جشنواره کتاب دفاع‌مقدس در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شود

جشنواره کتاب دفاع‌مقدس در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شود
شناسه خبـر : ۱۴۵۲۹۸ سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰

یک پژوهشگر دفاع مقدس گفت: جشنواره کتاب دفاع‌مقدس باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شود و این جشنواره باید هیئت علمی داشته باشد تا با سامان بهتری جلو برود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی موج خبر، نشست خبری بیست و‌دومین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، جایزه کتاب سال دفاع مقدس با حضور علی اصغر جعفری و جمعی از دست اندرکاران جشنواره و اصحاب رسانه برگزار شد.

قاسم فروغی دبیر علمی جشنواره ضمن توضیح در خصوص نحوه برگزاری مراسم امسال، گفت: شعار بیست و دومین جشنواره کتاب دفاع مقدس مسأله شناسی و درست نویسی است. موضوعی که بسیار مهم است و گروهی برای بررسی درست نویسی آثار تشکیل شده است. 

نصرت‌الله محمود زاده هم در این نشست گفت: باید بدانیم چگونه و به چه منظور کار را انجام می‌دهیم. ما در برگزاری اولین جشنواره خدمت مقام رهبری رفتیم. اکنون بسیاری از جوانان مسجدی از ما کتابخانه جنگ می‌خواهند. 

وی افزود: ما نباید بنشینیم ببینیم چه امکاناتی به ما می‌دهند. وقتی صحبت از ارزش‌های فرهنگی می‌شود نباید منتظر بودجه باشیم.

محمودزاده بیان داشت: من اعتقاد دارم خوزستان دو منبع دارد؛ نفت و منابع دفاع مقدس. چرا نباید از منابع دفاع مقدس استفاده کنیم؟ دنبال پول نباشیم و طوری کار کنیم که امکانات دنبال ما باشند.

وی افزود: باید زیربناها را جدّی بگیریم. باید حرف اول را ما بزنیم اگر نمی‌توانیم چون ضعیف هستیم. باور کنید ما در دنیا می‌توانیم صحبت کنیم. اشکال از ما هست که بعد از انتخاب بهترین کتاب از فردایش اقبال برای خرید ان بیشتر نمی‌شود. 

جواد کامور بخشایش پژوهشگر دفاع مقدس نیز در این جمع گفت: امیدواریم روال این جشنواره هم با موفقیت انجام شود. نخستین گامی که می‌شود در راستار ساختارمند شدن جشنواره برداریم افزایش ارتقای آثار مظلوم است.

وی گفت: ناشران دفاع مقدس در یک فضای نه چندان مناسب فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. جشنواره انتخاب کتاب دفاع مقدس را یک رویداد مهم برای بررسی دفاع مقدس می‌دانم. اینکه در چه شرایطی رو به جلو حرکت می‌کنند.

این پژوهشگر گفت: یکی از اهداف می‌تواند آسیب‌شناسی و رصد اوضاع برای سال های بعد باشد و سیاستگذاری ادبیات دفاع مقدس را درست‌تر کند.

وی افزود: نکته دیگر جریان‌شناسی است. مسأله‌شناسی موضوع مهمی است. جشنواره کتاب دفاع‌مقدس باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شود. این جشنواره باید هیئت علمی داشته باشد تا با سامان بهتری جلو برود.

بخشایش بیان داشت: جایزه‌ای که در جشنواره‌های دیگر مثل جلال داده می‌شود واقعاً قابل مقایسه نیست با جایزه بهترین کتاب دفاع‌مقدس داده می‌شود و این هم از مظلومیت این حوزه است.

علی‌اصغر جعفری معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس نیز گفت: تاریخ پُر است از بی‌توجهی به حقوق ملت ایران. 

وی افزود: ما افتخار می‌کنیم باورمند به دینی هستیم که معرف علم و اندیشه است. معجزه پیامبر ما کتاب است و بزرگترین لطفی است که خدا به ما داشته است.

جعفری بیان داشت: کتاب با تمدن ما آمیخته است. اما به دلیل حاکمان نالایق بخشی از کتاب‌های ارزشمند ما را از بین بردند و ملت ما دوباره برخواست و بعد از انقلاب اسلامی اوج گرفت. امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هر دو اهل کتاب و نوشتن هستند. چیزی که کمتر در رهبران دیگر دنیا دیده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌های پیشران در ادبیات، موضوع دفاع‌مقدس است. 37 هزار عنوان کتاب تا کنون در این خصوص منتشر شده است. این نسبت به تعداد نویسندگان معجزه است هرچند هنوز در مقابل عظمت دفاع مقدس کم است.

جعفری خاطرنشان کرد: 1950 کتاب دفاع مقدس سال گذشته در جشنواره بررسی شده که ماحصل یک سال است. این در حالی است که علاقه‌مندان این حوزه فضا را فراهم کردند. اگر متقاضی نداشت امکان نشر هم وجود نداشت. 

وی گفت: رهبری با همه گرفتاری‌هایشان حداقل 50 کتاب دفاع مقدس را خوانده و تقریظ نوشته‌اند. این توجه ایشان بسیار مهم است.

جعفری افزود: باید به بخش کمی نیز توجه شود. ما ظرفیت‌های مکملی هم داریم که ظرفیت‌های مهمی است. فناوری کمک می‌کند حوزه نشر را توسعه دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم در جشنواره، تقسیم کار است. همه باید کمک کنند و در طول سال فعالیت کنند. جشنواره باید گام بلندی برای رسیدن به هدف باشد. 

جعفری ادامه داد: باید یک سبد تشویقی در این موضوع درنظر بگیریم. باید ظرفیت‌هایی در رسانه ملی ایجاد شود تا مؤلفین برای آثار خود در برنامه‌ها حاضر شوند. باید از تبلیغات شهری با هماهنگی شهرداری‌ها استفاده کنیم. توسعه دادن این حرکت بر عهده ما هست.

وی گفت: کتابی که در حوزه دفاع مقدس منتشر می‌شود باید مثل یک انفجار فرهنگی گسترش داده شود.

رویداد کتاب سال یک وسیله هست برای اندیشه‌ها و نویسندگانی که قلم می‌زنند.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir