اکسیر حیات بخش بیماران

اکسیر حیات بخش بیماران
شناسه خبـر : ۱۴۴۸۷۱ دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰

خرم آباد- ایرنا - خون یکی از معدود مایع هایی است که نقش مهمی در حیات زندگی افراد و بخصوص بیماران نیازمند داشته و ترویج فرهنگ اهدای آن می تواند نجات بخش جان های نیازمند بسیاری باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا قدیمی ترها خوب به خاطر دارند که وقتی بستگان یا کس نزدیکی از آنها در بیمارستان بستری و برای عمل و سانحه ای که رخ داده بود نیازمند دریافت خون می شد، پرستاران بلافاصله با حضور در کنار نزدیکان بیمار با جمله تکان دهنده" اگر به بیمارتون خون تزریق نشه ممکنه از دست بره" این مهم را به آنان یادآوری می کردند که حیات و ممات بیمارشان به اهدای خون وابسته است.

آن وقت ها مثل اکنون نبود و بیمارستان ها ذخایر خونی کمی داشتند و بسیاری از بیمارانی به دلیل عدم تزریق خون به موقع جان خود را از دست می دادند چرا که این نگرش نزد افراد وجود داشت که با اهدای خون سلامت خود فرد اهداکننده نیز به مخاطره می افتد در حالی که کاملا عکس این قضیه صدق می کرد و در گذر زمان و با پیشرفت علم و اثبات ضرورت افزایش ذخایر خونی در بیمارستان ها و مراکز درمانی فرهنگ اهدای خون نیز گسترش بیشتری یافت و آرام آرام در میان افراد جامعه به یک ضرورت انکارناپذیر هم برای سلامتی فرد اهدا کننده و هم برای حفظ سلامتی بیماران تبدیل شد تا جایی که مرداد سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران به منظور تهیه و تأمین خون و فرآورده های خونی برای رفع نیاز بیماران نیازمند شکل گرفت و فعالیت خود را آغاز کرد.

لرستان استانی نیازمند ذخایر خونی

لرستان بر سر راه ارتباطی استان های غربی و جنوبی کشور قرار دارد و به عنوان یکی از استان های معبر شناخته می شود و از این رو در تمامی فصول سال و بخصوص ایام فروردین ماه و نوروز حجم بالایی از ترددهای برون و درون شهری را به خود اختصاص می دهد که با افزایش ترددها همواره درصد بالایی از تصادفات جرحی نیز در این استان ثبت می شود همچنین بافت قومی و قبیله ای این استان و تعصبات خاصی که نزد ساکنان برخی از مناطق آن وجود دارد باعث شده تا بخشی از بیماران نیازمند اهدای خون افراد مجروح شده در نزاع ها و درگیری ها باشند برای همین بیمارستان ها و مراکز خونی این استان نیازمند ذخیره خون به مقدار کافی است.

بنا بر اظهارات کارشناسان، هر فرد بالغ ۱۷ تا ۶۵ سال با وزن متوسط ۵۰ کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا ۶ لیتر خون دارد و با اهدای ۲۵۰ تا ۴۵۰ سی سی از خون خود تا چهار بار در سال می تواند نجات بخش زندگی افراد نیازمند به خون باشد.

رکورد دار اهدای خون با ثبت ۱۳۰ بار اهدا

"مسعود فرج الهی" دارای گروه خونی او منفی و از اهداکنندگان مستمر خون خرم آبادی با سابقه ۱۳۰ بار اهدا و دارنده کارت طلایی اهدای خون در این باره به ایرنا گفت: متولد ۱۳۴۳ هستم و از سال ۱۳۶۲ تاکنون به طور مستمر اهدای خون داشته ام.

وی در خصوص چگونگی تمایل خود به اهدای خون افزود: دوران دفاع مقدس که شهرها بمباران می شد از طریق رادیو اعلام می کردند رزمندگان مجروح نیازمند اهدای خون هستند که بنده نیز با حس تکلیف به بیمارستان مراجعه و متوجه شدم که گروه خونیم از گروه های حساس و نادر است که رزمندگان بسیار به این نوع گروه خونی نیازمند هستند و برای همین اهدای خون خود را قطع نکردم.

فرج الهی با اشاره به حضور خود در جبهه های جنگ و مجروح شدن عنوان کرد: مجروح شدن خود و نیازمندی به دریافت خون باعث شد بیشتر قدر اهدای خون را بدانم ضمن اینکه ازدواج با یکی از کارمندان انتقال خون استان نیز باعث شد ارتباط مستمر خود را با این سازمان قطع نکنم و حتی افزایش یابد.

وی معتقد است تجربه حس زیبای نجات جان افراد باعث می شود فرهنگ اهدای خون تقویت شود ضمن اینکه برکات بسیاری را برای سلامتی فرد نیز بهمراه دارد.

این اهداکننده مستمر خون می گوید: وقتی خون اهدا می کنم احساس سبکی کرده و سیستم بدنم آرامتر است همچنین خون سازی در بافت هایم افزایش و گلبول هایم جوانتر می شوند و از ابتلا به بسیاری بیماری ها نیز جلوگیری می کند.

فرج الهی به گفته خود تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از دوستان و آشنایان را نیز به فرهنگ اهدای خون ترغیب کرده و بسیاری از آنها برای اهدای خون خواستار همراهی وی شده اند و معتقد است که این فرهنگ باید در میان همنوعان تقویت شود چرا که بیماران نیازمندی وچود دارد که به صورت مستمر باید خون دریافت کنند.

نقش انکارناپذیر اهدای خون در حفظ سلامتی

"مریم جعفری" قهرمان و مربی کاراته لرستانی متولد ۱۳۶۲ دارای گروه خونی او مثبت و از اهداکنندگان مستمر دارای کارت نقره ای و با سابقه حدود ۵۰ بار اهدا است که مهمترین دلیل خود را برای اهدا انسان دوستانه بودن این اقدام و تاثیر آن بر حفظ سلامتی می داند.

وی می گوید سالی بیش از ۲ تا سه بار اهدای خون دارد و اغلب اهداهایش به صورت گروهی و به همراه دیگر ورزشکاران، شاگردان خود و خانواده هایشان صورت می گیرد تا این امر به فرهنگی مستمر در بین سایرین تبدیل شود.

جعفری اعتقاد دارد برای اینکه متوجه عمق اهمیت قضیه اهدای خون شویم باید خودمان را جای سانحه دیدگان و سایر بیماران نیازمند بگذاریم و هرگز فراموش نکنیم که نیاز بیماران تنها مختص زمان خاصی نبوده و همیشگی است.

اهدای خون نیازی همیشگی

رییس اداره آفرزیس( دریافت خون و جداسازی پلاکت) انتقال خون لرستان در این باره به ایرنا گفت: به طور تقریبی به ازای پنج درصد ورودی برای خون دهی تقریبا ۱۰ درصد خروجی ثبت می شود که نشان می دهد نرخ دریافت کنندگان خون افزایشی و نرخ اهداکنندگان کاهشی است و چنانچه این روند ادامه دار باشد در سال های آتی ممکن است با روند خوبی مواجه نباشیم.

هادی چگنی با اشاره به بیماران نیازمند دریافت خون افزود: بیماران تالاسمی، هموفیلی، سرطانی، دیالیزی و مادران باردار و یا افراد با شرایط خاص دسته ای از بیماران هستند که نیاز آنها به خون و فرآورده های خونی دایمی است و مختص مقطع خاصی نیست بنابراین یکی از رسالت های سازمان انتقال خون تامین خون مورد نیاز این دسته از بیماران است.

وی اضافه کرد: فصل زمستان با شروع بارش ها، برف و باران و لغزندگی معابر و جاده ها، آمار تصادفات برون شهری و درون شهری افزایش می یابد و دسته ای دیگر از بیماران نیازمند اهدای خون به سایر بیماران مستمر افزوده می شود که در کنار سایر عواملی همچون نزاع های خیابانی و درگیری ها باعث می شود نیاز به مصرف خون و فرآورده های خونی از حد طبیعی افزایش یابد.

افزایش سه برابری پایگاه های انتقال خون لرستان در دولت شهید رییسی

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت:‌ از سال ۵۷ تا ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تنها چهار پایگاه انتقال خون در استان لرستان ایجاد شده بود اما طی سه سال حضور دولت شهید رییسی به‌ اندازه‌ سه برابر سال های قبل در این استان پایگاه انتقال خون ایجاد و تعداد آنها به ۱۲ پایگاه رسید.

علی سوری با بیان اینکه اکنون ۱۲ پایگاه در ۹ شهرستان استان فعال است عنوان کرد: قبل از فعالیت دولت سیزدهم در لرستان تنها سه مرکز فرآوری خون وجود داشت اما اکنون شهرستان‌های کوهدشت، دورود، خرم آباد، بروجرد و الیگودرز دارای این مرکز هستند.

وی افزود: همچنین قبلا یک مرکز تولید پلاکت در استان وجود داشت که در دولت خدمتگزار شهید رییسی به سه مرکز افزایش یافتند.

مدیرکل انتقال خون لرستان عنوان کرد: خون اهدایی در سه بخش پلاکت، پلاسما و خون قابل تزریق به بیماران، فرآوری می‌شود که عمر پلاکت خون سه روز و هزینه خرید کیسه خونی مورد نیاز برای نگهداری آن بالاست به همین دلیل براساس نیاز هفتگی تأمین می‌شود

سوری ادامه داد: افراد نیازمند پلاکت عمدتا بیماران سرطانی، بیماران مزمن و نیازمند جراحی هستند همچنین عمر پلاسما نیز تا یکسال و می‌توان آن را فریز و در صورت نیاز به بیماران تزریق کرد.

وی یادآور شد: سال ۱۴۰۰ تولید واحدهای خونی ۴۱ هزار واحد در سال بود که با اقدامات صورت گرفته و افزایش پایگاه ها طی ۲ سال این رقم به ۶۲ هزار واحد در سال گذشته رسید.

افتتاح بزرگترین مرکز اهدای خون غرب کشور در لرستان

مدیرکل انتقال خون لرستان عنوان کرد: افزود: پارسال توانستیم بزرگ‌ترین مرکز اهدای خون غرب کشور را با ۲۰ تخت فعال در پایگاه شهید رستمی مقدم خرم آباد افتتاح کنیم و اکنون علاوه بر تامین نیازهای خونی استان معین خوزستان، تهران و سیستان و بلوچستان نیز هستیم.

سوری یادآور شد: سال گذشته با همراهی اهداکنندگان و همت همکاران توانستیم رتبه نخست کشوری درصد افزایش اهدای خون، رتبه نخست کشوری شاخص اهدای خون بانوان برای یازدهمین سال پیاپی و رتبه نخست شاخص همکاری در شبکه ملی خون رسانی را کسب کنیم.

وی با بیان اینکه مراکز انتقال خون استان با هدف شناسایی هرگونه بیماری کم خونی (آنمی) قبل از اهدا، به کیت های تشخیص، مجهز شده اند تصریح کرد: برخی افراد بخصوص بانوان به دلیل کم خونی و داشتن بیماری آنمی نباید جهت اهدای خون به مراکز انتقال مراجعه کنند که با پیگیری های صورت گرفته و تامین کیت های سنجش، پزشکان در ابتدای ورود مراجعه کنندگان آزمایش هموگلوبین را انجام و چنانچه هرکدام از افراد دارای کم خونی تشخیص داده شوند از اهدای خون معاف می شوند.

مدیرکل انتقال خون لرستان با اشاره به شرایط تحریم کشور افزود: این کیت ها تا قبل از تحریم ها در داخل کشور موجود بود اما پس از آن، واردات این تجهیزات به کشور قطع شد.

سوری ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته در دولت شهید رییسی توسط رییس سازمان انتقال خون ایران این کیت ها تامین شد که در لرستان نیز ابتدا نیاز مرکز رفع شده و به ترتیب برای سایر مراکز شهرستانی نیز تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه استفاده از این کیت ها برای مراجعه کنندگان اهدای خون رایگان است افزود: با بهره مندی از این کیت ها، مراجعه کنندگان اهدای خون بلافاصله از نتیجه تست خود مطلع و چنانچه شرایط ایده آل خون دهی را داشته باشند اقدامات لازم انجام می گیرد

به گفته دکتر سوری استان لرستان پارسال دارای ۴۴ هزار و ۶۲۰ نفر اهدا کننده خون داشت که ۲۱ هزار و ۴۳۷ نفر از آنان اهدا کننده مستمر بودند.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir