رژه سگ‌های ولگرد بر اعصاب مردم/ وقتی سلامت، قربانی طرفداری احساسی حامیان حیوانات می‌شود

رژه سگ‌های ولگرد بر اعصاب مردم/ وقتی سلامت، قربانی طرفداری احساسی حامیان حیوانات می‌شود
شناسه خبـر : ۱۱۵۲۴۳ چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

فرقی نمی‌کند چه ساعتی از شبانه روز و در کجای شهر و روستا باشی، این روزها پرسه سگ‌های ولگرد و خطر گزیدگی آن‌ها، آرامش و امنیت را از کودکان، زنان و مردان سلب کرده است.

موج خبر لرستان- پریسا قربانی نژاد، فرقی نمی‌کند چه ساعتی از شبانه روز و در کجای شهر و روستا باشی، این روزها پرسه سگ‌های ولگرد و خطر گزیدگی آن‌ها، آرامش و امنیت را از کودکان، زنان و مردان سلب کرده است.

حیواناتی که در روزگاران پیشین، نقش ویژه‌ای در نگهبانی از مال انسان‌ها داشتند، اما اکنون و با افزایش جمعیت و کمبود غذا، خود به معظلی برای تهدید جان جامعه بشری تبدیل شده‌اند.

اگرچه حمایت از حیوانات در اسلام و جامعه ایرانی ما امری پسندیده است، اما این مهم امروز به شکل ناهنجاری در بین طرفداران افراطی و احساسی محیط زیست رواج پیدا کرده، گاهی افراد تنها با غذا دادن به حیوان در طبیعت سعی در حمایت داشته و هیچ مسوولیتی برای نگهداری آن ندارند.

 

ثبت 2 هزار و ۲۸۷ مورد حیوان گزیدگی

بنا بر گزارش اورژانس لرستان از ابتدای سال تا کنون ۱۶۶ مورد گزیدگی به این مرکز گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

طبیعتا این آمار تنها برای کسانی است که پس از گزیدگی با اورژانس تماس گرفته و درخواست کمک داشتند، چرا که بسیاری از افراد خود به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و خواهان تزریق واکسن هاری هستند.

از طرفی بنا بر اعلام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، از ابتدای سال تا کنون ۲ هزار و ۲۸۷ مورد حیوان گزیدگی در این مجموعه به ثبت رسیده، و این آمار برای کل سال قبل ۶ هزار و ۲۴۷ نفر بوده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر آسیب و گزیدگی سگ‌های بلاصاحب به قشر کودک و نوجوان و همچنین بانوان افزایش چشم‌گیری داشته که این موضوع سبب کاهش سطح امنیت اجتماعی و سلب آرامش شهروندان شده است.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری لرستان سگ ولگرد اصطلاح درستی نیست و باید از واژه سگ بلاصاحب استفاده کرد، به فارس گفت: با توجه به اهمیت بالا خاص موضوع، چندین جلسه در مورد مدیریت سگ‌های بلاصاحب در کمیته‌های مختلف شورای پدافند برگزار شده است.

میلاد شرفی با بیان اینکه محل مناسبی برای جمع‌آوری باید ایجاد شود، افزود: محل‌هایی توسط شهرداری ایجاد شده، اما کفاف نمی‌دهد.

وی بیان داشت: نوع نگهداری سگ‌ها از نظر تغذیه و بهداشت مهم است، فرایند تولیدمثل در سگ بالا بوده و همین مورد باعث شده افزایش جمعیت در جامعه می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری لرستان با اشاره به عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب، این اقدام را روش موثری در جهت کنترل جمعیت این حیوانات دانست و گفت: واگذاری به متقاضیان نیز می‌تواند در مدیریت سگ‌های بلاصاحب موثر باشد.

شرفی بر ورود سازمان‌های مردم‌نهاد جهت مدیریت سگ‌های بلاصاحب تاکید و تصریح کرد: چند مرکز اعلام آمادگی کردند، اما باید همه مجموعه‌های متولی کنار یکدیگر آمده و اقدام موثری در این زمینه انجام دهند.

وی، هزینه گزیدگی سگ‌های هار را بسیار بالا عنوان و خاطرنشان کرد: رقم بالایی خرج واکسیناسیون می‌شود، این د حالی است که جان باختن افراد را در برخی شهرها به دلیل همین گزیدگی شاهد هستیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری لرستان بیان داشت:مسئله مدیریت سگ‌های بلاصاحب باید به شیوه‌ای درست و اصولی صورت بگیرد، تحقق این مهن را در گرو عزم و همت دستگاه‌های متولی عنوان کرد.

 

در کشورهای اروپایی، نگهداری سگ‌ها در کمپ‌ها مدت زمان دارد

در همین راستا نایب رئیس شورای شهر خرم‌آباد، سگ‌‌های بلاصاحب را معضلی کشوری و نه تنها منطقه‌ای دانست و به فارس گفت: این در حالی است که روزهای اخیر شاهد آسیب این حیوان به جامعه انسانی هستیم، این حادثه اولین بار نبوده و در صورت عدم چاره‌اندیشی متاسفانه تکرار هم خواهد شد.

مجید دریکوند خاطرنشان کرد: از طرفی طرفدارهای احساسی حیات وحش و مدافعان حقوق حیوانات معتقدند که این موجودات به هر طریق و قیمتی باید زنده بمانند.

وی بیان داشت: اگر مدل‌های موفق و پیش‌رو را ملاک قرار دهیم، در کشورهای اروپایی، نگهداری سگ‌ها در کمپ‌ها مدت زمان دارد و پس از آن در صورت نداشتن متقاضی، با روش مرگ آرام از بین می‌روند.

نایب رئیس شورای شهر خرم‌آباد با تاکید بر اینکه قرار نیست سلامت و آرامش شهروندان قربانی طرفداری احساسی از حیات‌وحش شود، افزود: بیش از ۱۵ دستگاه بر اساس قانون متولی مدیریت سگ‌های بلاصاحب هستند، اما در واقع تنها چند دستگاه همیشه پای کار است.

دریکوند ادامه داد: ابتدا باید سگ‌ها از محلات و مناطق مختلف شهری جمع‌‌آوری و سلامت آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد، واکسیناسیون، عقیم‌سازی، جداسازی و نگهداری و در نهایت واگذاری به متقاضیانی همچون باغ‌داران و کشاورزان و .... دیگر مراحلی است که هر کدام بر عهده یک مجموعه است.

 

سگ‌ها تبدیل به یک معظل برای حیات وحش شده‌اند

وی با بیان اینکه سگ‌ها به لحاظ اکولوژیکی تبدیل به یک معظل برای حیات وحش شده‌اند، افزود: گاهی سگ‌ها با گونه‌های وحشی طبیعت همانند گرگ تلاقی پیدا کرده و گونه دورگه ایجاد می‌کنند و این آسیب حیوانات به انسان‌ها را دررمناطق شهری دوچندان می‌کند.

نایب رئیس شورای شهر خرم‌آباد، بهترین راه برای مدیریت سگ‌های بلاصاحب را مرگ آرام در صورت نداشتن متقاضی عنوان و تصریح کرد: کشتن سگ‌ها آخرین مرحله مدیریتی است و نخستین گام جمع‌آوری آن‌ها و واگذاری به متقاضیان است.

دریکوند اظهار کرد: طرفداران افراطی و احساسی حیات وحش تنها از طریق غذا دادن از سگ‌ها حمایت می‌کنند و کاری به واکسیناسیون و نگهداری حیوان ندارند، این موضوع باعث شده که حیات موجود بدون در نظر گرفتن دیگر شرایط ادامه یلبد.

نایب رئیس شورای شهر خرم‌آباد بر آموزش همگانی مردم جهت حمایت درست از حیوانات تاکید و خاطرنشان کرد: قدم بعدی همراهی و هماهنگی همه دستگاه‌های متولی صاحب اثر است.

دریکوند با بیان اینکه شهرداری تنها متولی زنده‌گیری و تامین محل نگهداری سگ‌های بلاصاحب است، گفت: این در حالی است که دستگاه‌های متعددی در این موضوع دخیل هستند، بارها مکاتبه داشتیم اما در واقع و عمل کاری انجام نشده است.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir