بیماری هاری سلامت شهروندان بروجردی را تهدید می‌کند

بیماری هاری سلامت شهروندان بروجردی را تهدید می‌کند
شناسه خبـر : ۱۳۲۵۹۱ چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶

رئیس اداره دامپزشکی بروجرد گفت: شهروندان شهرستان بروجرد، بیماری هاری کشنده و باید جدی گرفته شود تنها راه مقابله با هاری دوری از حیوانات مشکوک و واکسیناسیون حیوانات و دام‌ها است.

امین مهدی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر در بروجرد افزود: بیماری هاری کشنده و باید توسط شهروندان در شهر و روستا جدی گرفته شود، تنها راه مقابله با هاری دوری از حیوانات مشکوک و  واکسیناسیون حیوانات و دام‌ها است.

وی اظهار داشت: هاری یکی از مهلک‌ترین بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است که سگ و گربه از ناقلین اصلی این بیماری هستند و ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده  و شروع به تکثیر کرده و انسان و سایر پستانداران خونگرم درگیر بیماری می شود.

رئیس اداره دامپزشکی بروجرد گفت: بیماری هاری درمان ندارد و در صورت رخداد بیماری در انسان و عدم انجام اقدامات بهداشتی لازم برای فرد گزیده شده مرگ انسان حتمی است.

مهدی زاده مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری هاری را تزریق واکسن هاری به حیوانات دانست و افزود: واکسیناسیون هاری جمعیت سگ‌ها در سطح شهر و روستاهای شهرستان بروجرد به طور مستمر جهت پیشگیری مناسب و مطلوب بیماری توسط اکیپهای‌ واکسیناسیون دامپزشکی بروجرد انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: از جمله اقدامات اداره دامپزشکی بروجرد در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری هاری می‌توان به برگزاری کلاس آموزشی برای شهروندان و روستائیان، مکاتبه با شهرداری به منظور جمع آوری سگهای بلاصاحب، واکسیناسیون مستمر حیوانات صاحبدار و بلاصاحب، حمایت و ارائه خدمات بهداشتی دامپزشکی لازم به مرکز نگهداری حیوانات بلاصاحب شهرداری بروجرد اشاره کرد.

رئیس اداره دامپزشکی بروجرد گفت: همشهریان و روستائیان عزیز در صورت مشاهده حیوانات با هرگونه علایمی مانند حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، تغییر رفتار، تشنج و عدم توانایی در بلع آب و مواد غذایی و یا زمین‌گیری در حیوان،  بدون نزدیک شدن و تماس با حیوان در اسرع وقت موضوع را جهت پیگیری‌های بعدی به خانه‌های بهداشت روستا یا ادارات دامپزشکی اطلاع دهند. 

مهدی زاده افزود: همچنین به محض بروز هر گونه گزش و یا حتی خراش پوستی توسط حیوانات ناقل یا دام مشکوک ضمن شستشوی فراوان منطقه گزش با آب فراوان به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه تا اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلای انسان توسط اداره بهداشت انجام شود.

وی اظهار داشت: روز گذشته نمونه برداری از سگ مشکوک به هاری پیرو اعلام یک مورد حیوان گزیدگی به اداره دامپزشکی شهرستان بروجرد مورد انسانی توسط سگ در روستاهای اطراف، توسط کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان با توجه به اهمیت موضوع و امکان هارگزیدگی، اقدامات لازم را در خصوص پیشگیری از اشاعه و مبارزه با بیماری هاری انجام شد.

وی بیان کرد: در این راستا تیم نمونه برداری بلافاصله به محل اعزام و از حیوان مورد نظر نمونه‌برداری انجام و برای ردیابی و پایش بیماری به آزمایشگاه مرجع تشخیص بیماری هاری کشور ارسال و لاشه سگ تلف شده نیز بعد از انجام نمونه‌گیری به صورت بهداشتی امحا شد.

پایان پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir