اقدام جهادی برای سیراب شدن ۴۰۰ هکتار انجیرستان پلدختر

اقدام جهادی برای سیراب شدن ۴۰۰ هکتار انجیرستان پلدختر
شناسه خبـر : ۱۱۴۶۰۹ پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۴

خرم آباد - یکی از وسیع‌ترین و مهمترین باغات متمرکز در استان لرستان، انجیرستان‌های شهرستان پلدختر هستند که با تولید سالانه بیش از ۴۰ هزارتن انجیر سیاه مرغوب، رتبه نخست کشور را در تولید این محصول دارند.

به گزارش موج خبر منطقه "زیودار" در بخش معمولان شهرستان پلدختر یکی از اصلی ترین کانون های تولید انجیر سیاه کشور است که امسال هم خشکسالی زودهنگام و نسبتا شدید گریبانگیر ۴۰۰ هکتار انجیرستان این منطقه شد و نگرانی های سال قبل را برای باغداران بوجود آورد.

جایی که اقتصاد و معیشت باغداران منطقه از طریق همین انجیرستان ها تامین می شود و افرادی در گرمای بالای ۴۵ درجه هم درختان انجیر با محصول منحصر به فرد را تر و خشک می کنند و همانند فرزندانشان عزیز می دارند.

به گفته باغداران ، باغات منطقه از آب رودخانه "مادیان رود" و "چول هول" تامین می شود که امسال به دلیل کاهش بارندگی ها خشکسالی، دبی این رودخانه ها در مواقعی صفر یا نزدیک به صفر بوده و کام درختان انجیر سیاه هم تلخ شده است.

لرستان رتبه نخست تولید انجیر سیاه را در کشور دارد و ۴۰ تا ۵۰ هزار تن از این محصول از سطح ۲ هزار هکتار باغ شهرستان پلدختر برداشت می‌شود که ۴۰۰ هکتار باغ زیودار ۱۰ هزار تن از بهترین محصول های این میوه را روانه بازارهای داخلی و خارجی می کنند.

در  سال هایی که که روزگار انجیر سیاه پلدختر تیره و تار گشته و سیل خشکسالی بر باغات جاری شده است کار احداث  ایستگاه دائم پمپاژ آب منطقه ۶۰ درصد پیشرفت دارد.

فروردین ماه امسال هم سرپرست فرمانداری پلدختر در این خصوص گفته بود کمبود آب مهمترین بحران و مشکل باغات انجیر منطقه زیودار شهرستان است و به دلیل کاهش دبی آب رودخانه مادیان رود، باغات انجیر منطقه بن لار و زیودار با جمعیت پنج هزار نفر، ۱۵ روستا و هشت دهیاری به عنوان قطب انجیر سیاه در کشور با کمبود آب مواجه هستند.

به گفته حمید خادم این محصول مرغول لرستان، بازار ۳۳ درصد کشور را به خود اختصاص داده است و گردش مالی ۳۰۰ میلیارد تومانی دارد اما اکنون به دلیل خشکسالی و تشنگی درختان مثمر، در حال نابودی است.

نگرانی های دنباله دار مردم و پیگیری های مسوولان در این خصوص تداوم داشت، باغبان هایی که نهال هایشان حالا به درختان ۵۰ ساله تنومندی تبدیل شده است نگران مرگ آنها بودند و مسوولانی که اقدام و عمل خود را با این نگرانی پیوند زدند.

خسران خشکسالی و نعمت خدمت

خطر خشکیدگی ۴۰۰ هکتار باغ انجیر زیودار در ماه اخیر به بیشترین حد رسید و نگرانی باغداران افزایش یافت، مسوولان در منطقه حاضر شدند و با توجه به زمان بر بودن راه اندازی ایستگاه دائم پمپاژ آب، طرح ایستگاه موقت را عنوان کردند.

مسوولان استانی و محلی از محل بازدید کردند، دلنگرانی باغداران را شنیدند، قول ۱۰ روزه ای به آنها داده شد و تلاش شبانه روزی برای تحقق این وعده با محوریت مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و سرانجام اقدام جهادی مسوولان مربوطه همزمان با هفته جهاد کشاورزی به بار نشست و خشکسالی از چهره باغات رخت بر کشید.

به گفته سید عماد شاهرخی رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان کار احداث ایستگاه موقت پمپاژ آب برای ۴۰۰ هکتار انجیرستان منطقه شبانه روزی صورت گرفت و در نهایت ابتدای هفته جاری با ظرفیت پمپاژ ۲۲۰ لیتر در ثانیه راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد تولید انجیر سیه کشور مربوطبه لرستان است افزود: برای این طرح فوری، اقدام شبانه روزی صورت گرفت و بدون احتساب تجهیزات و وسایلی که از سایر شهرستان ها تامین شد، چهار میلیارد تومان هزینه شده است تا از خسارت باغداران منطقه جلوگیری شود.

نجات درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی باغات زیودار

محمدحسن کیانی فر مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان هم به ایرنا گفت: هر هکتار باغ انجیر پلدختر به طور متوسط ۲۵ تن محصول دهی دارد و میانگین کشور از این رقم کمتر است هرچند برخی باغات سال های اخیر به دلیل خشکسالی، تولید کمتری دارند اما با این وجود لرستان همچنان رتبه نخست تولید انجیر سیاه کشور را دارد.

به گفته وی بیشترین سطح باغات انجیر سیاه  ایران با ۲ هزار هکتار نیز متعلق به لرستان و پلدختر است که تولیدات این محصول در منطقه زیودار ۱۰ هزار تن می باشد و با توجه به اینکه این میوه از زمان نوبرانه تا پایان برداشت قیمت شناور ۱۰۰ تا چهار هزار تومان دارد، به طور متوسط دارای حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی برای باغداران است.

وی گفت: بخش بسیاری از ایستگاه دائم پمپاژ آب در حال ساخت برای باغات منطقه با سیل ۹۸ از بین رفت و در حال حاضر این طرح با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال اجرا است.

لرستان طی سال های اخیر متاثر از خشکسالی بوده و شهرستان پلدختر نیز به دلیل واقع شدن در جنوب این استان و شرایط آب و هوایی بسیار مشابه به گرمای خوزستان، خسارات بیشتری را از این بابت متحمل شده است.

خسارت حدود ۶ هزار میلیارد تومانی خشکسالی سال قبل در لرستان طی سال جاری زراعی تاکنون به حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده و کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نزولات جوی موجب شده است بخش باغبانی این استان دچار تنش شود.

امسال همزمان با هفته جهاد کشاورزی از ۲۱ تا ۲۷ خرداد بهره برداری از ۹۶ میلیارد تومان طرح آغاز شده است اما بی شک، این اقدام عاجل در راستای جلوگیری از زیان باغداران و البته خشک شدن ۴۰۰ هکتار درخت مرغوب بارور یکی از مصادیق کار جهادی است که با همت و برنامه ریزی، محقق می شود.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir