کارگران شرکت نفت، معترض به حقوق ناکافی، تبعیض، بی عدالتی در مرخصی ها/نفت ملی شد اما حقوق‌ها لیبرالی ماند

کارگران شرکت نفت، معترض به حقوق ناکافی، تبعیض، بی عدالتی در مرخصی ها/نفت ملی شد اما حقوق‌ها لیبرالی ماند
شناسه خبـر : ۱۰۳۱۲۲ پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲

حقوق معوقه، تبعیض، قراردادهای غیررسمی، مرخصی ناعادلانه و... از دلایل کارگران شاغل در پالایشگاه ها است که طی روزهای اخیر دست به اعتصاب زده اند، اعتصابی که طبعا به مزاج هیچ کارفرما و پیمانکاری خوش نمی آید و در بعضی مواقع به جای حل مسئله سعی می‌کنند با اخراج کارگران صورت مسئله را پاک کنند.

به گزارش سردبیری استان‌های موج خبر؛ کارگران صبرشان لبریز شد و اعتصاب کردند، حق هم دارند، قراردادشان رسمی نیست، پیمانکاران طمع می‌کنند و حقوق شان را دیرتر و کمتر پرداخت می‌کنند، مرخصی هایشان نسبت به کارگران رسمی کمتر است، با آن که در شرایط یکسان و حتی بعضا سخت تر از کارگران رسمی مشغول به کار هستند اما تبعیض‌ها دیگر امانی به آن ها نداده و تصمیم گرفتند اعتصاب کنند، اعتصابی که به مزاج بعضی کارفرماها و پیمانکاران خوش نیامد و در بعضی مواقع به جای حل مسئله سعی می‌کنند با اخراج کارگران صورت مسئله را پاک کنند.

وجود شبکه‌های اجتماعی نیز کمک شایانی به کارگران همیشه بی صدا کرده است، سامانه فارس من موج خبر نیز کمک حال آنان شد تا صدای حق خواهی شان بهتر و سریعتر به گوش دیگران برسد. پیگیری های خبرنگار موج خبر نشان می‌دهد که مطالبه اصلی کارگران بهبود وضعیت معیشتی و رعایت توازن پرداختی میان نیروهای رسمی و موقت و حذف شرکت‌های پیمانکاری است، موضوعی که باید برای همیشه حل شود.

لرستان| آوارگی کارگران شرکت نفت لرستان/ اصرار وزارت نفت بر تصمیمی حاشیه‌ساز در روزهای پایانی دولت

انتقال اجباری تعدادی از کارگران شرکت نفت لرستان به استان هرمزگان موضوعی است که از سال گذشته مطرح شده و با وجود تعویق در اجرای دستور وزارتخانه طی سال ۹۹ در این زمینه، گویا با توجه به اصرار وزیر نفت این موضوع قرار است در تیر ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود.

نماینده کارگران مورد نظر در شرکت نفت لرستان به خبرنگار موج خبر گفت: همانگونه که قبلا هم گفته بودیم ما در ‌شرایط موجود امکان مهاجرت به استانی مانند هرمزگان که فاصله بسیار زیادی با محل زندگی ما دارد را نداریم.

وی افزود: متاسفانه در تصمیمات وزارتخانه کوچکترین توجهی به نظر و نیاز و شرایط کارگران نشده است.

نماینده کارگران جایگاه‌های سابق سی‌ان‌جی شرکت نفت لرستان بیان کرد: انتظار و درخواست عاجزانه ما از مسوولان وزارت نفت و مسوولان استان لرستان این است که به فکر حل مشکلات ما باشند. امیدواریم متولیان امر توجه کنند که در این شرایط سخت معیشتی بدون کار و حقوق نمی‌توان زندگی کرد.

وی گفت: اگر وزارت نفت بر تصمیم فعلی خود ثابت بماند ما دو حالت پیش رو داریم؛ یا اینکه به هرمزگان برویم و از خانواده دور بمانیم و تمام حقوق خود را صرف هزینه اقامت و گذران زندگی در منطقه‌ای بدور از خانواده‌ کنیم و یا قید کار در شرکت نفت را بزنیم و در این شرایط سخت اقتصادی وارد منجلاب بیکاری شویم و به نوعی ناامید از زندگی کردن شویم.

بوشهر| حذف شرکت‌های پیمانکاری درخواست اصلی کارگران/ ریشه اصلی تمام مشکلات پیمانکار است

کارگران معترض تعدادی از شرکت‌ها و پالایشگاهی‌های نفتی بوشهر از سامانه فارس من غافل نشدند و سوژه های بسیاری و آمار امضای بسیار بالا ثبت کرده اند، برای پیگیری مشکلات این کارگران به سراغ معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر رفتیم.

محمد تقی ایرانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تلاش‌های زیادی در کمیسیون کارگری استان و شهرستان‌ها برای پرداخت معوقات کارگران شد که در ادامه به حداقل رسانده شد و اما در خصوص تبعیض در پرداخت‌های کمیسیون کارگری مصوبه‌ای را به منطقه اقتصادی پارس ابلاغ کردیم.

در خصوص حذف شرکت‌های پیمانکاری نیز به سراغ کارگران مطالبه گر این موضوع رفتیم، یکی از کارگران مستقر در منطقه ویژه پارس در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر اظهار کرد: یکی از مطالبات مهم کارگران در چند سال اخیر حذف شرکت‌های پیمانکاری و تعلق دستمزد واقعی به نیروها است.

وی همچنین گفت: با توجه به شرایط نامساعد آب و هوایی منطقه ۱۴ روز کار و ۱۴ روز مرخصی از حداقل‌ترین خواسته‌های تمامی کارگران است، وضعیت کاری بنده سال‌ها است که مشخص نیست شاید باورتان نشود در ماه ۲ روز می‌توانم به شهرم و پیش خانواده‌ام بازگردم و برخی شرکت‌های مستقر در عسلویه فقط یک وعده آن هم ناهار می‌دهند و از صبحانه و شام خبری نیست و گاهی اوقات در روزهای تعطیل و شب هم باید کار کنیم.

محمدعلی عبدشیخی یکی از فعالان حوزه نفت و گاز در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر بیان کرد: دلیل این نوع اعتراضات به خاطر این است که یک کارگر امنیت شغلی ندارد، وضعیت مرخصی‌های او مشخص و منظم نیست، حقوق معوقه و بعضاً عدم پرداخت بیمه و شرایط نامناسب خوابگاهی و رفاهی باعث این نوع نارضایتی‌ها شده است و ریشه اصلی تمام این مشکلات پیمانکار است.

حجت الاسلام موسی احمدی نماینده کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر در خصوص خواسته کارگران پیمانکاری صنایع نفت و گاز گفت: به محض اطلاع از حرکت‌های کارگری و مطالبه‌گری آن‌ها در مورد بحث حقوق و مزایا وارد مذاکره با اعضای کمیسیون انرژی شدیم و اکنون مسائل در کمیسیون انرژی به جد پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین از طرف رئیس کمیسیون نامه‌ای به آقای قالیباف زده شد و ایشان هم قضیه را به سران قوا منتقل کردند. روز چهارشنبه نیز در حاشیه‌ فراکسیون انقلاب اسلامی شخصا با آقای قالیباف صحبت کردم و مسائل و مشکلات این عزیزان را به سمع رئیس مجلس رساندم و حتی با واسطه مسائل را به رئیس‌جمهور منتخب هم منتقل کرده‌ایم. 

احمدی افزود: حقوق قانونی و مطالبات این عزیزان باید پیگیری شود؛ در حال حاضر همه نسبت به مسائل این کارگران حساسیت پیدا کرده‌اند و من مطمئن هستم که در هفته‌ آینده این قضایا ساماندهی می‌شود و مشکلات حل خواهد شد.

اعتراض نیروهای مناطق نفت خیز جنوب بسیار گسترده بوده به طوری که راهپیمایی بزرگی رخ داد.

هرمزگان| کمیسیون کارگری پیگیر مطالبات کارگران

طی روزهای گذشته، کارکنان دست کم دو شرکت مهم بندری و دریایی در بندر شهید رجایی دست به تجمع زدند که عمده خواسته آنان بی‌توجهی به وضعیت معیشتی آنان بوده است.

در ماه‌های اخیر نیز در چندین مورد مشابه دیگر، تجمعاتی در بندر شهید رجایی مرتبط با شرکت‌های اپراتوری بندر رخ داده که با دخالت کمیسیون کارگری استان و دیگر نهادهای نظارتی، موضوعات در دست پیگیری است.

خوزستان| حقوق‌هایی که بجای اضافه شدن کسر شدند 

یکی از مدیران مناطق نفت خیز جنوب در خوزستان ماجرا را اینگونه‌ روایت می‌کند: اعتراض نیروهای مناطق نفت خیز جنوب بسیار گسترده بود، بنده به دلایلی از اتاق محل کارم این اتفاقات را دنبال کردم .

او ادامه می‌دهد:با آنکه این اعتصابات در شرکت ملی نفت جز خارک جایی دیگری ندیدم و نشنیدم اما اگر این اتفاق در کلیه مناطق نفت خیز و شرکت ملی نفت بیفتد به طور حتم خوراک ورودی کلیه پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و..‌ کل کشور را تحت تاثیر می‌گذارد.

وی در خصوص علت این اعتصابات گفت: متاسفانه با تصمیمی که مجلس شورای اسلامی قبل از انتخابات در خصوص حقوق کارکنان نفتی  گرفت سبب این اتفاقات شکل گرفت، با ۲۵درصدی که هر ساله به حقوق اضافه می‌شد طبق اشل شرکت ملی نفت و وزارت خانه نفت ضمن اضافه شدن به پایه حقوق کارکنان تمام ایتم‌های دیگر حقوقی  نیز از این ۲۵  متاثر می‌شود‌.

این در حالی است که در شرایط جدیدفقط ۲۵ پایه حقوقی حساب میشود به همین دلیل افزایش حقوقی برای کارکنان لحاظ نشد بلکه حقوق کارکنان کم هم شد.

 افزایش حقوقی برای کارکنان لحاظ نشد بلکه حقوق کارکنان کم هم شد!

او در پایان می‌گوید: واقعا چرا مجلس انقلابی قبل از انتخابات ریاست جمهوری مرتکب این حرکت شد؟

 

کهگیلویه و بویراحمد - گچساران| کارکنان رسمی وزارت نفت خواستار حقوق و مزایای بیشتری شدند/ قانون را نمی‌شود دور زد

 

در آخرین روزهای عمر دولت تدبیر و امید شاهد اعتراضاتی از سوی کارکنان رسمی نفت در برخی مناطق از جمله گچساران بودیم. کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با تجمع در اداره مرکزی خواهان پیگیری و رسیدگی به اجرای بندهای معیشتی ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات نفت مصوبه مجلس شورای اسلامی و دیگر اعتراضات حقوقی خود شدند.

مطابق ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب سال ۱۳۹۱ مقرر شده نظامهای اداری و استخدامی و پرداخت حقوق و مزایای آن دسته از کارکنان شرکتهای تابعه وزارت نفت که در واحدهای عملیات و تخصصی شاغل می‌باشند تابعه آیین‌نامه خاصی است که بدون الزام به رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه و با پیشنهاد وزارت نفت و تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تهیه می‌شود و حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس‌جمهور می‌رسد.

با توجه به مراتب بندهای ۱۶، ۱۴، ۹ و ۳ آیین‌نامه نظام‌های اداری و استخدامی کارکنان صنعت نفت از حیث تحت شمول قرار دادن کارکنان صنعت نفت برای برخورداری از آیین‌نامه با لحاظ تعریفی که از صنعت نفت در بند ۳ ماده ۲ ارائه شده، مغایر ماده ۱۰ قانون صدرالذکر است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۸۸ و ۱۳ از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

انتهای پیام/ع/س

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir