حضور ۲۱کشور در مسابقات جهانی زورخانه‌ای و تغییر نام فدراسیون

حضور ۲۱کشور در مسابقات جهانی زورخانه‌ای و تغییر نام فدراسیون
شناسه خبـر : ۱۴۴۳۹۲ شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، جزئیاتی در مورد رقابت‌های جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای در اصفهان ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی موج خبر، مهرعلی باران چشمه در نشست خبری خود که صبح امروز (شنبه) در ساختمان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در مراسم تجلیل از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی، از عدم توسعه ورزش باستانی در داخل و خارج از کشور گله‌مند بودند. پس از این موضوع، شروع به فعالیت در عرصه بین‌المللی کردیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ابتدا نشستی با حضور نمایندگان 45 کشور برگزار کردیم. این جمع‌بندی عنوان شد که فدراسیون جهانی توان کار ندارد و به همین دلیل، فدراسیون جدیدی در عرصه جهانی ایجاد شد. وزیر ورزش و جوانان هم به‌عنوان رئیس این فدراسیون جدید جهانی انتخاب شد و رؤسای فدراسیون‌های ایران و تاجیکستان به‌عنوان نواب اول و دوم رئیس معرفی شدند.

رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با بیان اینکه مسابقات کشتی پهلوانی قهرمانی آسیا در سال گذشته با حضور 12 کشور برگزار شد، تصریح کرد: امسال هم مسابقات جهانی زورخانه‌ای را برنامه‌ریزی کردیم که اواخر هفته جاری در اصفهان برگزار می‌شود. تاکنون 12 تیم آمده‌اند. سایر تیم‌ها طی یکی دو روز آینده به ایران می‌آیند و مسابقات با حضور 21 تیم و همچنین تیم ایران پس از هفت سال برگزار خواهد شد.

باران چشمه با بیان اینکه جلساتی را با مدیران استان اصفهان پشت سر گذاشته کرده و هماهنگی لازم برای برگزاری رقابت‌های جهانی زورخانه‌ای انجام شده است، گفت: دو مکان را برای برگزاری تمرینات تیم‌های خارجی در نظر گرفته‌ایم و مسابقات رسماً از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد. قوانین و مقررات با اعمال برخی تغییرات جزئی، همانی خواهد بود که در قهرمانی کشور اجرا شد. تمام همت ما آن است که تدابیر مقام معظم رهبری محقق شود و در مسیر آن حرکت کنیم.

وی با اشاره به اقدامات فدراسیون زورخانه‌ای برای پرورش استعدادها تصریح کرد: سال گذشته بین هشت تا هشت هزار و 500 مرشد تربیت کردیم و قرار است امسال نیز این طرح ادامه یابد. ما اگر دنبال توسعه همه‌جانبه این ورزش هستیم، باید این کار را از سنین پایه انجام بدهیم. برای مسابقات جهانی ورزش زورخانه‌ای نیز پاداشی نقدی در نظر گرفته‌ایم که برای تیم‌ها و نفرات اول، دوم و سوم به ترتیب سه هزار دلار، دو هزار دلار و هزار دلار خواهد بود.

رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با بیان اینکه برای توسعه هر رشته ورزشی در دنیا باید هزینه شود، عنوان کرد: برخی‌ها می‌گفتند که این هزینه‌ها بهتر است برای زورخانه‌های داخل کشور انجام شود، اما باید به توسعه بین‌المللی هم توجه می‌کردیم. امیدوارم شاهد رشد این رشته در کشور باشیم. در سال‌های قبل رشته‌هایی مثل ووشو و کوراش و ... ناشناخته بودند، اما حالا رشته‌های موفقی شده‌اند.

باران چشمه با بیان اینکه همه فدراسیون‌های ملی رویدادهای داخلی و بین‌المللی دارند، اظهار داشت: بخش عمده هزینه‌ها توسط اسپانسر پرداخت می‌شود. اگر می‌خواهیم ورزش زورخانه‌ای جهانی شود، باید برای آن هزینه کنیم. الان تاجیکستان و آذربایجان درخواست میزبانی داده‌اند و باید این موضوع در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی بررسی شود. درباره شرایط داخلی ورزش زورخانه‌ای هم تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. مجلس بودجه خوبی برای تعمیر و مرمت زورخانه‌ای دیده است که امیدواریم محقق شود.

وی درباره فدراسیون جهانی قبلی ورزش‌های زورخانه‌ای به ریاست محسن مهرعلیزاده و مشکلاتی که در سال گذشته وجود داشت، بیان کرد: فدراسیون قبلی تخلفاتی را انجام داد که مورد تأیید حاکمیت ورزش کشور نبود. بنابراین فدراسیون جدید را راه‌اندازی کردیم که براساس سیاست‌های حاکمیت ورزش کشور جلو برود. بر همین اساس هم وزیر ورزش هر کسی که باشد، ریاست فدراسیون جهانی را برعهده خواهد داشت. وزارت ورزش، فدراسیون جهانی دیگر را قبول ندارد و کشورها اعلام کردند که از آن بیرون آمده‌اند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خاطرنشان کرد: روز پنجشنبه مجمع سالیانه فدراسیون را در اصفهان برگزار می‌کنیم که درباره تغییر نام فدراسیون گفت‌وگو می‌شود و این پیشنهاد را به وزیر ورزش دادم. قرار است که در مجمع تصویب شود و نام فدراسیون به «فدراسیون ورزش باستانی و کشتی پهلوانی» تغییر یابد.

باران چشمه با اشاره به لزوم برگزاری تورنمنت‌ها مطابق تقویم گفت: فدراسیون جهانی تقویم دارد و هر کسی که رئیس و نایب رئیس آن باشد، باید تقویم را اجرا کند. امسال یک مجمع دیگر هم خواهیم داشت که در امتداد جلسه قبلی است. قطعاً مسابقات جهانی به‌صورت سالیانه برگزار می‌شود، اما تقویم دقیق بعد از جلسه مشخص می‌شود.

وی درباره قرار گرفتن نام ورزشکاران این فدراسیون در لیست مراسم تجلیل از مدال‌آوران که هر سال برگزار می‌شود، تصریح کرد: در چند سال اخیر، رقابت‌های جهانی و آسیایی نداشتیم و به همین دلیل در لیست تجلیل از مدال‌آوران نبودیم. با برگزاری مسابقات جهانی، امسال وارد لیست تجلیل می‌شویم. با اسبقیان (معاون وزیر ورزش) صحبت‌های اولیه را کردیم و وزیر ورزش، موافقت خود را در این باره اعلام کرده است.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در مورد تعداد ورزشکاران شرکت‌کننده در مسابقات جهانی زورخانه‌ای عنوان کرد: 130 ورزشکار و همراه خارجی به ایران می‌آیند که با نفرات داخلی به عدد 170 نفر می‌رسد. ضمن اینکه هزینه حضور این نفرات تقریباً با خودمان است.

به گزارش تسنیم، تاکنون نمایندگان کشورهای تاجیکستان، هند، سوریه، لیتوانی، سریلانکا، عراق، بلاروس، لبنان، افغانستان، تانزانیا، فلسطین و جمهوری آذربایجان به ایران آمده‌اند. همچنین نمایندگان کشورهای اندونزی، لهستان، پاکستان، جمهوری بروندی، ازبکستان، نپال، استونی، جمهوری رواندا و کنیا طی روزهای آتی به ایران می‌آیند و در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir