وابستگی کشور در حوزه تامین نهاده دام و طیور ۸۵ درصد است

وابستگی کشور در حوزه تامین نهاده دام و طیور ۸۵ درصد است
شناسه خبـر : ۱۲۱۴۲۷ دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه دامداری‌ها مربوط به خوراک دام است، گفت: وابستگی کشور در حوزه تامین نهاده دام و طیور ۸۵ درصد است.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، سید احمدرضا سیدعلیان در آیین افتتاح دو واحد گاوداری در شهرک دام چگنی با بیان اینکه تامین بخش زیادی از نهاده های دامی از طریق خارج کشور صورت می گیرد، اظهار داشت:75 درصد نوسانات و التهابات قیمت  محصولات دام و طیور ناشی از تحریم‌ها است. 

وی با ببان اینکه وابستگی کشور در حوزه تامین نهاده دام و طیور 85 درصد است، افزود: می توان در یک برنامه پنج ساله با کشت گیاهان کم آب، وابستگی به واردات نهاده‌های دامی را به کمتر از 40 درصد کاهش داد. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: 70 درصد هزینه دامداری‌ها مربوط به خوراک دام است، و کشور به 32 میلیون تن علوفه و 18 تا 21 میلیون تن دانه یا نهاده دامی نیازمند است که متاسفانه برای تامین بخش قابل توجهی از این نهاده‌ها  وابسته هستیم. 

سیدعلیان بیان کرد: میانگین بارندگی ایران یک سوم متوسط دنیا است و باید کشت گیاهان کم آب بر و پاییزه با توجه به شرایط کشور و بحران آب، در دستور کار قرار گیرد. 

وی افزود: لازم است کشاورزان و تولیدکنندگان با توجه به سطح آب چاه‌ها، تولید محصولاتی مانند ذرت خوشه‌ای، سورگوم دانه‌ای و علوفه‌ای، چغندر علوفه‌ای، ماشک و نخود علوفه‌ای را در اولویت قرار دهند تا وابستگی کشور در حوزه تامین نهاده‌ها به حداقل برسد. 

وی با ببان اینکه گیاهان کم آب بر باید به تدریج با ذرت علوفه‌ای جایگزین شوند، افزود: کنجاله‌های غیر از کنجاله سویا در رژیم دام و طیور باید لحاظ شود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سالانه 12 میلیون تن شیر، 900 هزار تن گوشت قرمز، 2 میلیون و 500 هزار تن گوشت مرغ و یک میلیون و 200 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود . 

وی بیان کرد: امنیت غذایی بر پایه آب و خاک است بنابراین باید بهترین بهره‌وری از این منابع صورت بگیرد. 

سیدعلیان همچنین با اشاره به پرورش 1.7 میلیون راس دام در واحدهای دامداری صنعتی، گفت: 340 شهرک دام در کشور وجود دارد که عدم تامین نهاده‌ها و مشکلات اقتصادی باعث شده با همه ظرفیت فعال نباشند.

انتهای پیام/645

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir