افزایش ۲۵ درصدی تولید گندم با تکیه بر دانش و خلاقیت/ ایده‌هایی که کشاورز ۷۷ ساله لرستانی را نمونه کشور کرد

افزایش ۲۵ درصدی تولید گندم با تکیه بر دانش و خلاقیت/ ایده‌هایی که کشاورز ۷۷ ساله لرستانی را نمونه کشور کرد
شناسه خبـر : ۱۱۶۷۲۱ شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰

هوشنگ هوشمند گندم کار پیشرو بروجردی که ۷۷ سال سن دارد، با وجود داشتن مدرک دانشگاهی اما به دلیل علاقه کشاورزی را دنبال می‌کند و از کار اداریی دوری کرده است. او با استفاده از دانش و تکنولوژی روز نه تنها عملکرد در واحد سطح را ۲۵ درصد افزایش داده بلکه مصرف آب را ۳۰ درصد کاهش داده و گندم کار پیشرو در سطح ملی شده است.

موج خبر لرستان _ نسرین صفر بیرانوند؛ هوشنگ هوشمند که از همان کودکی با کشاورزی آشنا بوده، حتی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی کشاورزی را دنبال می‌کند.

این کشاورز بروجردی به دلیل علاقه‌ای که به تولید دارد همه وقت خود را صرف کشاورزی کرده و امروز با وجود اینکه ۷۷ سال سن دارد اما همچنان با عشق و علاقه به کارش ادامه می‌دهد.

هوشمند در کشاورزی تنها به سود حاصل از تولید فکر نمی‌کند، بلکه بهره‌وری مناسب از آب همچنین جلوگیری از فرسایش خاک را مد نظر قرار داده است.

او معتقد است: دانش و اطلاعات قطعا نقش مهمی در موفقیت کشاورزان دارد زیرا سطح آگاهی بهره‌برداران را افزایش می‌دهد.

با هوشنگ هوشمند که امسال به عنوان گندم کار پیشرو در سطح ملی معرفی شده است، گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 کمی از خودتان بگویید و اینکه کشاورزی را از چه سنی آغاز کردید؟

 من از همان کودکی با حرفه کشاورزی آشنا بودم، اما از ۱۲ سالگی و بعد از مرگ پدر به طور جدی کشاورزی را در روستای دلی‌آباد و کاروانه بروجرد دنبال کردم.

کشاورزی را از گندم کیلویی چهار ریال و چغندر ۹ ریال شروع کردم و تا امروز که گندم ۱۲ هزار تومان است هم ادامه دادم.

 من از ابتدا تاکنون کشت دو محصول استراتژیک را مد نظر قرار دادم، البته دو سال است طبق توصیه مسوولان جهاد کشاورزی استان کلزا را هم در برنامه کاری خود گنجانده‌ام.

چرا سراغ کشت برنج نرفتید، با اینکه شرایط برای کشت این محصول برای شما فراهم بود؟

من حدود ۶ دهه است که کشاورزی را دنبال می‌کنم اما در همه این سال‌ها تنها به سود حاصل از تولید محصول فکر نکرده‌ام بلکه حفظ منابع آبی هم برایم مهم بوده به همین دلیل حتی یک متر مکعب هم تاکنون کشت برنج نداشته‌ایم.

  شما در این سن هم کشاورزی را کنار نگذاشته‌اید، با اینکه کشاورزی تا حدودی سخت است.

بله، همانطورکه خودتان هم اشاره کردید کشاورزی سخت است و همه کسی نمی‌تواند دوام بیاورد اما چون من عاشق کشاورزی بوده و هستم، از طرفی تولید را دوست داشتم و کشاورزی را کار الهی می‌دانستم ورود کردم، هنوز هم همان علاقه و حس را به کشاورزی دارم بنابراین همچنان با عشق به کارم ادامه می‌دهم و آرزویم این است که در حوزه تولید گندم نه تنها خودکفایی باشیم بلکه صادر کننده گندم هم باشیم. 

اراضی کشاورزی شما چند هکتار است؟

در ابتدا با ۴۵ هکتار شروع کردم اما وقتی سراغ ادوات و ماشین آلات کشاورزی رفتم متوجه شدم که خرید ماشین آلات در این سطح توجیه اقتصادی ندارد بنابراین ۸۲ هکتار را خریداری کردم.

 

‌چند نفر در اراضی کشاورزی شما مشغول است؟

کاملا سوال به جایی بود، کشاورزی ما ۱۰ نفر را به طور دائم مشغول کرده است ، حدود ۵۰ تا ۷۰ کارگر وجین کن هم در فصل برداشت چغندر مشغول هستند.

 با توجه به اینکه اراضی کشاورزی شما آبی است، به فکر آبیاری نوین و تحت فشار بودید؟

بله، در طول دوران کشاورزی صرفه‌جویی و بهره‌وری مناسب از آب یکی از موضوعات مهمی بوده که مد نظر قرار دادیم، آبیاری نوین و تحت فشار را چندسالی است شروع کرده‌ایم.

شما ظاهرا از «اسکرپیر ماهواره‌ای» هم برای تسطیح زمین استفاده کرده‌اید.

سال گذشته با استفاده از اسکریپر ماهواره‌ای کار تسطیح زمین را در دستور کار قرار دادیم، استفاده از اسکریپر ماهواره‌ای مصرف آب را حدود ۳۰ درصد کاهش می‌دهد، از طرفی ۲۵ درصد افزایش محصول را به دنبال دارد.

ما سعی کردیم مصرف آب را به عنوان کشاورز کاهش دهیم، حتی استفاده از خاک‌ورزی حفاظتی را مورد توجه قرار دادیم زیرا ما رتبه نخست را در فرسایش خاک داریم. 

 به نظر شما سواد بهره‌برداران بخش کشاورزی چقدر اهمیت دارد؟

دانش و اطلاعات قطعا فاکتور مهمی برای افزایش سطح آگاهی کشاورزان است، اتفاقی که منجر به افزایش کیفیت و تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

از طرفی مشورت با محققان و کارشناسان بخش کشاورزی نقش مهمی در موفقیت من از جمله تسطیح زمین و زهکشی داشته است.

 

علت انتخاب شما به عنوان گندم کار پیشرو چه بوده است؟

من با استفاده از فناوری‌های نوین و ماشین آلات به روز توانستم تولید گندم را ارتقاء دهم و به عنوان گندم کار پیشرو در سطح ملی معرفی شوم.

 ما سعی کردیم نیازمندی‌های زمین را از طریق آزمایش خاک شناسایی و براساس آزمایشات کود مورد نیاز را تهیه کنیم و این خود به افزایش بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی کمک کرده است.

ارتباط با کارشناسان هواشناسی ،گیاه پزشکی و جهاد کشاورزی و استفاده از نظرات آنها در راستای کاهش سموم هم در موفقیت من نقش داشته است.

در گذشته هم تولید شما مطلوب بوده است؟

حدود ۲۵ سال پیش در تولید گندم رتبه اول را در شهرستان بروجرد کسب کردم، پس از آن در حوزه تولید چغندر هم به عنوان نفر دوم در شهرستان معرفی شدم.

سال ۹۸ هم در حوزه تولید چغندر به عنوان نفر دوم استان انتخاب شدم، امسال هم به عنوان گندم کار پیشرو در کشور شناخته شدم.

شما ظاهراً بذر مورد نیاز کشاورزان را تامین می‌کنید؟

ما از شرکتی در دورود بذر مادری را خریداری و سال بعد پس از کشت و برداشت به عنوان بذر گواهی شده توسط همین شرکت پاک و سم‌زدایی شده و در اختیار مرکز خدمات حمایتی قرار می‌‌دهد تا بین کشاورزان توزیع شود.

‌تولید شما سالانه چقدر است؟

تولید ما ایده آل و استاندارد است و سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن تولید داریم.

مشکلات بخش کشاورزی از نظر شما ؟

کمبود گازوییل یکی از مشکلاتی است که کشاورزان را با چالش مواجه کرده است، ما مجبوریم گازوییل مورد نیاز ماشین آلات را از بازار آزاد تهیه کنیم‌‌.

موضوع دیگر اینکه مسوول ما دستش برای کمک به کشاورز خالی است، بنابراین نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

 وقتی که به عنوان کشاورز پیشرو انتخاب شدید، چه احساسی داشتید؟

 من خود را کشاورز پیشرو نمی‌دانم، بلکه خودم را خدمت‌گزار می‌دانم، چون در حال حاضر گندم مورد نیاز کشور است هیچگاه از تولید خسته نمی‌شوم و در وجود من خستگی راه ندارد.

پشیمان نشدید از اینکه کشاورزی را دنبال کردید و سراغ کار اداری نرفتید؟

هیچگاه، چون من کشاورزی را دوست دارم هیچگاه پشیمان نشدم.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir