سرمایه‌داری و صنعت خانواده

سرمایه‌داری و صنعت خانواده
شناسه خبـر : ۱۲۵۳۷۹ سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

به‌ نظر می‌­رسد که امروزه در دنیا شاهد آخرین مرحله از توسعه و صنعتی شدن، یعنی تبدیل خانواده به صنعت هستیم. بر طبق دیدگاه سرمایه‌­داری خارج کردن زنان ماهر و تحصیل­‌کرده از بازار کار به بهانه­‌ فرزندآوری و مراقبت­‌های اولیه از نوزاد اصلاً به صرفه نیست.

به‌گزارش موج خبر -  دکتر زهرا میرزائی، پژوهشگر زنان و خانواده

در جامعه امروزی و افزایش نقش زنان در اقتصاد و مدیریت‌های کلان در جوامع همراه کردن منافع اقتصادی بنگاه­‌های سرمایه­‌داری با اصول خانواده و ارزش­‌های والدگری کار مشکلی است، پس در عوض تصمیم گرفته شد تا خانواده، فرزندآوری و رابطه­ والدین و فرزندان در تربیت فرزند به نوعی صنعت تبدیل شده و کودکان چون در این میان منفعل محسوب می­‌شوند نتوانستند از حق خود دفاع کنند. همان­طور که جنین­‌های سقط شده نمی‌­توانند از حق حیات خود دفاع کنند.

طبق الگوی نظام سرمایه‌­داری پرورش کودک تغییر یافته و خود به نوعی اقتصاد تبدیل شد. وظیفه­ حمایت و رشد فرزندان که تا پیش از این به عهده­ والدین بود و فرزند را در محفل عشق و همبستگی رشد می­‌داد به یکی از خدمات اقتصادی مدرن تبدیل شد. امروزه همان­طور که نان را از بیرون می­‌خریم و دیگران برایمان خانه می­‌سازند؛ تربیت فرزندان نیز باید از خارج خانواده تامین کنیم. حتی مجبوریم برای خرید خدمات تربیتی کودکان شاغل باشیم تا طبق الگوی توسعه، خدمات مدرن و بهتری تهیه و فرزندان خوبی تربیت کنیم. گویا این روزها تربیت کودکان نیز به نوعی از سیستم تفاخر و تجمل تبدیل شده است که باید برای حفظ شأن خانواده تهیه شود.

اما آیا هدایت پرورش کودک به خارج از آغوش پدر و مادر درست است؟ آیا کودکان از آسیب رشد در محیط کسب و کار که منفعت تعیین کننده­ ارائه خدمات هستند در امانند؟ خیر پاسخ روانشناسان به این سوال منفی است. هرقدر که خدمات ارائه شده نوین و کامل و رنگارنگ باشد هیچ‌گاه جایگزین تعامل عاطفی پدر و مادر و طفل نخواهد شد. لازم نیست برای آشکار شدن این نتایج صبر کنیم. سال‌هاست که روانشناسان کودک و متخصصین تربیت از خطرات ناشی از دوری طولانی مدت کودکان از والدین هشدار می­‌دهند. آماری که از این افراد خبره به دست می­‌رسد کاملاً مغایر با آن چیزی است که توسط رسانه و منافع صنعت مهدکودک و مدارس مدرن ارائه می­‌شود.

دکتر بورتن وایت سرپرست پروژه­ پیش دبستانی هاروراد پس از سال‌ها تجربه چنین بیان می­‌کند که با تجربه­ سی سال تحقیق درمورد رشد کودکان هیچ جایگزینی برای مراقبت از نوزاد و نوپا توسط پدر و مادر وجود ندارد. مخصوصاً وقتی که قرار باشد فرزندان­مان به جای رشد در محیط خانه و تعامل با دیگر اعضای خانواده، ساعت­‌های طولانی در موسسات و مراکز نگهداری به سر برند.

البته شاید کمتر کسی باشد که با نگاه عاقلانه این موارد را رد کند که هیچ خدماتی توسط موسسات و پرستار و مربی نمی­‌تواند جایگزین تعامل مستقیم بین پدر و مادر و طفل شود. امروزه نگاه اقتصادی به فرزندآوری موجب شده است تا والدین جوان صلاحیت خود را صرفاً در انتخاب لباس و اسباب بازی و برنامه­‌های پرورش کودک ببینند. گاهی والدین تصور می­‌کنند از توانمندی لازم برای قبول مسئولیت تربیت فرزندان خود برخوردار نیستند و باید برای انجام این مسئولیت از نهادهای دیگری کمک گیرند و در انبوه تبلیغات به دنبال بهترین غریبه برای تربیت و مراقبت از فرزندان خود باشند. درحالیکه با این کار ابتدا فرزندان و بعد خود را از تجربیات شیرین والدگری محروم می­‌کنند.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir