بهره‌برداری از پتروپالایش دهلران/خاموشی ۹ مشعل نفتی از امروز

بهره‌برداری از پتروپالایش دهلران/خاموشی ۹ مشعل نفتی از امروز
شناسه خبـر : ۱۴۴۸۸۸ دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

طرح پتروپالایش دهلران با سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد دلاری از سوی صندوق بازنشستگی صنعت نفت در جهت جمع‌آوری و ارزش افزوده دادن به گازهای همراه نفت میادین مختلف به‌بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی موج خبر، صبح امروز با حضور ویدئوکنفرانسی محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت، طرح پتروپالایش دهلران که به NGL3100 نیز معروف است، به بهره برداری رسید.

سابقه اجرای این طرح به سال 1390 بازمی‌گردد که بر اساس آمار، تا سال 1400 پیشرفت حدود 38 تا 40 درصدی را ثبت کرده بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم اجرای این پروژه و طرح‌های مشابه سرعت بیشتری گرفت و بعد از 3 سال، به مرحله بهره‌برداری رسید.

طرح پتروپالایش دهلران در منطقه موسیان دشت عباس در زمینی به وسعت بیش از 100 هکتار با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت احداث شده و با اجرای این طرح که به ان‌جی‌ال 3100 نیز معروف است، 9 مشعل میدان‌های چشمه‌خوش، پایدار غرب، دانان، سروک و آذر و دهلران خاموش می‌شود.

Ш§Ш±ШІШґ Щ…Ш­ШµЩ€Щ„Ш§ШЄ ان‌جی‌ال 3100 ШЁЫЊШґ Ш§ШІ  Щ¤Щ Щ Щ…ЫЊЩ„ЫЊЩ€Щ† ШЇЩ„Ш§Ш± ШЇШ± ШіШ§Щ„ ШЁШ±ШўЩ€Ш±ШЇ ШґШЇЩ‡ Щ€ Ш®Щ€Ш±Ш§Ъ© Ш§ЫЊЩ† Ш·Ш±Ш­ ШґШ§Щ…Щ„ ЪЇШ§ШІ ШґЫЊШ±ЫЊЩ† Ш§ШІ Щ…ЫЊШЇШ§Щ† چشمه‌خوش ШЁЩ‡ Щ…Щ‚ШЇШ§Ш± Ш±Щ€ШІШ§Щ†Щ‡ 60 Щ…ЫЊЩ„ЫЊЩ€Щ† فوت‌مکعب، ЪЇШ§ШІ ШЄШ±Шґ Ш§ШІ Щ…ЫЊШЇШ§Щ† ШЇЩ‡Щ„Ш±Ш§Щ†ШЊ ШЇШ§Щ†Ш§Щ† Щ€ ШўШ°Ш± ШЁЩ‡ Щ…Щ‚ШЇШ§Ш± Ш±Щ€ШІШ§Щ†Щ‡ 120 Щ…ЫЊЩ„ЫЊЩ€Щ† فوت‌مکعب، ЪЇШ§ШІ ШґЫЊШ±ЫЊЩ† Ш§ШІ Щ…ЫЊШЇШ§Щ† ЩѕШ§ЫЊШЇШ§Ш± Щ…Ш®ШІЩ† ШўШіЩ…Ш§Ш±ЫЊ ШЁЩ‡ Щ…Щ‚ШЇШ§Ш± Ш±Щ€ШІШ§Щ†Щ‡ 20 Щ…ЫЊЩ„ЫЊЩ€Щ† فوت‌مکعب Щ€ ЪЇШ§ШІ ШЄШ±Шґ Ш§ШІ Щ…ЫЊШЇШ§Щ† ЩѕШ§ЫЊШЇШ§Ш± Щ…Ш®ШІЩ† ШЁЩ†ЪЇШіШЄШ§Щ† به‌مقدار Ш±Щ€ШІШ§Щ†Щ‡ 40 Щ…ЫЊЩ„ЫЊЩ€Щ† فوت‌مکعب Ш§ШіШЄ.

محصولات نهایی ان‌جی‌ال 3100 شامل  +C2 برای انتقال به پتروشیمی دهلران به مقدار سالانه یک‌میلیون و 50 هزار تن، میعانات گازی برای انتقال به واحد بهره‌برداری چشمه‌خوش به‌مقدار روزانه 850 بشکه، گاز شیرین به‌مقدار روزانه 77 میلیون فوت‌مکعب و 400 تن گوگرد است.

این طرح درمجموع ظرفیت دریافت 240 میلیون استاندارد فوت‌مکعب خوراک را دارد که از این مقدار 80 میلیون استاندارد فوت‌مکعب گاز شیرین و 160 میلیون استاندارد فوت‌مکعب گاز ترش از مجموع سه کمپرسورخانه دریافت خواهد شد. از این محل، سالانه یک‌میلیون و 55 هزار تن محصول +C2 به‌عنوان خوراک واحد الفین پتروشیمی دهلران و روزانه 150 میلیون فوت‌مکعب گاز شهری، 850 بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد تولید می‌شود.

همچنین طرح پتروشیمی دهلران در 45 کیلومتری پتروپالایش دهلران در حال ساخت است که شامل یک واحد 650 هزار تنی الفین، یک واحد 300 هزار تنی HDPE (پلی‌اتیلن سنگین)، یک واحد 300 هزار تنی LLDPE (پلی‌اتیلن سبک خطی) و یک واحد 160 هزار تنی PP (پلی‌پروپیلن) است.

طرح الفین دهلران هم‌اکنون با پیشرفت 50درصدی تکمیل نشده و تا بهره‌برداری از آن باید هزینه نگهداری واحد داده می‌شد، بنابراین مجموعه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف با بررسی‌های لازم تمهیدی اندیشیدند تا ظرفیت خالی پتروشیمی بندرامام برای دریافت خوراک +C2 با یک خط لوله 180 کیلومتری از پتروپالایش دهلران به پتروشیمی بندر امام تأمین شود. این خط لوله با میانگین پیشرفت ماهانه 13درصد که در نوع خود نوعی رکورد به‌شمار می‌رود، در مدت حدود هشت‌ ماه اجرا شد.

فاینانس این پروژه از سوی پتروشیمی بندر امام تأمین شد و پتروپالایش دهلران نیز آن را انجام داد. برای اجرای کل این خط لوله نزدیک 55 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است که اگر این تدبیر تا بهره‌برداری واحد الفین پتروشیمی دهلران اندیشیده نمی‌شد، باید شاهد سوزاندن گازهای همراه در منطقه و ایجاد آلایندگی می‌بودیم.

تاکنون نزدیک یک‌ میلیارد و 100 میلیون یورو در طرح پتروپالایش دهلران سرمایه‌گذاری شده که شامل طرح پتروپالایش دهلران به همراه ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، خطوط لوله خوراک و محصول و خط لوله 180 کیلومتری است و درآمد سالانه اجرای این طرح نزدیک به 700 تا 760 میلیون دلار برآورد می‌شود.

واحد سولفور ریکاوری این شرکت بزرگ‌ترین واحد سولفور ریکاوری کشور است، همچنین پروژه خط لوله 60 کیلومتری انتقال خوراک از ایستگاه تقویت فشار دهلران تا ان‌جی‌ال 3100، یک لوله 16 اینچ است که خوراک ترش ایستگاه دهلران را به مجتمع می‌رساند. این خط لوله، لوله‌هایی با متریالی خاص و بدون درز دارد. برای نخستین بار شرکت لوله‌سازی داخلی این سایز لوله را در داخل کشور ساخت که به‌طور صددرصد اجرا و آزمون شده و هم‌اکنون آماده انتقال خوراک است.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir