تولید سالانه ۱۳۰ هزار تن محصولات باغی، دامی و زراعی توسط عشایر در لرستان

تولید سالانه ۱۳۰ هزار تن محصولات باغی، دامی و زراعی توسط عشایر در لرستان
شناسه خبـر : ۱۰۶۳۶۱ سه شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: عشایر استان سالانه ۱۳۰ هزار تن انواع محصولات دامی، باغی و زراعی را تولید می کنند که ارزش ریالی آن بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که رقم قابل توجهی است.

به گزارش موج خبر از لرستان، اسفندیار حسنی مقدم در مراسم تجلیل از عشایر که در آستانه ۱۵ مهر "روز ملی روستا و عشایر" برگزار شد، اظهار کرد: ۵ درصد از جمعیت لرستان متعلق به عشایر است.

حسنی مقدم با اعلام اینکه عشایر مصداق بارز و واقعی اقتصاد مقاومتی هستند تصریح کرد: جامعه عشایری کمترین هزینه را برای دولت داشته و بیشترین  بهره وری و تولید را دارند، به طوری که از ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور ۲۵ درصد آن یعنی ۲۲۰ هزار تن توسط عشایر تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: عشایر میراث دار آداب و کهن قدیمی است، بنابراین باید بیشترین حمایت را از این قشر تأثیر گذار داشته باشیم؛ در تحقق این امر از مهم ترین برنامه ها و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از عشایر و روستا ها است و از مهم ترین برنامه ها علاوه بر دامپروری، کاشت و توسعه گیاهان دارویی، توسعه باغات در اراضی شیب دار، زنبور داری و تولید عسل و همچنین توجه به ظرفیت مغفول مانده صنایع دستی از دیگر برنامه ها برای توانمند سازی جامعه عشایری است.

وی ضعف اقتصاد جوامع عشایری و روستایی را از عوامل مهم مهاجرت روستاییان و ایجاد حاشیه‌ نشینی در اطراف شهرها عنوان کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی با داشتن روحیه جهادی و انقلابی که  یک امر اساسی است با جدیت پیگیر حل مشکلات عشایر خواهد بود.

حسنی مقدم تاکید کرد: مدیر کل امور عشایری لرستان باید تدبیری اتخاذ کند که خدمت رسانی در محل اسکان و کانون های عشایری انجام شود تا عشایر مجبور نباشند برای پیگیری کارهای اداری به ادارات شهرستان ها مراجعه کنند.

انتهای پیام/

منبع خبر:ایلنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir