درخواست تولیت آستان قدس رضوی از نویسندگان کشور

درخواست تولیت آستان قدس رضوی از نویسندگان کشور
شناسه خبـر : ۱۴۵۴۳۲ جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰

حجت‌الاسلام مروی در دیدار با نویسندگان گفت: آستان قدس رضوی آماده همکاری با صاحبان قلم و اندیشه در حوزه ادبیات دینی، معرفت دینی، امام شناسی و ... است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی موج خبر، همزمان با روز قلم نشست هم‌اندیشی جمعی از نویسندگان کشور با تولیت آستان قدس رضوی در کتابخانه و موزه ملک برگزار شد. در این دیدار بیش از 50 نفر از نویسندگان نام آشنای کشور حضور پیدا کردند و جمعی از آنان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی در این جلسه سخنرانی کرد. وی ضمن تبریک روز قلم، آیات ابتدایی از سوره قلم را خواند و گفت: یکی از چیزهایی که خداوند به آن قسم می‌خورد، قلم است و این موضوع نشان‌دهنده عظمت آن در پیشگاه خداوند است.

وی با اشاره به نخستین آیه‌ای از قرآن کریم که به حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم وحی شده است، گفت: در این آیه از عبارت اقراء استفاده شده است؛ سوال اینجاست که چرا خداوند به پیامبر خود از افعال دیگری استفاده نکرد؟ به نظرم این واژه‌ها نمی‌توانست به صورت دقیق مفهوم خواندن و قلم را برساند و اقراء بهترین اثرگذاری را داشت. در آموزه‌های دینی ما آیات و روایات زیادی برای اهالی علم وجود دارد و قلم بهترین معرف آنها است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به همکاری همه‌جانبه این تولیت با نویسندگان افزود: در آستان قدس رضوی اهتمام جدی به کار فرهنگی داریم و بدون شک یکی از اصلی‌ترین نمودهای این موضوع قلم و کار کردن در این ساحت است. خوشبختانه در حوزه زیارت با کمبودی مواجه نیستم و در سال‌های اخیر این مقوله رشد بسیار زیادی داشته است و به نظر می‌رسد در سال های آینده نیز مشکلی وجود نداشته باشد. خوشبختانه زیرساخت های سخت افزاری خوبی برای فضای زیارت ایجاد شده است اما حالا ما هستیم و کار نرم افزاری در این فضای نورانی و مقدس که یکی از اصلی‌ترین آنها کار کردن در حوزه قلم است. بنابراین باید از این ظرفیت بی بدیل و نورانی قدسی موجود برای کار فرهنگی استفاده کرد.

حجت‌الاسلام مروی با تأکید بر اینکه هدف اصلی تولیت آستان قدس، مرقدداری نیست، خاطرنشان کرد: مرقدداری افتخار ماست اما هدف ما این نیست که مردم بیایند و صرفا یک زیارتی بکنند و بروند. بلکه باید سراغ مفاهیم عظیم و عمیق‌تری‌ رفت؛ باید فضاهایی را به وجود آورد که زائران از امام حی و زنده درس زندگی بگیرند. بنده معتقدم در این زمینه کم کاری‌هایی داریم. درست است که کارهای زیادی صورت گرفته اما بیشتر از آن، کارهای انجام نشده داریم. برای مثال هنوز ائمه را آن طور که شایسته است معرفی نکردیم و حتی در سطح حداقلی نیز آنها را معرفی نکردیم. امام رضا علیه السلام عالم آل محمد است اما به اندازه کافی درباره این وجه از امام در ادبیات و رمان‌های ما گفته نشده است.

وی ادامه داد: اکنون به شما عزیزان این نوید را می‌دهم که آستان قدس رضوی آماده همه‌گونه همکاری در همه سطوح با شما صاحبان قلم و اندیشه در حوزه ادبیات دینی، معرفت دینی، امام شناسی و ... است. باید این مفاهیم را جامعه گسترش بدهیم و این مسئولیت شماست. باید از قالب‌های مختلف ادبیات اعم از شعر، رمان و ... استفاده کرد. معتقدم که وظیفه اصلی ما معرفت‌افزایی و محرومیت‌زدایی از جهل است و بدون شک هیچ‌ چیزی جای قلم را نمی‌گیرد.

مروی با اشاره به لزوم راه‌اندازی کتابخانه در رواق‌های حرم امام رضا علیه السلام گفت: بنده به یاد دارم که مقام معظم رهبری فرموده بودند جای مناسبی را برای کتاب اختصاص بدهید تا مردم در بسته سوغاتی خود کتاب هم قرار بدهند. برهمین اساس تلاش‌هایی را آغاز کردیم تا در رواق‌ها کتابخانه بزنیم. حتماً می‌دانید که در صحن‌ها چایخانه‌هایی برپاشده و از زائر امام رضا پذیرایی می‌شود اما نباید فراموش کنیم که خانه امام رضا خانه عالم آل محمد است و باید در آن کتاب هم وجود داشته باشد و با کتاب از زائرانش پذیرایی کرد.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: شما عزیزان اهل قلم باید به صورت مداوم در حرم باشید تا از تک تک لحظات معنوی که رخ می‌دهد برای کار ادبیاتی خود استفاده کنید. حال و هوای زائران، برخورد آنها با امام رضا و ... می‌تواند به ده‌ها کتاب و رمان تبدیل شود. دقت داشته باشید نسل جوان ما آماج حمله دشمنان است و می‌بینید که دشمنان برای از بین بردن مقدسات و معنویات هزینه‌های زیادی انجام می‌دهند‌؛ از بین بردن این موضوع وظیفه شماست و ما هم باید از شما حمایت کنیم. ما آماده هستیم و دست نیاز به سمت شما عزیزان دراز می‌کنیم تا برای امام رضا کار کنید.

انتهای پیام/

 

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir