رانتی که ارز ۲۸ هزار تومانی برای کاغذ دارد/ سقف واردات برخی از محصولات کمتر از نیاز بازار است

رانتی که ارز ۲۸ هزار تومانی برای کاغذ دارد/ سقف واردات برخی از محصولات کمتر از نیاز بازار است
شناسه خبـر : ۱۳۰۵۹۱ چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا می‌کوید: ما مخالف اختصاص ارز ۲۸ هزار تومانی به واردات کاغذ هستیم چون رانت ایجاد می‌شود. اگر دولت شرایط پرداخت ارز نیمایی را تسهیل کند،‌ بازار کاغذ ثبات بیشتری خواهد داشت.

سیدحسن میرباقری رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی موج خبر،‌ با اشاره به وضعیت واردات کاغذ گفت:  علی‌رغم تمام مشکلات و مسائلی که در بخش واردات کالا در کشور وجود دارد، با هماهنگی زنجیره  سلولزی کشور از ابتدای امسال سیاست همه فعالان زنجیره کاغذ حرکت به سمت برنامه‌ریزی مدون و باثبات در بازار بوده است.

وی ادامه داد: در این راستا با وزارت صمت هم مذاکره کردیم و با هماهنگی و همکاری با این وزارتخانه امسال یکی از سال‌های کم فراز و نشیب در حوزه کاغذ بود،‌ در بازار هم وضعیت آرام است،‌ علی‌رغم اینکه برای ابتدای سال تحصیل حجم کاغذ درخواستی افزایش پیدا می‌کند‌، ما در ماه‌های گذشته هیچ‌گونه مشکلی در زمینه عرضه کاغذ نداشتیم‌، در مجموع امسال کاغذ سال بدون بحرانی را پشت سر گذاشته است.

 میرباقری تصریح کرد:‌ در سال گذشته هر بند کاغذ به بیش از یک میلیون و 700 هزار تومان افزایش قیمت داشت،‌ با وجود اینکه نرخ ارز پایین‌تربود اما به دلیل سیاست‌های اشتباه  تجار نتوانستند برای واردات برنامه‌ریزی داشته باشند،‌ در نتیجه کاغذ گران شد.

وی با بیان این مطلب که در سال جاری با رایزنی با تجار،‌ مصرف‌کنندکان و تولید کنندگان به این نتیجه رسیدیم که محصولاتی که نمونه داخلی آن‌ها تولید می‌شود یا اصلا وارد نکنیم یا بسیار اندک وارد کنیم،‌ گفت: برای نمونه کاغذهای مورد نیاز در کارتن‌سازی‌‌ها یا کاغذهای قهوه‌ای که به بسته‌بندی مرتبط است را وارد نکردیم و به جای آن کاغذ گلاسه و خمیر کاغذ را وارد کردیم. در این راستا تلاش‌هایی برای برداشتن انحصار واردات آخال نیز انجام شد.

 به گفته میرباقری واردات آخال در انحصار مجموعه‌هایی است که سیستم تصفیه در کارخانه‌ها دارند،‌ اما وقتی هر کس می‌تواند آخال (ضایعات کاغذ و مقوا) را از سطح شهر جمع‌آوری کند،‌ هیچ مانع قانونی وجود ندارد،‌ چرا باید برای واردات آن محدودیت قانونی وجود داشته باشد؟

 وی ادامه داد: در زمینه واردات مواد اولیه تولید کاغذ در دو زمینه با مشکل مواجه هستیم،‌ اول بحث آخال است و دوم بحث پالپ خمیر که باید ثبت و سابقه از پیش داشته باشیم و نهایت تا 85 درصد واردات گذشته می‌توانیم واردات داشته باشیم. این در حالی است که نیاز به آخال و پالپ خمیر بسیار است و کمبود هم در این زمینه وجود دارد. از سوی دیگر در زمینه کاغذ حرارتی (کاغذی که در دستگاه‌های پز کاربرد دارد) و مقوای اف بی بی (که در ساخت بسته‌بندی دارویی و مواد غذایی کاربرد دارد) نیز ما تنها می‌توانیم تا همان سقف 85 درصد واردات داشته باشیم در حالیکه نیاز بازار بیش از این است و ما این تقاضا را داریم که دولت با افزایش این سقف تا 125 درصد موافقت کند.

میرباقری با اشاره به اینکه عده‌ای از ثبات در بازار کاغذ ناراضی هستند و به دنبال چند نرخی شدن ارز واردات هستند، اما ما واردکنندگان به همراه فروشندگان کاغذ و صنوف چاپخانه‌دار و صحاف  مخالف ارز 28 هزار و 500 تومانی هستیم،‌ چون این ارز در اختیار همه واردکنندگان قرار نمی‌گیرد و این موجب رانت می‌شود‌، همان ارز نیمایی حدود 40 هزار تومان اگر تسهیل شود و در اختیار همه قرار بگیرد. مشکلات تا حدودی برطرف می‌شود.

وی در پایان گفت: با توجه به تاکیدات دفتر سلولزی وزارت صمت مبنی بر تامین کاغذ مورد نیاز انتخابات پیش رو، با تجار درباره واردات و تامین این کالا هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

 انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir