زنگ خطر ابتلای افراد کمتر از ۳۰ سال به فشارخون و دیابت

زنگ خطر ابتلای افراد کمتر از ۳۰ سال به فشارخون و دیابت
شناسه خبـر : ۱۲۵۳۴۵ سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۰

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: با افزایش زندگی شهرنشینی و تغییر در سبک زندگی مردم، خطر ابتلای افراد کمتر از ۳۰ سال نیز به فشارخون بالا و دیابت بیشتر شده است.

محمدرضا امانتچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر در بروجرد افزود: در پویش ملی سلامت در شهرستان بروجرد ۲۷۰ هزار نفر غربالگری فشار خون و دیابت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲۰۰ هزار نفر در شهر و ۷۰ هزار نفر در روستاها در طرح غربالگری شرکت می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: ۱۱ تیم سیار نیز طرح غربالگری فشارخون و دیابت را در ادارات و ارگان‌ها اجرا می کنند.

امانتچی افزود: طرح غربالگری فشارخون و دیابت نیز در ۸۴ خانه بهداشت و ۲۴ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه پویش ملی غربالگری فشار خون و دیابت برای افراد ۱۸ سال و بالاتر انجام می‌شود، عنوان کرد: در گذشته جامعه هدف غربالگری پرفشاری خون و دیابت ۳۰ سال تا ۷۰ سال بود.

وی بیان کرد: با افزایش زندگی شهرنشینی و تغییر در سبک زندگی مردم، خطر ابتلای افراد کمتر از ۳۰ سال نیز به فشارخون بالا و دیابت بیشتر شده است.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان بروجرد گفت: تحرک کم، تغذیه غیراصولی، مصرف دخانیات، اضافه وزن، سبک زندگی ناسالم سبب افزایش خطر افراد به بیماریهای قلبی و عروقی می‌شود و این در حالی است که اگر افراد در سنین پایین که مبتلا به فشار خون بالا و دیابت هستند شناسایی شوند می‌توان با اصلاح سبک زندگی سالم و کنترل و درمان فشارخون بالا و دیابت، از بروز بیماریهای قلبی و عروقی در آن‌ها پیشگیری کرد.

امانتچی افزود: پیشگیری از بروز بیماریهای غیرواگیر که مهمترین آنها فشارخون بالا و دیابت هستند، سبب کاهش هزینه‌ها برای افراد و همچنین کشور خواهد شد چرا که هزینه‌های کنترل و درمان بیماریهای غیرواگیر بسیار سرسام آور و بالا است.

وی درخصوص اهداف برگزاری این پویش خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این پویش شناسایی افراد مبتلا به پرفشاری خون و دیابت و هدف دیگر نشان دادن اهمیت این ۲ بیماری برای مردم است.

وی بیان کرد: پویش ملی غربالگری فشار خون و دیابت از ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه خواهد داشت و طبق آن، ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی، ۱۰۰ درصد جمعیت شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر و ۷۰ درصد جمعیت شهری غربالگری خواهند شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: اطلاع رسانی و فراخوان حضور مردم توسط مراقبین سلامت، خبرنگاران، فضای مجازی، صورت خواهد گرفت و مردم به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه‌های بهداشت برای غربالگری فشار خون و دیابت  مراجعه کنند.

پایان پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir