گستردگی چتر عدالت آموزشی دولت سیزدهم در لرستان

گستردگی چتر عدالت آموزشی دولت سیزدهم در لرستان
شناسه خبـر : ۱۴۴۹۷۹ چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰

خرم‌آباد - ایرنا - گسترش چتر عدالت آموزشی در نقاط مختلف ایران و تعلیم و تعلم فرزندان این مرز و بوم از آرمان های نظام پربرکت جمهوری اسلامی است که در سایه اقدامات جهادی دولت سیزدهم در سرتاسر این سرزمین از جمله لرستان محقق شده است.

به گزارش ایرنا نهضت مدرسه سازی و ایجاد زمینه های تعلیم و تربیت هر چه بیشتر در دولت سیزدهم نور امیدی است که با گسترش چتر عدالت آموزشی در کوی و برزن ایران اسلامی شروع به تابش کرده و فرزندان این مروز و بوم را در سایه دستاوردهای با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در فضاهای آموزشی گرد هم آورده است.

توجه به تعلیم و تربیت علاوه بر اینکه در دین مقدس اسلام همواره مورد تاکید و اهتمام بزرگان است، به عنوان یکی از شاخص های رفاه در جوامع بشری نیز همواره مورد توجه بوده تا حدی که در هر جامعه ای توجه به این امر و ایجاد زیرساخت های آموزشی بیشتر شده توانمندی سرمایه اجتماعی و نیروی انسانی در آن جامعه به وضوح قابل رویت است.

تاکید بر ایجاد عدالت آموزشی در نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی از اصول غیرقابل انکار است که در دولت سیزدهم علاوه بر اینکه تحقق طرح تحول بنیادین به جدیت در حال پیگیری شد امر مقدس مدرسه سازی نیز مورد توجه قرار گرفته است و تلاش شد تمامی فرزندان این مرز و بوم تعلیم و تربیت شوند.

امروز حتی در دورافتاده ترین مناطق پرچم افتخار ایران اسلامی بر فراز مدارس و فضاهای آموزشی برافراشته شده و فرزندان و آینده سازان این مرز و بوم در سایه انقلاب به تعلیم و تربیت می پردازند و از برکت این اصل مهم تا حد زیادی بهره مند شده اند.

لرستان نیز به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و پراکندگی مناطق یکی از استان هایی است که در دولت سیزدهم مورد توجه نهضت مدرسه سازی قرار گرفته و طی سال های اخیر اقدامات باارزشی در راستای ایجاد فضاهای استاندارد تعیلم و تربیت در این منطقه انجام شده است.

لرستان به دلیل پراکندگی مناطق روستایی و عشایری یکی از استان های نیازمند مدرسه سازی و توجه ویژه مسوولان به حوزه تعلیم و تربیت است، سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه خدمات ارزنده ای شکل گرفته تا حدی که امروز چهار هزار و ۵۵۷ مدرسه در لرستان وجود دارد و از این مجموع سه هزار و ۸۸۷ مدرسه دولتی و ۶۸۰ مدرسه غیردولتی را پذیرای ۳۴۸ هزار و ۹۶۵ دانش آموز کرده است اما همچنان مناطقی در این استان وجود دارد که نیازمند مدرسه سازی و یا بازسازی و نوسازی مدارس هستند.

به برکت خدمات جمهوری اسلامی، نرخ باسوادی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله در مرکز استان و شهرستان بروجرد بالاتر از میانگین کشوری است اما با توجه به محرومیت و همچنین ضعف عملکرد در برخی از مناطق، نرخ باسوادی ۱۰ تا ۴۹ سال استان در ابتدای دولت سیزدهم ۹۴.۷۲ درصد بوده که اکنون با اقدامات جهادی به ۹۶.۷۶ درصد رسیده است.

اکنون ساخت مدارس در این استان رشد ۱۴ درصدی داشته است، اما همچنان به گفته مسوولان بیش از یک هزار مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی در استان وجود دارد که شتاب مدرسه‌سازی و حضور پررنگ تر خیران را در این میان ضروری تر می کند.

طی دولت سیزدهم با ایجاد طرح "شهید پناهی" لزوم برچیده شدن مدارس سنگی و کپری فوریت گرفت که لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی با دارا بودن تعداد بیشتری از این مدارس پس از سیستان و بلوچستان در اولویت بود و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ۱۶۸ مدرسه در قالب این طرح در استان احداث شد.

تخصیص ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار به نوسازی مدارس لرستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: امسال به منظور مهارت افزایی و تجهیز مدارس و هنرستان های استان ۷۵۰ میلیارد ریال به نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اختصاص یافت.

یونس بهاروند ایرانیا بیان کرد: یکی از راهبردهای دولت سیزدهم اهمیت به رشته های مهارتی فنی و حرفه ای و کار و دانش و در این راستا پنج هنرستان در حال احداث است که یکی از این هنرستان ها با کمک خیر مدرسه ساز در شهرستان دورود تکمیل می شود.

وی اظهار داشت: یک طرح بزرگ در شهرستان الیگودرز با مساحت سه هزار و ۸۰۰ متر مربع با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال احداث است که با تامین اعتبارات سال جاری بهره برداری خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان با بیان اینکه هنرستان الشتر نیز با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی امسال بهره برداری خواهد شد، ادامه داد: هنرستان بزرگ نورآباد نیز با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

بهاروند ایرانیا با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات سازمان نوسازی مدارس کشور برای تجهیزات مدارس لرستان تامین شد، عنوان کرد: این رقم برای هنرستان ها و سایر مدارس جهت تجهیزات کلاسی و غیرکلاسی هزینه شده است.

وی اضافه کرد: امسال ۷۵۰ میلیارد ریال به نوسازی مدارس لرستان تخصیص یافت که از این میزان ۱۴۰ میلیارد ریال برای تجهیزات هنرستان ها در راستای مهارت افزایی دانش آموزان هزینه خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان اظهار داشت: ۱۰۰ میلیارد ریال امسال برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی ۳ پژوهش سرا در سطح استان تعیین شده درحالیکه طی سال های گذشته تجهیزات آزمایشگاهی برای مدارس استان تامین نشده است.

۵۰ مدرسه کانکسی در لرستان جایگزین شد

بهاروند ایرانیا گفت: ۵۰ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز این استان در قالب طرح "شهید رضا پناهی" جایگزین شد همچنین در قالب این طرح مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر جایگزین خواهند شد که در این راستا ۱۶۷ مدرسه برای این استان در حال احداث است.

وی گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال بیش از ۴۰ طرح نیز در این قالب بهره برداری خواهد شد و تلاش می شود تعداد طرح های تکمیل شده شهید پناهی تا پایان سال جاری در استان به ۱۰۰ مدرسه برسد.

بهاروند ایرانیا با اشاره به همکاری گسترده بنیاد برکت لرستان در خصوص اجرای طرح شهید پناهی افزود: حدود ۴۰ درصد اعتبارات این طرح توسط بنیاد برکت تامین شده و انقلاب خوبی در مدرسه سازی روستایی و مناطق کمتر برخوردار شکل گرفته است.

وی همچنین با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۱۶ فضای آموزشی در این استان احداث و بهره برداری شده است اظهار داشت: این تعداد فضای آموزشی دارای ۶۹۰ کلاس درس هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان تصریح کرد: در دولت های یازدهم و دوازدهم ۲۰۳ طرح آموزشی با ظرفیت ۹۲۶ کلاس درس در لرستان احداث شده که مقایسه این عملکردها، بیانگر توجه دولت سیزدهم به عدالت آموزشی و توسعه مدارس در مناطق محروم و روستایی است.

بهاروند ایرانیا با اشاره به اینکه مدارس غیرانتفاعی برای نوسازی، توسعه و تجهیز در مواردی تبدیل به چالش شده اند گفت: فضای آموزشی باید مطابق با ضوابط باشد و تلاش می شود فضاهای آموزشی این مدارس منطبق بر استانداردهای لازم ایجاد شود.

وی افزود: بنابراین این مدارس باید توسط کارشناسان مورد تایید قرار گیرند که در این راستا سال گذشته تعداد این مدارس ۵۰ درصد کاهش داشت و مابقی فضاهای مدارس غیرانتفاعی دارای مشکل نیز باید در مهلت مقرر استانداردهای مورد نظر را ایجاد و نسبت به رفع نواقص اقدام کنند.

۱۹۶ طرح مدرسه سازی در حال انجام است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: ۱۹۶ طرح مدرسه سازی با ظرفیت ۶۸۰ کلاس درس در این استان در حال انجام است.

بهاروند ایرنیا با بیان اینکه در سال جاری ۱۰۴ طرح با ظرفیت ۳۰۰ کلاس درس در استان آماده شده است افزود: در بحث تعمیرات و احداث سرویس های مدارس تاکنون بیش از ۵۰ درصد انجام شده است و مابقی با تامین اعتبارات تکمیل می شود که در مجموع تاکنون بیش از آمار ابلاغی کار شده است.

وی با اشاره به تعمیر و احداث سرویس های بهداشتی عنوان کرد: ۸۰ مورد در دست اقدام است و به دلیل ابلاغ اعتبارات، اصل کار در سال آینده انجام خواهد شد.

بهاروند ایرانیا با اشاره به مطالبات ۸۰۰ میلیارد ریالی پیمانکاران از ۱۰۴ طرح آموزشی در حال انجام ادامه داد: سال گذشته ۵۲ هزار مترمربع آسفالت با ۱۹۳ هزار مترمربع ایزوگام در مدارس انجام شد و امسال نیز ۶۳ هزار مترمربع آسفالت و ۹۸ هزار مترمربع ایزوگام اجرا شده است.

۲۱۶ طرح آموزشی با کمک دولت سیزدهم در لرستان بهره برداری شد

بهاروند ایرانیا بیان کرد: امسال ۲۲ طرح آموزشی در قالب ۸۳ کلاس درس همزمان با سراسر کشور با حضور آیت الله رییسی، رییس جمهور شهید در لرستان افتتاح شد که برای تکمیل و بهره برداری این طرح ها یک هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان با تاکید بر ضرورت آگاهی رساندن به نسل جوان در مورد خدمات انقلاب اظهار داشت: باتوجه به اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به مناطق محروم و دارای سرانه پایین فضای آموزشی دارد ۲۱۶ پروژه طی ۳۰ ماه گذشته در این استان تکمیل شد.

بهاروند ایرانیا همچنین با اشاره به استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی گفت: در سال جاری توانستیم با مدیریت تجهیزات دپو شده، اعتباراتی را در اختیار استانداردسازی قرار دهیم که این رقم از ۲۰ به ۴۰میلیارد ریال رسید و مدارس قابل توجهی را تحت پوشش داد.

وی با بیان اینکه اعتبار امسال طرح های آموزشی استان ۶ هزار میلیارد ریال بوده و از محل منابع ملی، استانی و خیران تامین شده است خاطر نشان کرد: با شروع سال تحصیلی جاری ۶۰ طرح آموزشی با ظرفیت ۱۵۰ کلاس درس در این استان افتتاح و بهره برداری شده است.

سیستم گرمایشی ۳۳۰ مدرسه استانداردسازی شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: تعهد این اداره کل در سال جاری برای استانداردسازی ۱۳۰ مدرسه استان بود اما با اقدامات صورت گرفته، ۳۳۰ آموزشگاه از سامانه های گرمایشی استاندارد بهره مند شدند.

بهاروند ایرانیا بیان کرد: امسال ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار استانداردسازی سیستم های گرمایشی به استان تخصیص یافت که با این اعتبار، استانداردسازی ۱۳۰ مدرسه امکان پذیر بود اما با مدیریت اعتبار اختصاص یافته و استفاده از تجهیزات موجود در انبار این اداره کل، سیستم گرمایشی ۳۳۰ مدرسه استاندارد سازی شد.

وی با بیان اینکه در این راستا ۱۳ هزار قطعه تجهیزات موجود مانند مشعل و رادیاتور در اختیار پیمانکاران قرار گرفت افزود: اعتبار تخصیص یافته فقط به عنوان دستمزد پیمانکاران پرداخت شد و تجهیزات مورد نیاز توسط این اداره کل تامین شده است.

بهاروند ایرانیا عنوان کرد: از مجموع هشت هزار کلاس درس دارای سیستم گرمایشی غیر استاندارد استان حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کلاس تاکنون استانداردسازی شده و در حال حاضر استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس در حال انجام است که تلاش می شود تا پایان امسال به ۳۵۰ مورد برسد.

یکهزار مدرسه در لرستان نیازمند بازسازی است

علی محمد رضوی رییس مجمع خیرین مدرسه ساز لرستان نیز گفت: : تاکنون یکهزار و ۵۶۰ مدرسه در استان توسط خیرین احداث شده است اما یکهزار مدرسه در استان نیاز به تخریب و بازسازی دارد.

وی تصریح کرد:‌ یکهزار و ۵۷ خیر مدرسه ساز در لرستان فعالیت دارند که علاوه بر ساخت در تهیه نوشت افزار دانش آموزان نیازمند، تجهیز و رفع مشکلات مدارس نیز پیش قدم هستند.

وی ادامه داد: امید می رود با تداوم اقدامات خیرخواهانه و افزایش خیرین مدرسه ساز گام های استوار در راستای ایجاد فضاهای آموزشی استاندارد و ایمن برداشته شود.

۲ هزار و ۷۵۵ بازمانده از تحصیل در لرستان شناسایی شد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: ۲ هزار و ۷۵۵ بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی در استان شناسایی شده است که ۲۴۶ نفر از این تعداد تحت آموزش قرار گرفته اند.

علی اکبر دریکوند بیان کرد: به منظور شناسایی و بازگشت افراد بازمانده از تحصیل در استان ۷۰ نفر مسوول پیگیری، شناسایی و بازگشت این افراد به تحصیل شدند.

وی ادامه داد: همچنین در مقطع متوسطه اول استان سه هزار و ۳۶۴ بازمانده از تحصیل وجود دارد که از این تعداد تاکنون ۵۸ نفر جذب شده اند و در مقطع دوم متوسطه نیز ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر بازمانده از تحصیل شناسایی شده است که ۸۰ نفر آنها امسال مشغول به تحصیل شده اند.

دریکوند با اشاره به اجرای طرح "شهید محمودوند" مربوط به جذب کودکان بازمانده از تحصیل اظهار داشت: اقدامات شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بسیار مهم است که با فراهم شدن شرایط برای افراد بدسرپرست و بی سرپرست می توان بستر تحصیل این افراد را ایجاد کرد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه "سرال" با هدف بهبود کیفیت آموزش و نظارت بیشتر کلاس‌های درس ادامه داد: سال تحصیلی جاری با راه‌اندازی این سامانه بازدید از کلاس‌ها به صورت الکترونیکی انجام شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به تحصیل ۲۰۱ هزار نفر در این مقطع گفت: این نرم‌افزار به مکان یاب متصل می باشد که به همین دلیل حضور راهبر آموزشی در مدرسه محل بازدید الزامی است و فعالیت وی نیز رصد می‌شود.

دریکوند تصریح کرد: این سامانه دارای گزارش‌گیری و تحلیل برخط است و تیم مدیریت می‌تواند به محض ثبت اطلاعات توسط راهبر آموزشی اطلاعات را دریافت و تجزیه و تحلیل کند.

بهره مندی ۳۳ هزار نفر از دوره های سوادآموزی در لرستان

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: ۳۳ هزار و ۱۰۴ نفر از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در دوره های سوادآموزی این استان شرکت کرده اند.

منصور بازگیر بیان کرد: نخستین گام برای موفقیت در زندگی فردی و همچنین توسعه‌ پایدار و همه جانبه جامعه، گسترش و تعمیق سوادآموزی و در این راستا شایسته است همه‌ مردم و مسوولان با رجوع به فتوای تاریخی امام خمینی (ره) در خصوص نهضت سوادآموزی به صورت جهادی همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در راستای توسعه عدالت و گسترش سوادآموزی طی دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی انجام شده است اظهار داشت: این مدت آمار بی سوادی در روستاها و همچنین میان زنان به قدری کاهش یافته که نمود عینی آن را می توان با شرکت گسترده دختران در آزمون های سراسری مشاهده کرد و در لرستان نیز قبولی بی نظیر بالای ۶۰ درصدی بی سوادان و کم سوادان ثبت شده است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به افزایش مراکز یادگیری محلی دولتی به تعداد سه مرکز در شهرستان های خرم آباد و ۲ مرکز در الشتر ادامه داد: در مجموع هفت مرکز یادگیری محلی دولتی در استان وجود دارد که سه مورد از این تعداد با فعالیت دولت سیزدهم ایجاد شد.

بازگیر عنوان کرد: همچنین آموزش های قالی بافی، تعمیر پکیچ، تعمیر موبایل، چرم دوزی منبت کاری ، برق ساختمان با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای و کمیته امداد جهت اشتغال زایی سواد آموزان ارایه شده است.

وی با اشاره به ارایه طرح های مختلف سوادآموزی در سطح استان افزود: در قالب طرح زنان و دختران عشایری یک هزار و ۴۰۰ نفر، طرح نماز کلید بهشت ۱۲ هزار و ۵۹۷ نفر، خواندن با خانواده ۲ هزار و ۲۷۴ نفر، ۱۵۰ حلقه کتابخوانی، مسابقات انشانویسی سه هزار و ۲۴۴ نفر و مسابقات کتابخوانی، سه هزار و ۲۵۳ نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

بازگیر با اشاره به برگزاری دوره های مختلف برای آموزش دهندگان گفت: توانمندسازی آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی به تعداد چهار هزار و ۹۰۰ ساعت و تشویق سوادآموزان برتر در طرح ها و فعالیت های مختلف و اهدا جوایز از دیگر برنامه های سواد آموزی استان طی دولت سیزدهم بوده است.

وی اظهار داشت: طی سال تحصیلی جاری ۱۳ هزار و ۶۴۳ نفر، سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۰۸ نفر و سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ نیز هشت هزار و ۶۵۳ نفر و در مجموع سه سال گذشته ۳۳ هزار و ۱۰۴ نفر تحت آموزش قرار گرفته است.

نرخ باسوادی ۱۰ تا ۴۹ سال لرستان ۹۶.۷۶ درصد است

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه تعداد آموزش دهنده های سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ یکهزار و ۱۷۲ نفر است اظهار داشت: بالاترین نرخ باسوادی استان مربوط به خرم آباد با ۹۷ درصد و پایین ترین مربوط به شهرستان چگنی است که البته آمار ویسیان نیز با چگنی در نظر گرفته شده و دورافتادگی و محرومیت روستاهای شاهیوند از عوامل اصلی پایین بودن این آمار است.

بازگیر افزود: نرخ باسوادی ۱۰ تا ۴۹ سال استان در ابتدای دولت سیزدهم ۹۴.۷۲ درصد بوده است که اکنون با اقدامات جهادی و تلاش آموزش دهنده ها به ۹۶.۷۶ درصد رسیده است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir