کدام تغییرات مقررات صادرات و واردات در گمرک اجرایی می‌شود؟

کدام تغییرات مقررات صادرات و واردات در گمرک اجرایی می‌شود؟
شناسه خبـر : ۱۴۵۳۸۶ پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

بر اساس ابلاغیه وزارت صمت، تغییرات مهم ایین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات در گمرکات اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی موج خبر،  مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران  تغییرات تازه آئین نامه قانون مقررات صادرات و  واردات را که به تازگی در هییت دولت تصویب شده بود را برای اجرا به  دفتر واردات گمرک ابلاغ کرد.
 

 

1-ورود قطعی موکول به ثبت سفارش قبل از تخلیه کالا شد

نگاهی به  مصوبه هیئت وزیران در خصوص آیین نامه قانون مقررات صادرات و واردات  نشان میدهد، ورود قطعی کلیه کالاها به قلمرو گمرکی و مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی  … موکول به ثبت سفارش یا ثبت آماری " قبل از تخلیه کالا در اماکن گمرکی یا مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و اخذ مجوز ورود از وزارت صمت قبل از تخلیه کالا در اماکن گمرکی با رعایت سایر شرایط مقرر شده است"

به گزارش تسنیم، تا کنون رویه مرسوم تجارت خارجی کشور به این شکل بوده که عمده فعالان اقتصادی در ابتدا اقدام به ورود کالا به سرزمین اصلی یا مناطق ازاد کرده و سپس مجوزهای مربوطه را دریافت و در هنگام اظهار به گمرک جهت ترخیص کالا ارائه میکردند.

همچنین بعد از اعمال یک سری سخت گیریها در مورد ترانزیت داخلی از نقاط مرزی به گمرکات داخلی نیز ارائه ثبت سفارش الزامی نبود. حالا با مصوبه جدید هییت دولت شرط تخلیه کالا در سرزمین اصلی ارائه مجوز ثبت سفارش میباشد که یک تغییر بسیار مهم در روند واردات کالا به کشور محسوب میگردد.

2- پیمان سپاری ارزی به صورت رسمی به مقررات تجاری بازگشت

گفتنی است، در بند 18 این مصوبه آمده است، عبارت صادرات سایر فراورده های حاصل از نفت و کلیه کالاهای دیگر از پیمان سپاری معاف است، از مصوبه پیشین هییت دولت ( در خصوص ایین نامه اجرایی قانون مذکور به تاریخ 1373) حذف میگردد. بر این اساس پیمان سپاری ارزی به صورت رسمی به مقررات تجاری بازگشت.

3-صادرات از محل ورود موقت به میزان ارزش افزوده مشمول رفع تعهد است

لازم به ذکر است،  بر اساس مصوبه هیئت دولت، صادرات کالا از محل ورود موقت ماده ٥١ قانون امور گمرکی صرفاً به میزان ارزش افزوده کالای صادراتی نسبت به ماده اولیه وارداتی مشمول رفع تعهد ارزی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir