ارز ترجیحی فساد و تبعیض به همراه داشت/یک رقمی شدن کشته‌های کرونا دستاورد بزرگی است

ارز ترجیحی فساد و تبعیض به همراه داشت/یک رقمی شدن کشته‌های کرونا دستاورد بزرگی است
شناسه خبـر : ۱۱۳۵۶۰ شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: ارز ترجیحی رانت‌خواری، فسادآور و تبعیض را به دنبال داشت از طرفی معیار هم عادلانه نبود.

به گزارش موج خبر از رومشکان، بهرام ستاری دستنایی در آیین تودیع و معارفه فرماندار رومشکان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مردم سالار دینی تمام ارکان خود را بر پایه نظر و اراده ملت بنا نهاده است، عنوان کرد: اگر روند ۴۲ ساله انقلاب اسلامی را بررسی می‌کنیم‌، می‌بینیم آنچه که برای همه مسوولان حجت است، اراده‌ و خدمت به مردم است.

وی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم نیز به دلیل اینکه برآمده از آرا ملت است، همین شیوه و منش را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی لرستان تاکید کرد: یکی از رسالت‌های اصلی دولت سیزدهم که می‌تواند راهکار باشد برای همه حفظ نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های اسلامی به عنوان مهمترین اولویت‌ همه دولت‌ها با گفتمان متعدد است، اما دولت سیزدهم به دلیل گفتمان انقلابی برآمده از انقلاب با حساسیت بیشتری دنبال شود.

ستاری بیان کرد: حذف دوگانگی‌ها که گاهی بین ارکان نظام در کار بود در این دولت کامل از این رفته است، و دولت سعی دارد برمبنای هماهنگی واحد در ارکان مرکزی و به تناسب در بدنه‌های مدیریت میانی این حرکت را دنبال دارد. 

وی با بیان اینکه رسالت دوم دولت سیزدهم این بود که مردم را در میدان حفظ کند و بتواند بر مبنای اراده ملت تلاش کند، عنوان کرد: در هنگام تحویل دولت سیزدهم دو نقطه ضعف ملموس بود که باید آنها را از بین می‌بردیم، نکته اول جان مردم بود که به مخاطره افتاده بود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۰ روزانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ مرگ و میر بر اثر کرونا داشتیم اما در یک برنامه شش ماه این عدد به دو نفر رسید و توانستیم آرامش را به مردم برگردانیم و این یک دستاورد برای دولت سیزدهم است.

ستاری افزود: ما که فراموش نکرده‌ایم برای دز اول واکسن کرونا ناچار بودیم سهمیه بندی، قشر بندی و سن بندی کنیم، اما امروز به واکسن صادراتی رسانده‌ا‌یم.

وی ادامه داد: ما ظرف همین شش ماه ۶۷ هزار نفر را در لرستان بیمه سلامت رایگان کرده‌ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه مردم وقتی سلامت پیدا می‌کنند رفاه و آرامش اقتصادی هم نیاز دارند، اظهار کرد: زمانی که دولت سیزدهم دولت را تحویل گرفت با کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه بود به اذعان نامه نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و تاکید معاون اول رییس جمهوری جهانگیری ما خزانه خالی را تحویل گرفتیم.

ستاری گفت: دولت در ماه‌های اول استرس پرداخت حقوق کارکنان را هم داشت، اما بدون اینکه استقراض از بانک مرکزی در دستور کار قرار بگیرد و یا اینکه از صندوق ذخیره ارزی پولی دریافت کند روند اقتصادی را به جایی رساند که در ۶ ماه دوم با وجود اینکه ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی در شش ماهه اول هزینه شده بود روند را به پایان سال ۱۴۰۰ رساندیم بدون اینکه کسری بودجه داشته باشیم.

وی گفت: اما این بستر مسکن بود چون یک خوره‌ی اقتصادی اقتصاد مزمن ما را همیشه در درون نظام به عنوان یک حرکت خزنده دنبال می‌کرد که هر چقدر دولتمردان تلاش می‌کردند سفره مردم را کوچکتر نبینند اما چون این خوره ارز ترجیحی بابت اینکه در سفره مردم بنشیند در دکان واسطه و دلال و وارد کنندگان می‌نشست دولت ناچار شد دست به حرکت عظیم و ریسک پذیر بزند که مردان میدان می‌خواهد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان بیان کرد: با تصویب مجلس در بودجه ۱۴۰۱ ضرورت اصلاح سیستم اقتصادی در دستور کار قرار گرفت تا 

به جای اینکه ارز را به وارد کنندگان به عنوان سرحلقه تمام برنامه‌های اقتصادی بدهند به حلقه آخر مصرف کنندگان بدهند که کار بسیار سختی بود.

ستاری با بیان اینکه در چهار ساله پایان دولت گذشته میانگین ۷۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی به اقتصاد کشور تزریق شد ، عنوان کرد: سال گذشته تنها هشت میلیارد دلار تزریق شد در شش ماه دوم که ارزی تزریق نشد، اما زندگی مردم را بر مبنای همان زمانی که ۱۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی با زمانی که ارز ترجیحی در کار نبود می‌شد اداره کرد.

وی تاکید کرد: ما در شرف یک تحول عظیم اقتصادی هستیم که اول مدیران باید همراهی کنند، یعنی مدیران باید نقش واسطه‌ی بین دولت و مردم را ایفا کنند و اگر جایی مطلبی گنگ هست آن را تبیین کنند، اینکه طرح اقتصادی چقدر مفید است و شرایط منطقه و داخل را بسنجند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان معتقد است: اگر این طرح در دولت‌های گذشته اجرا می‌شد به مراتب بهتر بود و امروز اگر همان روند گذشته را داشتیم باید سالانه ۳۰ میلیارد دلار ارز وارد کشور می‌شد که کار خطرناکی است.

ستاری گفت: ارز ترجیحی رانت‌خواری ، فسادآور و تبعیض را به دنبال داشت از طرفی معیار هم عادلانه نبود.

وی با بیان اینکه در ماه‌های پایانی ۱۴۰۰ مرغ پنجاه هزار تومانی داشتیم بدون اینکه یارانه ۴۵ هزار تومانی افزایش پیدا کند، افزود: اما امروز که مرغ به ۵۹ هزار تومان رسیده یارانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است، نکته مهم اینکه ما در دو‌ حوزه دارو و نان نیز تغییری نخواهیم داشت.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان بیان کرد: ما افزایش قیمت را در چهار کالا یعنی نهاده دام، مرغ، تخم مرغ و روغن داریم که امیدواریم بتوانیم به نحو شایسته آن را دنبال کنیم.

ستاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تحول در سیستم اداری ضروری است، اظهار کرد: جابجایی و تحول خون جدیدی است در رگ اجرایی دولت و به منزله حذف دیگران نیست، یعنی قرار است تحول بر مبنای گفتمان انقلاب و رویکرد جهادی یک نقش جهنده دیگری را به خود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه فاصله بین مدیر و مردم نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: مدیری موفق است که مردمی‌تر باشد و ارتباط صادقانه‌تری با مردم داشته باشد.

این مقام مسوول تاکید کرد: مدیر وقت اداری در دولت انقلابی به درد نمی‌خورد، از طرفی اینکه مدیری بگوید نامه زدم پذیرفتنی نیست بلکه باید کار و مشکل را در بستر اجرا و میدان حل کرد.

 انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir