هراس و تهدید قانونگذار آمریکایی: جمهوریخواهان برای لغو احیای برجام تلاش خواهند کرد

هراس و تهدید قانونگذار آمریکایی: جمهوریخواهان برای لغو احیای برجام تلاش خواهند کرد
شناسه خبـر : ۱۱۲۶۹۴ پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۵

نیویورک- ایرنا- یک قانونگذار جمهوریخواه تندروی آمریکایی در هراس از بازگشت احتمالی دولت بایدن به برجام تهدید کرد که جمهوریخواهان در صورت قدرت گرفتن در مجلس نمایندگان آمریکا، برای لغو احیای برجام تلاش خواهند کرد.

در حالیکه مذاکرات وین به منظور تصمیم گیری سیاسی آمریکا دچار وقفه شده است ،برخی قانونگذاران جمهوریخواه و تندروی آمریکا در هراس از بازگشت احتمالی کشورشان به برجام و رفع تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقلا برای ارائه طرح های ضد ایرانی و نیز اظهاراتی از این دست هستند.

"جیم بنکس" نماینده ایالت ایندیانا و عضو جمهوری خواه  کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: نمایندگان مجلس ایران باید بدانند... زمانی که جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را پس گرفتند، هر چه در توان داریم برای لغو احیای برجام و اعمال دوباره فشار حداکثری انجام خواهیم داد.

۲۵۰ نماینده مجلس ایران در بیانیه ای ۲۱ فروردین ماه امسال اعلام کردند تجربه مذاکرات قبلی نشان می‌دهد که عدم تمایل آمریکا و طرف‌های مذاکره کننده برای ارائه تضمین‌های لازم عملا نه تنها منافع ملی کشور را تامین نکرد بلکه به دلیل خروج آمریکا از برجام موجب آسیب به منافع ملی و شکست توافق شد.

در این بیانیه آمده است: لذا در مذاکرات جدید لازم است آمریکا تضمین قانونی دهد که از برجام خارج نمی‌شود و به شکل کاملا قانونی موضوع در نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر آن کشور مانند کنگره نیز مصوب گردد که در آینده مانعی برای اجرای آن ایجاد نکند.

 بر اساس بیانیه نمایندگان مجلس ایران،  یکی از شرایط اصلی مذاکره فقدان تهدید بعد از توافق است و وجود مکانیزم ماشه عملا به معنای حفظ تهدید و شکست مذاکره است. لذا لازم است تضمین‌های لازم به شکلی اخذ شود که در صورت ورد آمریکا به برجام، مکانیزم ماشه به بهانه‌های مختلف اعمال نشود.

اظهارات و طرح های ضد ایرانی در آمریکا در حالی است که اکثر سیاستمداران و مقامات جهان از جمله سیاستمداران آمریکایی معتقدند تئوری دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در مورد خروج از برجام و انجام توافق قوی تر با ایران از طریق تحریم های سخت و سیاست فشار حداکثری اشتباه بود و شکست خورده است.

ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد.

به دنبال شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات ها توانست با کسب بیشترین آرای الکترال ریاست جدید کاخ سفید را بر عهده بگیرد و ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده گفت قصد دارد واشنگتن را به برجام بازگرداند اما به رغم ادعاهای خود در مورد بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات، تاکنون هیچ اقدام موثری در این مورد انجام نداده است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دست یابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir