از حمایت لرستانی‌ها از امام خمینی(ره) تا سختی‌های حضور خواهران در تظاهرات

از حمایت لرستانی‌ها از امام خمینی(ره) تا سختی‌های حضور خواهران در تظاهرات
شناسه خبـر : ۶۷۲۱۴ چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷

در سومین برنامه مجازی شب‌های انقلاب ویژگی‌های حکومت ستم‌شاهی پهلوی تشریح و جزئیاتی از حضور موثر روحانیون لرستانی در حمایت از امام و انقلاب بیان شد.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، در تاریخ انقلاب اسلامی نام لرستانی‌ها به واسطه حضور موثر و پررنگ در صحنه‌های حساس منجر به پیروزی انقلاب خوش می‌درخشد، تا جایی که در خاطرات امام راحل نیز نام مردمان لر و جان‌فشانی‌های آن‌ها ذکر شده است.

آنچه مسلم است انقلاب اسلامی برای محقق شدن، از سدهای ویژه و مشکلات بسیاری عبور کرده است، بیگانگان و نظام سلطه همواره به دنبال تامین منافع خود از ایران بودند و قطع این استعمار و اعلام مستقل شدن از سوی امام خمینی و ملت آزادی‌خواه برای دشمنان گران تمام می‌شد.

با این وجود در بهمن‌ماه ۵۷ و با تدبیر و رهبری امام راحل و جانفشانی و بصیرت ملت، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و در این میان لرستانی‌ها و ایلات و عشایر غیور این اقلیم نقش بسزایی در تحقق و استمرار آن داشته و دارند.

 

در سومین برنامه مجازی شب‌های انقلاب سید محمد سیف‌زاده به ادامه تشریح حکومت ستم‌شاهی پهلوی پرداخت و جزئیاتی را از حضور موثر روحانیون لرستانی در حمایت از امام و انقلاب بیان کرد.

حمایت لرستانی‌ها از امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی

این محقق و پژوهشگر لرستانی با اشاره به دستگیری نخست امام خمینی توسط نیروهای گارد شاهنشاهی، افزود: آیت‌الله پسندیده برادر امام خمینی(ره) در خاطرات خود بیان داشته که روحانیت لرستان به ویژه آیت‌الله کمالوند و آیت‌الله جزایری خرم‌آبادی در تهران بست نشسته و خواستار آزادی امام شدند، دیگر علمای لرستانی نیز به دربار نامه نوشتند که چرا امام را دستگیر  کرده است.

وی بیان داشت: پس از اعتراض‌ها نسبت به دستگیری، امام خمینی پیروزمندانه آزاد و در جمع مردم حضور یافت.

سیف‌زاده به نقش ایلات و عشایر لرستان در پیروزی انقلاب و حمایت از امام خمینی(ره) اشاره و تصریح کرد: آیت‌الله قاضی با دعوت از آیت‌الله مدنی نقش مهمی در حمایت از امام داشت، برخی از لرستانی‌ها که در حوزه علمیه قم و برخی در همدان حضور داشتند همواره در صحنه‌ها و تظاهرات علیه شاه شرکت داشتند.

این پژوهشگر لرستانی با اشاره به دعوت آیت‌الله قاضی از چندین شخصیت مطرح به لرستان، گفت: از علمای برجسته‌ای همچون مکارم شیرازی، آیت‌الله سبحانی و شهید مفتح برای سخنرانی در ایام مذهبی برای مردم لرستان دعوت شده‌ بود.

وی ادامه داد: در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ لرستان و علما و روحانیون لر بسیار مطرح شده بودند.

سیف‌زاده با بیان اینکه در ساواک نام ۱۲۷ ممنوع‌المنبر ذکر شده است، افزود: از این تعداد، ۱۰ نفر لرستانی بودند که درصد قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

 

سختی‌های حضور خواهران در تظاهرات

در ادامه خانم اسکندری از خواهران مبارز و فعال در راهپیمایی‌های علیه رژیم ستمشاهی به رهبری حکیمانه امام خمینی و حضور موثر شهید فخرالدین رحیمی در سامان‌بخشی به برنامه‌های انقلابی اشاره و یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای انقلاب اسلامی را گرامی داشت.

این بانوی مبارز به بیان خاطره‌ای از حضور در راهپیمایی علیه رژیم پهلوی اشاره کرد و افزود: در یکی از این راهپیمایی‌ها که منتهی به قبرستان خضر خرم‌آباد می‌شد، توسط گاردی‌های شاه محاصره شدیم.

وی ادامه داد: هر کدام از افراد به نقطه‌ای فرار کردند و بسیاری در کوچه‌باغهای منتهی به قبرستان مخفی شدند، من به همراه دو نفر دیگر توسط گاردی‌ها دستگیر و به سمت ماشین ساواک راهنمایی شدیم.

اسکندری با بیان اینکه بار دیگر موفق به فرار از دست ساواک شدیم، گفت: در منزل یکی از دوستان پنهان شدیم تا  زمانی که فضا آرام می‌شود به خانه‌هایمان برگردیم.

این بانوی مبارز انقلابی از سختی‌های حضور خواهران در تظاهرات سخن گفت و بر نقش موثر این قشر از جامعه در پیروزی انقلاب تاکید کرد.

بستر برای اختراع فراهم است

در بخش دیگری از برنامه با جوان مخترع و کارآفرین خرم‌آبادی به نام هادی امیدی‌نسب آشنا می‌شویم که توانسته با اراده و پشتکار خوب در ارتقای جایگاه علمی لرستان و کشور گام موثری بردارد.

وی که در زمینه علمی فعالیت‌های گسترده‌ای داشته، تاکنون موفق به ثبت چندین اختراع و همچنین کسب عناوین برتر در المپیادهای ملی و جهانی شه است.

مخترع دستگاه تولید برق از باران، کسب رتبه سوم جشنواره جوان ایرانی، مخترع برتر غرب کشور و مسوول کمیته خودکفایی برخی از عناوین کسب شده هادی امیدی‌نسب است.

وی با بیان اینکه برخی جوان‌ها گمان می‌کنند که نمی‌توان در شرایط امروز موفق شد، افزود: اگرچه شرایط استان به حد مطلوبی نیست، اما می‌توان با تلاش و پشتکار به موفقیت‌های زیادی رسید.

امیدی‌نسب با اشاره به اختراع دستگاه شبیه‌یاز حرکت برای تولید برق، بیان داشت: این دستگاه برای عمود نگه‌داشتن پنل‌های خورشیدی برای دریافت تابش است.

وی ادامه داد: دستگاه تولید برق از باران دیگر اختراعی است که توانسته به خوبی از قطرات برق را تولید و ذخیره نماید و نیازمند تجاری‌سازی و حمایت است.

 

مساجد از مراکز فعال برای تربیت جوانان انقلابی بود

تردیدی نیست که مساجد در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش زیادی داشته است.

سید احمد ترابی از مسجدی‌های خرم‌آباد به بیان خاطره و نقش مساجد در جمع‌کردن نیروها برای شرکت در تظاخرات اشاره و خاطرنشان کرد: زمان انقلاب ۱۹ ساله بودم که در تظاهرات به همراه دیگر جوانان شهر شرکت می‌کردم.

وی با بیان اینکه مساجد از مراکز فعال برای تربیت جوانان انقلابی بود، افزود: مرکز محوری اغلب حرکت‌ها و تجمع‌ها از مسجد بود.

ترابی، بیان سخنرانی توسط علمای لرستانی به ویژه شهید رحیمی را در آمادگی جوانان برای شرکت در تظاهرات علیه رژیم پهلوی بسیار موثر دانست و افزود: از صنوف مختلف برای شرکت در تظاهرات شرکت می‌کردند و همدلی خاصی برای پیروزی انقلاب در بین لرستانی‌ها وجود داشت.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir