مبارزه با آفت ملخ مراکشی در مراتع گلستان آغاز شد

مبارزه با آفت ملخ مراکشی در مراتع گلستان آغاز شد
شناسه خبـر : ۸۳۷۸۴ جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹

گنبدکاووس - مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان از آغاز مبارزه با آفت ملخ مراکشی در مراتع نواحی شمالی این استان بالاخص در گنبدکاووس و مراوه‌تپه خبر داد و گفت که تاکنون در سطح ۲۹۰ هکتار از مراتع این دو شهرستان مبارزه شیمیایی علیه این آفت انجام شده است.

به گزارش روز جمعه روابط عمومی جهادکشاورزی گنبدکاووس، کیانوش حق نما در بازدید از عملیات مبارزه شیمیایی با آفت ملخ مراکشی در مراتع دو شهرستان گنبدکاووس و مراوه‌تپه اظهار داشت که هم اکنون تیم‌های مختلف از جهادکشاورزی این دو شهرستان مشغول رصد روزانه کانون‌های آفت و مبارزه شیمیایی با آن و نیز اطلاع رسانی به کشاورزان و دامداران منطقه هستند.

وی افزود: تجهیزات و سموم مورد نیاز مقابله با آفت ملخ مراکشی به اندازه کافی در استان و شهرستان‌های درگیر با این آفت تهیه شده و تیم‌های کارشناسی با همراهی نیروی‌های محلی به‌طور روزانه در مراتع حضور دارند و به محض مشاهده آفت، اقدام به سمپاشی می‌کنند.

حق نما اضافه کرد: آفت موسوم به ملخ مراکشی سابقه‌ای ۹۰ ساله در مزارع و مراتع نواحی شمالی استان گلستان بویژه در شهرستان‌های گنبدکاووس و مراوه‌تپه دارد و هرساله از نیمه دوم فروردین به تدریج نمایان شده و درصورت عدم مقابله با کانون‌های آن خسارات سنگینی به کشاورزی و علوفه دام‌های مردم این منطقه وارد می‌کند.

مبارزه با ملخ مراکشی در مراتع مراوه تپه سال 99

 به گزارش موج خبر، هجوم ملخ‌ مراکشی به مراتع شمال استان گلستان در محدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان حدود ۹۰ سال سابقه دارد و زیستگاه این آفت وسعتی به طول ۱۲۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه را در بر می‌گیرد.

ملخ مراکشی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران است که به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند و علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام "سار گلوسرخ" نیز از دشمنان بیولوژیک این آفت به شمار می‌رود.

شهرستان گنبدکاووس با جمعیت ۳۷۰ هزار نفر و گستره پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع، حدود ۳۴۱ هزار هکتار مرتع و ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و شهرستان مراوه‌تپه با ۶۷ هزار نفر جمعیت و سه‌ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع مساحت، ۲۲۰ هزار هکتار مرتع و افزون بر ۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir