تداوم نهضت ملی زندگی با آیه‌ها در فصل تابستان

تداوم نهضت ملی زندگی با آیه‌ها در فصل تابستان
شناسه خبـر : ۱۴۵۴۹۵ شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰

نهضت ملی زندگی با آیه‌ها با هدف تبیین آیات ناظر به موضوعات کاربردی و مورد نیاز امروز نهضت اسلامی در درگیری با جبهه دشمن، در ایام اوقات فراغت تابستان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، دبیر پویش زندگی با آیه‌ها و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی موج خبر درباره پویش زندگی با آیه‌ها اظهار داشت: این پویش اولین گام خود را در ماه رمضان برداشت و با هدف ترویج و نهادینه‌سازی آموزه‌های قرآنی در زندگی روزمره مردم آغاز به کار کرد.

او تصریح کرد: در این مرحله، تلاش بر این بود تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی، آیات قرآن کریم به زبانی ساده و کاربردی برای عموم مردم ارائه شود. فعالیت‌های مختلفی مانند جلسات تفسیر قرآن، مسابقات قرآنی، برنامه‌های آموزشی و تبلیغات گسترده در فضای مجازی از جمله اقدامات این پویش در ماه رمضان بود که با استقبال گسترده مردم مواجه شد.

تقی زاده یادآوری کرد: این گام نخست، زمینه‌ساز ادامه فعالیت‌های پویش "زندگی با آیه‌ها" در مناسبت‌های دیگر مانند عید غدیر، ماه محرم، اربعین و... شد. گام دوم این پویش که در عید غدیر خم آغاز شده و در ماه محرم به اوج خود خواهد رسید، فرصتی ارزشمند برای بهره‌مندی از فیوضات این ایام مبارک و اتصال هرچه عمیق‌تر به کلام الهی فراهم می‌کند.

آیات محوری پویش زندگی با آیه‌ها در ایام تابستان

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به ادامه فرایند نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» در فصل تابستان و آیات محوری این ایام گفت: برای گام دوم پویش زندگی با آیه‌ها ما اوقات فراغت و مناسبت‌هایی از جمله عید غدیر، محرم، صفر و اربعین، هفده ربیع و هفته وحدت را در نظر گرفته‌ایم. مناسبت‌های مهمی که بستر مناسبی برای انتقال پیام‌های برخی آیات و تأکید و انس با برخی آیات هستند؛ بر همین اساس، با درنظرگرفتن مناسبت‌ها، آیاتی برای ارتباط مخاطبین با قرآن کریم انتخاب شد.

او در رابطه با رویکرد محتوایی در دهه ولایت و عید غدیر توضیح داد: در دهه ولایت و عید غدیر آیه سوم سوره مائده یعنی «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» محور قرار گرفت.

تقی‌زاده با اشاره به فراز متناسب با ایام محرم گفت: برای ماه محرم نیز آیه بیست و سوم سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» محور قرار گرفت که رویکرد محتوایی آن استقامت و مقاومت صادقانه پای عهد باخدا است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: در ایام محرم با توجه به ظرفیت مجالس عزاداری، علاوه بر آیه 23 سوره احزاب که برای کار‌های گفتمانی و رسانه‌ای انتخاب شده‌، 10 آیه با محور محتوایی «مقاومت و پیشرفت» انتخاب شده است.

 

 

او ادامه داد: برای شب اول ماه محرم آیه 23 أحزاب، شب دوم آیه 36 سوره مبارکه نحل، شب سوم آیه 46 سوره مبارکه سبأ ، شب چهارم ماه محرم آیه 139 سوره مبارکه آل عمران، شب پنجم آیه 7 سوره مبارکه محمد، شب ششم آیه 2 سوره مبارکه عنکبوت، شب هفتم آیه 46 سوره مبارکه انفال، شب هشتم ماه محرم آیه 96 سوره مبارکه اعراف، شب نهم آیه 178 سوره مبارکه آل‌عمران و برای شب دهم آیات 169 و 170 سوره مبارکه آل‌عمران در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: بر اساس این آیات، کتاب منبر برای محتوای منبر قرآنی مجالس عزاداری تدوین و منتشر شده است؛ لذا سخنران در ابتدا هفت دقیقه صحبت می‌کند، سپس قاری سه دقیقه فراز آیه که توسط منبری توضیح داده شده را قرائت می‌کند.

گام دوم پویش زندگی با آیه‌ها؛ سفری در مسیر مقاومت

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به تمایز گام دوم پویش زندگی با آیه‌ها نسبت به گام اول افزود: تمایز گام دوم نسبت به گام اول در این است که ما در گام دوم  با تعداد زیادی از آیات برای حفظ روبرو نیستیم؛ بلکه تعداد آیات کم شده است؛ مثلاً در ایام ماه محرم آیه 23 سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، محور قرار گرفت که رویکرد محتوایی آن استقامت و مقاومت است و حفظ این آیه موردتوجه است.

او با تأکید بر اینکه در گام دوم سعی کردیم آیات را نقطه زن‌تر و متناسب با ذهن مخاطبین هدف طراحی و انتخاب کنیم، گفت: «نکته مهم این است که در این گام، مجموعه‌هایی خصوصاً سازمان بسیج و مساجدی که پایگاه قرآنی را دنبال می‌کنند،  رنگ و بوی زندگی با آیه‌ها را گرفته است.»

تقی زاده افزود: در ماه محرم ما بحث کرسی‌های تلاوتی و تدبری و  ایده قرآنی شدن هیئات را جدی گرفتیم و در این کرسی تلاش می‌کنیم سخنرانی‌ها اگرچه قرآنی نباشد؛ اما محتوای قرآنی داشته باشد. ان‌شاءالله در برنامه معلی هم آیات منتخب تلاوت شده و توضیح داده می‌شود. در این برنامه حجت‌الاسلام قاسمیان فرازی را توضیح می‌دهند و حامد شاکرنژاد آیه متناسب با فراز را قرائت می‌کنند.

دبیر پویش زندگی با آیه‌ها مطرح کرد: با تعداد زیادی مبلغ روحانی، بانوان مبلغ  و هیئات صحبت شده تا این بسته محوری حجت‌الاسلام قاسمیان و شاکرنژاد را به اقتضای خود اجرا نمایند. همچنین ما با حدود هزار مبلغ و کنشگر و حدود صد هیأت هماهنگ کردیم که متناسب با اقتضاء خود از طریق کتاب منبر یا کتاب تلاوت تدبری این پویش را اجرا کنند.

او با اشاره به دیگر برنامه‌های قرآنی در ماه محرم گفت: برای برخی از هیئات‌ها که امکانات ویژه‌تری دارند، حالت پرده‌خوانی درست کردیم؛ برای اجرای این طرح، نقاشی موشن‌هایی طراحی شده که به‌صورت بی‌صدا وقایع عاشورا و آیات خوانده شده توسط اباعبدالله را توضیح می‌دهد.

ترویج فرهنگ قرآنی در هیأت

تقی‌زاده تأکید کرد: بنای ما بر این است که فضای هیئات به سمت قرآنی شدن بروند.  امیدواریم پویش زندگی با آیه‌ها یک فرهنگ قرآنی در هیئات را پایه‌گذاری کند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تبلیغ را در ترویج  پویش زندگی با آیه‌ها بسیار مؤثر دانست و افزود: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و سایر اهل‌بیت (ع) برای اقامه قرآن قیام کردند و سیدالشهدا حتی سر مبارکشان در حال تلاوت آیات قرآن بود که این اهمیت قرآن را نشان می‌دهد؛ لذا مداحان، سخنرانان، مبلغین و صاحبان هیئت باید قرآن را محور مجالس خود قرار دهند و ان‌شاءالله همراهی هیئات و مبلغین و مداحان باعث برداشته شدن این گام مهم و جدی شود.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir