استخراج شغل از دل سنگ/ تعاونگر برتر لرستانی: تحقق عدالت اجتماعی هدف ماست

استخراج شغل از دل سنگ/ تعاونگر برتر لرستانی: تحقق عدالت اجتماعی هدف ماست
شناسه خبـر : ۱۱۱۲۰۸ چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

عزت اله بیاتی تعاون‌گر برتر الیگودرزی است که نه تنها سود تعاونی خود را افزایش داده بلکه توانسته برای 50 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کند، شرکت تعاونی طرح و اندیشه الیگودرز در حال ساخت کارخانه فرآوری سنگ کربنات کلسیم است که با راه‌اندازی آن برای 140 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

موج خبر لرستان- ، عزت اله بیاتی ۴۸ ساله و مهندس معدن است، او سال ۹۱ همراه با چند نفر از دوستان خود که در رشته معدن و زمین شناسی تحصیلات داشتند به فکر تشکیل شرکت تعاونی افتاده و اکنون پس از ۹ سال توانسته‌اند هم در حوزه معدن و هم تعاونی حرفی برای گفتن داشته باشند.

بیاتی معتقد است: نقش شرکت‌های تعاونی در افزایش اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و فرهنگ مشارکت نقشی مهم و تاثیر گذار است.

او که به فعالیت خود در شرکت تعاونی امیدوار است، می‌گوید: من امیدوارم و مطمئن هستم تعاونی جای کار دارد و می‌توان به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کرد.

با این تعاون‌گر برتر گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

چگونه به موضوع معدن و تشکیل تعاونی روی آوردید؟

سال ۹۱ بود که همراه با چند نفر از دوستانم که رشته تحصیلی‌شان معدن و زمین شناسی بود به فکر تشکیل شرکت تعاونی افتادیم، سال 92 در یک مزایده عمومی یک  معدن را برنده را شدیم و همین  شروع فعالیت ما شد، صفر تا صد کار را در معدن خودمان انجام می‌دهیم.

با توجه به اینکه فعالیت شرکت خوب بود و مورد استقبال گرفت توانستیم بخشی از سهام را به صورت عمومی عرضه کنیم، اکنون 350 سهام دار عضو شرکت تعاونی طرح و اندیشه الیگودرز هستند.

در مورد فعالیت تعاونی توضیح می‌دهید؟

کار ما در بخش سنگ کربنات کلسیم الیگودرز است، توانستیم یک معدن را سال ۹۶ به بهره‌برداری کامل برسانیم و تاکنون ۱۳۰ هزار تن سنگ استخراج کنیم.

مجموعه معدنی که برنده شدیم، چون بکر بود، کار اکتشافی را خودمان انجام دادیم، تاکنون تنها یک پنجم محدوده معدن را انجام دادیم اگر به طور کامل بهره‌برداری صورت بگیرد اشتغال پنج برابر افزایش پیدا می‌کند، با ذخیره ده تنی سنگ اشتغال خوبی در منطقه شاقذ الیگودرز ایجاد می‌شود.

ظاهراً در حال احداث کارخانه فرآوری هستید؟

بله، چون سنگ استخراج شده به صورت خام عرضه می‌شد تصمیم گرفتیم کارخانه تولید پودر میکرونیزه را احداث کنیم، سال گذشته شروع کردیم و اکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

با توجه به اینکه پودرمیکرونیزه ۵۰۰ مصرف صنعتی  از جمله لاستیک سازی و کاغذ کاربرد دارد تحول خوبی اتفاق می‌افتد، البته پودر میکرونیزه هم خام است و می‌توان صنایع تبدیلی دیگری هم ایجاد کرد.

اشتغال شما هم در حوزه معدن چند نفر است؟

اکنون 20 نفر به طور مستقیم و 30 نفر غیر مستقیم  مشغول کار هستند.

در بخش کارخانه چون قرار است پودر میکرونیزه تولید شود برای 45 نفر به طور مستقیم و 90 نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

 

به مزیت‌های کار هم در حوزه بهره‌برداری از سنگ کربنات کلسیم  و پودر میکرونیزه اشاره می‌کنید؟

ببینید زمانی که صفر تا صد‌کارها را خودمان انجام می‌دهیم هم اقتصادی‌تر هست و هم پر کاربرد است، فعالیت در این دو عرصه هیچگاه تعطیلی ندارد و مانند زنجیره به هم وصل است بنابراین توجیه اقتصادی دارد.

سرمایه‌گذاری در حوزه معدن بالا است، ما سال ۹۱،  ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کردیم اما اکنون بالای ۱۰ میلیارد تومان  است.

روزانه به طور متوسط  300 تن بارگیری داریم، عرضه محصول به کارخانه‌ها فعلا به صورت خام فروشی است. 

سنگ کربنات کلسیم در بازار طالب بسیار دارد و چون پرکننده است و در صنایع رنگ، لاستیک سازی و کاغذ کاربرد دارد، مشکلی در بازار نداریم محصول هم در داخل و هم خارج مشتری خاص خودش را دارد.

به دلایل انتخاب تعاونی طرح و اندیشه الیگودرز به عنوان تعاونی برتر اشاره می‌کنید؟

ما سعی کردیم با سامانه‌های هوشمند کار کنیم و تمام اطلاعات را در سامانه بارگزاری کنیم، نکته دیگر استفاده از تکنولوژی و قانونمند کردن کارها.

نکته مهم دیگر اینکه ما در این سال‌های در همه زمینه‌ها رشد داشته‌ایم ‌به طوری که سال گذشته پنجاه درصد سود را بین سهامداران توزیع کردیم و این خوشحالی خانوارها را به دنبال داشت، مورد دیگر اشتغال‌زایی است که در  شرکت تعاونی اتفاق افتاده است.

به چالش‌های پیش رو در حوزه معدن اشاره می‌کنید؟

مشکلات ما بیشتر در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست است، یعنی تعارض منافع داریم هر کدام تفسیری از قانون دارند و بارها منابع طبیعی وقفه ایجاد می‌کند درصورتی که محدوده معدنی که ما فعالیت می‌کنیم پوشش گیاهی کم است، ضرری به روستا و کشاورزی وارد نمی‌کند اما منابع طبیعی همکاری نمی‌کند.

نکته دیگر فرسوده بودن ماشین آلات در بخش معدن است و همین افزایش هزینه‌ها را به دنبال دارد، البته قرار است سازمان صمت شرایط را برای ورود ماشین آلات دست دوم فراهم کند.

 

در مورد نقش و جایگاه تعاونی‌ها در ابعاد مختلف توضیح می‌دهید.

شعار دولت عدالت محوری است  و تعاونی‌ها یکی از شاخص‌هایی است که عدالت اجتماعی را ایجاد می‌کند.

سود ما کم است اما اینکه بین دویست خانوار توزیع می‌شود در راستای عدالت اجتماعی است، همه سهام داران هم بومی هستند.

موضوع دیگر مشارکتی است که در شرکت‌های تعاونی وجود دارد در واقع افزایش فرهنگ مشارکت است، با افزایش سرمایه در تعاونی‌ها می‌توان کارهای بزرگ را انجام داد.

مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود این را مطرح کردند که اگر قرار است تعاونی موفق باشد باید اعضا را افزایش داد،ما هم بر همین اساس به دنبال افزایش عضو بودیم. 

امیدوار و مطمئن هستم تعاونی جای کار دارد و  موفق هستیم، هر کس هم بخواهد تعاونی تشکیل دهد ما کمک می‌کنیم.

انتهای پیام/م

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir