فضای مجازی بستری پرمخاطب برای تبلیغات انتخاباتی

فضای مجازی بستری پرمخاطب برای تبلیغات انتخاباتی
شناسه خبـر : ۹۸۰۹۷ جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴

خرم‌آباد - در حالی که سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراها ۲۸ خزدادماه برگزار می‌شود ، مشارکت حداکثری، حاکم‌شدن عقلانیت، افزایش سرمایه‌های اجتماعی و پیمان مجدد با آرمان‌های انقلاب از جمله اهداف نظام از برگزاری این انتخابات است.

به گزارش موج خبر اکنون شبکه های اجتماعی مجازی را می توان یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر تمایل شهروندان به شرکت در انتخابات و همچنین شناخت درست از نامزدها و برنامه های آنان دانست.

به نظر می رسد دیگر روزگار پخش پوسترهای تبلیغاتی و توزیع گسترده جزوات مربوط به برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی گذشته است، اکنون مفاهیمی چون شبکه های اجتماعی بستر متفاوت تری را برای تبلیغات انتخاباتی رقم زده و فرصت بهتری را برای نامزدهای انتخاباتی فراهم آورده است.

دورانی که برخی سطل چسب را به دست داشتند و به دنبال این بودند که عکس نامزد مورد علاقه شان را بر روی نامزد رقیب بچسپانند و به امید این که با بیشتر بودن تعداد پوستر و عکس های کاندیدای مورد نظرشان، رای مردم به او بیشتر خواهد بود، به پایان رسیده است.

اکنون مفاهیمی چون شبکه های اجتماعی بستر متفاوت تری را برای تبلیغات انتخاباتی رقم زده است و فرصت متفاوتی را به نامزدهای انتخاباتی داده است.

از طرفی رسانه‌های اجتماعی در کنار فرصت‌های بسیاری که در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار می‌دهند تا بتوانند ضمن معرفی خود، زمینه لازم برای اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و اقدامات را فراهم کنند.

اکنون اکثر مردم به رسانه ها دسترسی دارند از این رو با وجود ابزارها و نرم افزارهای موبایلی می توان به راحتی موج آفرینی سیاسی کرد و یا به نشر و بازنشر اخبار جعلی پرداخت.

بنابراین می توان گفت که به جای تجمعات چند هزار نفری در یک مکان، در دنیای مجازی می توان بیش از میلیون ها نفر انسان را به دور هم جمع کرد تا در یک ارتباط دوسویه، نظرات خود را در خصوص نامزد انتخاباتی بیان کنند.

به گزارش موج خبر سلسله یکی از شهرستان های لرستان است که به رغم کوچکی و کم جمعیتی، به دلیل مشارکت بالای سیاسی مردم، همواره برگزاری انتخابات های ادوار مختلف در این شهرستان با شور و هیجان بسیاری همراه است و اکنون فضای مجازی، فضای انتخاباتی پرشورتری به این شهرستان بخشیده است. 

به جرات می توان شهرستان سلسله را یکی از شهرستان های حساس لرستان در برگزاری انتخابات های ادوار مختلف عنوان کرد چرا که مشارکت سیاسی بالای مردم این شهرستان و بافت طایفه ای آن، همیشه حساسیت فوق العاده ای به برگزاری انتخابات های مختلف خصوصا انتخابات شورای شهر بخشیده است.

تا پیش از شیوع ویروس کرونا، جلسات حضوری و دیدارهای چهره به چهره بیشترین نقش را در گرم کردن تنور انتخابات در این شهرستان داشت اما اکنون به واسطه شیوع ویروس کرونا گرچه هنوز هم جلسات شبانه و ملاقات های حضوری برای جلب آرای مردمی پابرجاست اما نقش فضای مجازی در داغ شدن فضای انتخابات بسیار پررنگ تر از سال های گذشته شده و به جرات می توان گفت حرف اول را در انتخابات امسال می زند.

تقریبا اکثر کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر قبل از تایید صلاحیت اقدام به تشکیل گروه ها، کانال ها و پیج های اختصاصی در فضای مجازی کرده بودند و اکنون هرچه که به روزهای مجاز تبلیغات نزدیک تر می شویم، شور و هیجان بیشتری بر فضای مجازی شهرستان حاکم می شود.

۱۱۴ شعبه اخذ رای در سلسله برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی شد

فرماندار شهرستان سلسله به ایرنا گفت: ۱۵۸ شعبه اخذ رای در این شهرستان برای برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد پیش‌بینی شده که از این تعداد ۳۵ شعبه ثابت شهری، ۶ شعبه ثابت روستایی و ۷۳ شعبه سیار روستایی است.

مرتضی مهدوی کیا افزود: در این دوره از انتخابات حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از مجریان برگزاری ( اعضای صندوق رای گیری، ناظرین شورای نگهبان، بازرسین وزارت کشور و نیروهای انتظامی) مسئولیت اخذ رای و برگزاری انتخابات را بر عهده‌ دارند.

وی با اشاره به وجود بیش از یکهزار و ۴۰۰ رای اولی در شهرستان، گفت: تمامی تمهیدات لازم جهت برگزاری انتخاباتی پرشور و سالم در شهرستان فراهم شده است. 

وی با اشاره به ثبت نام ۳۲ نفر داوطلب شوراهای اسلامی شهر الشتر، ادامه داد: از این تعداد سه نفر رد صلاحیت شدند و هفت نفر نیز از حضور در صحنه رقابت انصراف دادند و اکنون ۲۲ نفر در صحنه رقابت حضور دارند.

مهدوی کیا افزود: در ششمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر در شهرستان سلسله ۲ داوطلب زن نیز حضور دارند که می تواند نقش مهمی در تقویت حضور و مشارکت بیشتر بانوان در این دوره از انتخابات شهرستان داشته باشد. 

فرماندار سلسله با تاکید بر اینکه برگزاری هر گونه ستاد انتخاباتی بدون اخذ مجوز از فرمانداری و هماهنگی با نیروی انتظامی به لحاظ قانونی ممنوع است، تصریح کرد: هر یک از نامزدهای شوراهای اسلامی شهر در موعد مقرر تبلیغات که از مورخ ۱۴۰۰/۳/۲۰ شروع شده و به مدت هفت روز ادامه دارد، با توجه به وضعیت کرونای شهرستان و در راستای جلوگیری از تجمعات و رعایت وضعیت ترافیکی شهر از هر گونه دایر کردن ستاد در مناطق ممنوعه باید خودداری نمایند و تشکیل ستاد در این مسیرها ممنوع است.

وی ادامه داد: نامزدهای انتخابات شورای شهر در صورت تمایل جهت تشکیل ستادهای تبلیغاتی خود می توانند با معرفی مسئول ستاد، آدرس و شماره تماس، هماهنگی قبلی را با فرمانداری و نیروی انتظامی در راستای رعایت موازین مربوطه به عمل آورند.

فرماندار سلسله با بیان اینکه رعایت موارد قانونی در تشکیل ستادهای تبلیغاتی در شهر فیروزآباد نیز با هماهنگی بخشدار و نیروی انتظامی محل صورت می گیرد، افزود: مناطق ممنوعه استقرار در شهر الشتر نیز از روبروی بانک رفاه تا مصلی حضرت امام سجاد(ع)، میدان امام خمینی(ره)، خیابان امام خمینی تا بانک مسکن سابق روبروی بانک ملی و کلیه چهارراه ها به شعاع ۳۰ متر هستند.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir