کانادا: به نیروهای اوکراینی آموزش توپخانه می‌دهیم

کانادا: به نیروهای اوکراینی آموزش توپخانه می‌دهیم
شناسه خبـر : ۱۱۳۱۸۳ جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰

تهران-ایرنا- آنیتا آناند وزیر دفاع کانادا در جریان سفر به واشنگتن گفت که نیروهای کانادایی در حال آموزش اوکراینی‌ها برای استفاده از توپخانه‌های سنگین هوتزر هستند.

به گزارش موج خبر از "الجزیره"، آناند که پنجشنبه شب در کنار لوید آستین وزیر دفاع آمریکا سخن می‌گفت، به محل آموزش نیروهای اوکراینی اشاره‌ای نکرد. 

پیش از این آمریکا نیز اعلام کرده بود که مشغول آموزش تعدادی از نیروهای اوکراینی برای استفاده از سامانه توپخانه هوتزر است. 

کانادا هفته گذشته اعلام کرد که به اوکراین توپخانه سنگین ارسال کرده است. 

وزارت دفاع کانادا در بیانیه‌ای تصریح کرد: کانادا هم اکنون چندین قبضه توپخانه سنگین هوتزر ۷۷۷ و مهمات مربوطه به اوکراین تحویل داده است. 

در این بیانیه آمده است: کانادا همچنین در مراحل پایانی قرارداد تحویل خودروهای زرهی به نیروهای اوکراینی در کمترین زمان ممکن است. 

به گزارش موج خبر، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز سه شنبه گذشته در جمع خبرنگاران گفت، وی در تماس نزدیک با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین است و کانادا در بحبوحه تهاجم روسیه، آماده تحویل تسلیحاتی است که اوکراین به آن نیاز دارد.

کانادا پیش از این همراه با دیگر متحدان ناتو، برای کمک نظامی به اوکراین در قالب سلاح‌های تهاجمی و غیر تهاجمی در جنگ با روسیه ارسال کرده است. 

جان کربی سخنگوی پنتاگون همزمان با آغاز سومین ماه درگیری‌ها میان اوکراین و روسیه اعلام کرد: بیش از نیمی از ۹۰ سیستم توپخانه هوتزر آمریکا وارد اوکراین شده است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 
با گذشت بیش از ۲ ماه، واکنش‌ها به اقدام روسیه در حمله به اوکراین همچنان ادامه دارد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir