کنترل فضای مجازی در سلسله، اقدامی سخت و سودمند

کنترل فضای مجازی در سلسله، اقدامی سخت و سودمند
شناسه خبـر : ۱۰۴۰۴۳ دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

خرم‌آباد - با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی میان مردم شهرستان سلسله، فضای مجازی حکم شمشیر دولبه‌ای را پیدا کرده است که می تواند در اطلاع رسانی به موقع اخبار و وقایع مفید باشد و اگر به درستی استفاده نشود باعث هتک حیثیت و حرمت افراد شود.

به گزارش موج خبر در عصر کنونی نقش شبکه های اجتماعی به عنوان پل ارتباطی و انتقال دهنده جریان آزاد اطلاعات، انکارناپذیر است و البته در آن روی سکه، تاحدودی مخرب است و گاه در نقش یک ضد ارزش زمینه ساز ناآرامی های روانی در ابعاد مختلف می شود.

سلسله هم از این قاعده مستثنی نبوده و در سال های اخیر به شدت تحت تاثیر شبکه های اجتماعی قرار گرفته که البته گاهی استفاده ناصحیح و افسار گسیخته از این شبکه های اجتماعی، فضای مسموم و ناامنی را در شهرستان ایجاد کرده است، فضایی که در آن تهمت، توهین و افترا به اشخاص حقیقی و حقوقی بی محابا است و در مواردی همچون جریان آزادسازی منطقه گردشگری کهمان، برخی از فعالان ناآگاه شبکه های اجتماعی صحنه گردان شبکه های معاند شدند.

در چنین شرایطی دستگاه قضایی سلسله با محوریت دادستان عمومی و انقلاب، کار ساماندهی، رصد و کنترل شبکه های اجتماعی را با همکاری دفتر خانه مطبوعات شهرستان در دستور کار خود قرار داد، در کمترین زمان ممکن، فعالان این حوزه را به سمت اخذ مجوز از دستگاه های متولی سوق داد و زمینه ساز آرامش و قانون گرایی در فضای مجازی شد که این مهم مورد تایید فعالان رسانه ای، سیاسی و اجتماعی قرار گرفت.

یک فعال فرهنگی در سلسله اظهار داشت: متاسفانه تا قبل از این ساماندهی، فضای مجازی شهرستان، آشفته، افسار گسیخته و به حال خود رها شده بود و هرکسی به خود اجازه می داد پشت نام کاربری (اکانت) مجهول با آبروی اشخاص بازی کند.

رضا حسنوند شاعر نامی الشتر افزود: هر خبر ناصحیحی در این فضا به راحتی منتشر می شد، تخریب اشخاص و مسوولان شهرستان توسط کانال و گروه های مجازی صورت می گرفت و با آبروی مردم بازی می شد.

وی ادامه داد: اکنون با اقدام مثبت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان، فضای مجازی تاحدودی آرام شده و فعالان در این عرصه به خود اجازه نمی دهند با اکانت های ناشناس هر مطلبی را درج کنند بنابراین آشفتگی های فضای مجازی سلسله به حداقل رسیده است که این اقدام شایسته را به فال نیک می گیریم.

نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: شبکه های مجازی که این روزها دامنه فراگیری و استفاده از آنها به شدت در حال افزایش است در شهرستان های حوزه انتخابیه، استان و حتی کل کشور تقریبا رها شده هستند و در مسیر وظیفه قانونی خود عمل نمی کنند.

یحیی ابراهیمی افزود: متاسفانه اکثر کانال های فعال در شبکه های اجتماعی کار اطلاع رسانی و شناسایی مشکلات مردم را رها کرده اند و بیشتر در مسیر تخریب اشخاص حقیقی و حقوقی حرکت می کنند.

وی تصریح کرد: به تازگی با کمک دادستان عمومی و انقلاب سلسله، اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است به نحوی که گروه و کانال های بسیاری شناسایی و شناسنامه دار شده اند تا اگر مطالباتی دارند بر اساس معیارهای قانونی، مطالبه گری واقعی و انتقاد سازنده انجام دهند.

وی افزود: هیچ مسوولی نباید از انتقاد سازنده و مطالبه گری رسانه ها و فعالان مجازی شناسنامه دار در راستای حل مشکلات مردم ناراحت شود اما تخریب از بحث مطالبه گری جدا است و باعث آشوب، هرج و مرج و هتک حیثیت اشخاص می شود.

ابراهیمی با اشاره به اقدام مثبت دادستان سلسله در ساماندهی فضای مجازی شهرستان ادامه داد: انتظار می رود این روال در دلفان و همچنین سایر شهرهای استان هم انجام و الگوبرداری شود تا متخلفان و افرادی که قصد تشویش اذهان عمومی و تخریب اشخاص و مسوولان را دارند تحت پیگرد قضایی قرار گیرند و افرادی که قصد انتقاد سازنده را دارند حمایت شوند.

امام جمعه موقت الشتر نیز با بیان اینکه برخی مردم بیشتر اطلاعات و اخبار مورد نیاز خود را از شبکه های مجازی دریافت می کنند اظهار داشت: مدیریت فضای مجازی مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است که باید در استان و شهرستان ها توسط متولیان امر پیگیری و انجام شود.

حجت الاسلام پرویز صالحی افزود: اگر از فضای مجازی استفاده درستی داشته باشیم و مردم اطلاعات و اخبار درست و موثق را از این طریق پیگیری کنند آرامش حاکم می شود اما تخریب افراد، نهادها، مسوولان و تضعیف نظام به ضرر مردم و جامعه خواهد بود.

امام جمعه موقت الشتر با اشاره به اقدام مثبت دادستان و خانه مطبوعات شهرستان در راستای ساماندهی فضای مجازی، عنوان کرد: با این اقدام شایسته، مطالبی که در این فضا مطرح می شود هم محتوا دارند و هم باعث شده است مردم امیدوار شوند.

حجت الاسلام صالحی افزود: افرادی که در شبکه های اجتماعی قصد خدمت به مردم دارند بهتر است صادقانه، در راستای افزایش امید و آرامش و با انتقاد سازنده عمل کنند چراکه تخریب و هتک حیثیت افراد در دین مبین اسلام نیز به شدت نکوهش شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج الشتر نیز با اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نگاه ایشان به فضای مجازی اظهار داشت: مقام معظم رهبری معتقد هستند نگاهی به فضای مجازی داشته باشیم که مثل نبرد علیه دشمن باشد.

سرهنگ محمود یوسفوند با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اعتقاد دارند که فضای مجازی فضای رها شده ای است، افزود: همه ما مسوولان باید در حوزه خود نظارت و رصد خوبی بر فضای مجازی داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در ایام شیوع ویروس کرونا، بعضی از کانال های عمومی باعث تشویش اذهان مردم می شدند.

سرهنگ یوسفوند با اشاره به جریانات پیش آمده در فضای مجازی شهرستان هنگام آزادسازی منطقه گردشگری کهمان خاطرنشان کرد: با اقدام شایسته دستگاه قضا و دادستان در راستای ساماندهی فضای مجازی، اکنون آرامش نسبی بر فضای مجازی شهرستان حاکم است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سلسله نیز گفت: فضای مجازی جزو ضروریات زندگی مردم و از نوآوری‌های ارزشمند جامعه امروز است اما در عین حال باید نسبت به خطرات و آسیب‌های آن آگاه بود چراکه همانطور که فواید گسترده ای دارد اما خطرات و آسیب‌هایی که از این حوزه به جامعه وارد می‌شود بسیار جدی است.

یونس آزادپور افزود: فضای مجازی یکی از بسترهای جنگ فرهنگی اما متاسفانه مدیریت آن رها شده است در حالیکه برای یک جامعه اسلامی انتظار بر این است که اخلاق و منش اسلامی و حرفه ای بر فضای مجازی آن حاکم باشد.

وی با تاکید بر رعایت بایدها، نبایدها و اخلاقیت در فضای مجازی اظهار داشت: متاسفانه تعداد کانال و گروه‌ها در فضای مجازی شهرستان سلسله آنقدر زیاد شده که نوعی سردرگمی در مخاطب ایجاد کرده و فضای ناسالمی برآن حاکم بود.

آزادپور با اشاره به نقش فضای مجازی در ارائه اخبار و اطلاعات مورد نیاز مردم، گفت: یکی از مهمترین کارهای انجام شده در این راستا، شناسایی و شناسنامه دار کردن کانال و گروه های تلگرامی بود که با توجه به فاصله زمانی کوتاه، اقدامات شایسته ای در این مدت صورت گرفت و بیش از ۲۰ کانال و گروه تلگرامی در سلسله شناسنامه دار شدند.

وی گفت: با اقدامات صورت گرفته تا حدودی آرامش نسبی بر شبکه های اجتماعی شهرستان حاکم شده است و انتظار می رود این روند تداوم داشته باشد بنابراین مدیران کانال و گروه هایی که تاکنون اقدامی نکرده اند به خانه مطبوعات شهرستان مراجعه و نسبت به شناسنامه دار کردن رسانه مجازی خود اقدام نمایند. 

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir