ضرورت تلاش برای جهاد تبیین و معرفی اقدامات گروه‌های جهادی

ضرورت تلاش برای جهاد تبیین و معرفی اقدامات گروه‌های جهادی
شناسه خبـر : ۱۱۴۱۲۳ چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

خرم‌آباد - تحقق جهاد تبیین یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری است که جهادگران بسیجی باید در این راستا نقش‌آفرینی موثری داشته باشند و در کنار خدمت به مردم، دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای مردم به ویژه نسل جدید تبیین سازند.

 به گزارش موج خبر تشکیل مجمع جهادگران بسیج در راستای گسترش فعالیت‌های موثر گروه‌های جهادی، حمایت، ایجاد شبکه منسجم در راستای تسریع خدمت به مردم و تدوین راهبردها و سیاست‌ گذاری‌های جریان جهادی، آثار و برکات فراوانی خواهد داشت.

گروه‌های جهادی بسیج طی این سال‌ها با خدمت‌رسانی صادقانه بسیاری از تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده‌اند و به بستری برای تربیت انسان‌های در تراز انقلاب و مدیران جهادی آینده کشور تبدیل شده‌اند.

یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری ترویج، گسترش و ارتقای کار جهادی بوده و در گام دوم انقلاب، تقویت و توسعه حرکت‌های جهادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که پیام ۹ بندی ایشان در یازدهم مرداد ماه سال ۹۸ چراغ راه و مسیر همه جهادگران بسیجی می باشد و همه باید با تمام توان برای عملیاتی کردن این پیام پای کار بیایند.

همچنین همگانی کردن شعار خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری به جهادگران است که لازمه این کار گفتمان‌سازی و تقویت جریان جهادی در سطح جامعه می‌باشد.

جهادگران بسیجی با حضور به موقع خود در صحنه‌ها و میدان‌های خدمت، کارآمدی، روحیه جهادی و نقش با اهمیت گروه‌های جهادی را نشان داده‌اند که نمونه‌های اخیر آن سیل و ویروس کرونا بود که بسیج مردمی و حاکم شدن تفکر جهادی توانست بسیاری از مشکلات را رفع کند و بحران را از جامعه دور سازد.

خوشبختانه گروه‌های جهادی طی این سال‌ها در بازگشت امید و نشاط بین مناطق محروم عملکرد درخشانی داشته‌اند که این رویکرد باید با قوت ادامه یابد.

در این راستا میزگرد ایرنای خرم آباد با حضور احسان جهانبخش، مسوول بسیج سازندگی لرستان و مسوول هدایت و پشتیبانی مجمع جهادگران، مصطفی دریکوند مسوول حرکت‌های جهادی لرستان و دبیر مجمع جهادگران، احمد کاظمی مسوول کارگروه رسانه و گفتمان سازی استان، صمد زارعی ماسوری، مسوول کارگروه اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی لرستان، مهیار صادقی مسوول کارگروه مقابله با آسیب‌های اجتماعی لرستان، سجاد سیفی مسوول کارگروه پدافند غیرعامل و امداد، بهروز میر مسوول کارگروه کشاورزی، دامپروری و عشایری لرستان، علی بنی هاشمی مسوول کارگروه علمی و آموزش تحصیلی لرستان، محمد کریم خورشیدوند مسوول نظارت و بازرسی مجمع جهادگران استان و مرضیه شیرخان مدیر روابط عمومی این مجمع برگزار شد.

۲هزارو ۵۸۳ گروه جهادی در لرستان فعالیت می کنند

رییس سازمان بسیج سازندگی لرستان و مسوول هدایت و پشتیبانی مجمع جهادگران کشور در این میزگرد اظهار کرد: جهاد سازندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به فرمان امام راحل تشکیل شد و منشا خدمات بسیاری با مشارکت مردمی و نیروهای انقلابی شد.

احسان جهانبخش گفت: متاسفانه در سال های گذشته عده ای تفکر انقلابی را مختص به اوایل انقلاب قلمداد و نهادهای انقلابی را تضعیف می کردند و در سال ۱۳۷۹ بسیج سازندگی کشور تشکیل شد تا خلا جهاد سازندگی پر شود.

وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی متولی محرومیت زدایی است ادامه داد: ۴۰ هزار گروه جهادی در کشور، ۲هزارو ۵۸۳ گروه جهادی در لرستان با ۳۰ هزار عضو درحال فعالیت هستند و به صورت مستقل، خودجوش و انقلابی اقدام به شناسایی مشکلات در نقاط مختلف می کنند.

وی گفت: بسیج سازندگی مسوول ساخت سد، اتوبان و یا جاده نیست بلکه به عنوان یک محرک برای اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی فعالیت می کند و بالا بردن روحیه جهادی در مناطق مختلف همچنین خدمات رسانی به مردم مناطق محروم از اهداف فعالان این نهاد انقلابی است.

وی با بیان اینکه طی ۲سال گذشته ۳۴ هزار بسته نوشت افزار بین دانش آموزان محروم لرستان توزیع شد ادامه داد: بسیج سازندگی در ساخت و ساز منازل روستایی مشارکت دارد که در این راستا ۱۰۰میلیارد تومان از طریق قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ابلاغ و با هماهنگی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای ایجاد و بهسازی مدارس روستایی در مناطق محروم هزینه شده است.

جهانبخش با بیان اینکه گروه های جهادی حدود ۴۰ مدرسه را با کمک خیرین در مناطق محروم لرستان ایجاد کرده اند ادامه داد: ۳۸ محله حاشیه نشین در لرستان وجود دارد که یک محله به عنوان پایلوت محرومیت زدایی انتخاب شده است و تمامی اقدامات جهادی برای توسعه آن صورت خواهد گرفت.

شناسایی مشکلات از اهداف مجمع جهادگران است

مسوول حرکت‌های جهادی لرستان و دبیر مجمع جهادگران کشور در ادامه این میزگرد اظهار کرد: سومین اجلاسیه مجمع عالی جهادگران کشور سوم خردادماه امسال در خرمشهر برگزار شد که اعضای کارگروه های ۱۲ گانه تخصصی جهادی کشور با انتخاب جهادگران مشخص، هفت نفر از جهادگران لرستانی موفق به اخذ رای و منتخب کارگروه های تخصصی این اجلاسیه در سطح کشور شدند.

مصطفی دریکوند افزود :مهیار صادقی در کارگروه مقابله با آسیب‌های اجتماعی، احمد کاظمی در گارگروه رسانه و گفتمان سازی (رسانه جهادی)، صمد زارعی ماسوری در کارگروه اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی، بهروز میر در کارگروه کشاورزی، دامپروری و عشایری، علی بنی هاشمی در کارگروه علمی و آموزش تحصیلی و سجاد سیفی در کارگروه پدافند غیرعامل منتخب شدند.

وی گفت: فعالیت مجمع جهادگران با حضور اعضای مختلف در راستای شناسایی مشکلات و محرومیت زدایی می باشد و طبق برنامه ریزی و شرح وظایف اقدام خواهد کرد.

مطالبه گری از اهداف مجمع عالی جهادگران کشور است

مسوول نظارت و بازرسی مجمع جهادگران لرستان و عضو مجمع جهادگران کشور نیز در ادامه این میزگرد گفت: سیاست گذاری و مطالبه گری از اهداف مجمع عالی جهادگران می باشد که برای سیاست گذاری نیاز به مطالعه دستورالعمل ها، مصوبات نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی و برنامه کارگروهای تخصصی است و در اولویت قرار دارند.

محمد کریم خورشیدوند گفت: سپاه پاسداران بواسطه بسیج سازندگی توانسته با تجمیع ظرفیت های مردمی ۴۲ هزار گروه جهادی با بیش از ۹۰۰هزار نفر عضو را سازماندهی، حمایت و هدایت کند و این نهاد انقلابی در کشور و استان لرستان عملکرد قابل قبولی داشته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه برخی از استان های محروم نتوانسته اند برای کاندیدا شدن و عضویت در مجمع، نماینده ای را معرفی کنند ما می توانیم نماینده همان استان های محروم باشیم چراکه عضو مجمع وظیفه منطقه ای و ملی دارد که این دو وظیفه مکمل یکدیگر هستند.

برنامه ریزی موثر برای کاهش آسیب های اجتماعی 

مسوول کارگروه مقابله با آسیب‌های اجتماعی لرستان و عضو کارگروه مجمع جهادگران کشور نیز گفت: گستردگی حوزه آسیب های اجتماعی شامل مواد مخدر، اعتیاد، خودکشی، طلاق، بیکاری و حمل کالای قاچاق همچنین مهاجرت از روستا به شهر و شهر به کلان شهرها از جمله دغدغه های اقشار مختلف جامعه می باشد.

مهیار صادقی گفت: شناسایی و رصد مناطق حاشیه نشین و برنامه ریزی برای کاهش آسیب اجتماعی، همچنین توانمندسازی مهارتی جامعه هدف در دستور کار قرار دارد و برای این مهم باید تلاش کرد.

وی ادامه داد: پایین بودن سطوح درآمدی خانوارها در لرستان موجب شده است تا به افراد نیازمند برای جلوگیری و کاهش آسیب های اجتماعی توجه ویژه شود همچنین هم افزایی دستگاه های اجرایی موازی و مرتبط با آسیب ها می تواند در این راستا تاثیرگذار باشد.

وی افزود: طراحی اطلس آسیب های اجتماعی، رصد ودسته بندی آسیب ها در مناطق مختلف متفاوت است و باید براساس هر منطقه برنامه ریزی صورت گیرد.

صادقی تصریح کرد: تبدیل روستاییان به مصرف کنندگان، باوجود داشتن ظرفیت بالای کشاورزی و دامپروری لرستان یک دغدغه محسوب می شود همچنین سیاست گذاری و برنامه ریزی برای کاهش آسیب های اجتماعی انجام و اجرایی خواهد شد.

بهره مندی مناطق محروم از خدمات تحصیلی 

مسوول کارگروه علمی و آموزش تحصیلی لرستان و عضو کارگروه مجمع جهادگران کشور در ادامه این میزگرد گفت: شناسایی مناطق محروم برای استفاده از امکانات آموزشی و برنامه ریزی برای ارتقای سطح علمی و آموزش تحصیلی، استفاده از ظرفیت گروه های جهادی و خیرین و ارتباط با اداره کل آموزش و پرورش جهت توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی مناطق محروم باید در دستور کار قرار گیرد.

علی بنی هاشمی افزود: همچنین برگزاری کلاس های تقویتی در مناطق محروم با همکاری اساتید و نخبگان، برگزاری کلاس های آموزش خانواده و ارتقای سطح فرهنگی خانواده ها و انجام فعالیت های مشاوره تحصیلی در مناطق مورد هدف از اهداف مجمع می باشد.

وی بیان کرد: تهیه نوشت افزار و پوشاک مورد نیاز دانش آموزان و برگزاری فعالیت های فرهنگی و هنری در مناطق محروم از دیگر اولویت های کاری مجمع جهادگران خواهد بود.

کاهش منابع آبی در لرستان جدی است 

مسوول کارگروه کشاورزی، دامپروری و عشایری لرستان و عضو کارگروه مجمع جهادگران کشور نیز اظهار کرد: لرستان در حوزه کشاورزی دارای تنوع اقلیمی بیشماری است و باید اقشار مختلف جامعه را به سمت تولیدات دانش بنیان سوق دهیم.

بهروز میر گفت: شهرستان دلفان با پرورش ۱۴۰ هزار راس دام به عنوان دام خیزترین شهرستان استان محسوب می شود اما این رقم اکنون به دلیل خشکسالی به ۲۵ هزار راس کاهش یافته است و مابقی به صورت خام و یا مولد بفروش می رسد که باید از این معضل جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته مدیریت منابع آب در دستور کار بود اما امسال به دلیل افت منابع آب زیرزمینی دیگر این نعمت الهی مدیریت نمی شود چراکه با کاهش شدید مواجه شدیم و در صورت تشدید، وضعیت در سال های آینده ناگوار خواهد شد.

وی بیان کرد: اکنون ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی دیم می باشد که با تشدید خشکسالی این رقم افزایش خواهد یافت بنابراین در سال زراعی جدید کشت نشایی در ارقام مختلف توصیه می شود.

احمد کاظمی مسوول کارگروه رسانه و گفتمان سازی لرستان و عضو کارگروه مجمع جهادگران کشور نیز عنوان کرد: خبرنگاران باید اقدامات جهادی اعضای مجمع را برای آگاهی بخشی و امیدآفرینی به جامعه پوشش دهند چراکه در این راستا نقش اصحاب رسانه مهم است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir