تیر ریزی، مرمت بخش جنوبی، مرمت و بازسازی طاق‌نماهای بخش جنوبی این اثر تاریخی است.

وی در خصوص اهمیت این خانه تاریخی خاطرنشان کرد: خانه «حاتمی» در محله «طباطبایی‌های» شهر بروجرد با مساحت بیش از هزار و ۳۰۰ مترمربع در دو طبقه احداث شده است که قدمت آن مربوط به دوره صفویه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به گستردگی بافت تاریخی در شهرستان بروجرد اذعان کرد: مجموع آثار تاریخی شناسایی شده در بروجرد حدود ۴۰۰ اثر است که تاکنون ۲۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده است.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود از ثبت ملی درخت گردوی کهنسال «گل زرد» در شهرستان الیگودرز خبر داد و اظهار کرد: قدمت این گونه درخت به حدود ۳۲۰ تا ۳۷۰ سال پیش برمی‌گردد که با پیگیری‌های به عمل آمده به شماره ۷۲۸ مورخ ۷ تیرماه سال‌جاری در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

وی در بیان مکان دقیق استقرار این مجموعه از درختان بیان داشت: بر اساس تقسیمات کشوری نشانی دقیق این درخت تاریخی در استان لرستان شهرستان الیگودرز، بخش مرکزی، دهستان «خمه»، روستای گل زرد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: ثبت ملی این قبیل درختان زیبا در معرفی و جذب بیشتر گردشگران مؤثر خواهد بود و امیدواریم این تلاش‌ها موجب رشد صنعت توریسم و رونق گردشگری در استان باشد.

قاسمی گفت: با ثبت این درخت کهنسال تعداد آثار ثبت شده در فهرست میراث طبیعی استان لرستان به ۴۴ اثر رسیده است.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir