ارزش محصولات زنبور عسل لرستان به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسید

ارزش محصولات زنبور عسل لرستان به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسید
شناسه خبـر : ۱۴۴۷۵۳ شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶

خرم آباد - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ارزش چرخه تولیدات زنبور عسل در این استان به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسیده و به یک صنعت پویا و فعال تبدیل شده است.

صادق اسداللهی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بسیاری از مردم تنها با فرآورده عسل آشنایی دارند، در صورتیکه تولیداتی چون گرده گل، بره موم، ژل رویال و زهر زنبور عسل نیز در بازار خریدارانی بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: زهر زنبور عسل ماده اولیه بسیاری از داروهای مسکن است و بره موم نیز به عنوان ماده اصلی جویدنی ها برای خوشبو کردن دهان بکار می رود و خود عسل نیز دارای آنتی اکسیدان، کلسیم و قند طبیعی است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد، چراکه سیستم ایمنی را تقویت و برای پوست و سیستم گوارشی بسیار مفید می باشد.

وی گفت: گرده گل نیز به صورت دانه های کوچکی است که از لحاظ ارزش غذایی و دارویی از اهمیت بالایی برخوردار و کاربرد فراوانی در تغذیه و درمان دارد، اما به دلیل اینکه خواص خود را بسیار سریع از دست می دهد نوع ذخیره سازی، مکان و درجه حرارت برای نگهداشت آن بسیار مهم است.

تولید چهار هزار تن عسل در لرستان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان میزان تولید عسل در استان را چهار هزار تن برشمرد و افزود: نیمی از این میزان در داخل استان مصرف می شود.

اسداللهی با تاکید بر تقویت زنجیره ارزش تولید عسل در لرستان اظهار داشت: حدود ۲ هزار تن دیگر به صورت بسته بندی به سایر استان ها ارسال می شود و سهم لرستان از صادارت این ماده ارزشمند بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه عسل در یک سوم غذای تولیدی بشر نقش مستقیم و غیر مستقیم دارد، ادامه داد: سرانه مصرف این ماده غذایی در لرستان یک کیلو و ۳۰۰ گرم و در کشور نیز حدود همین میزان است.

ایجاد ۱۶ هزار فرصت شغلی با ۴۶۱ هزار کلونی زنبور عسل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: در حال حاضر ۴۶۱ هزار کلونی زنبور عسل در سه هزار و ۸۰۰ زنبورستان استان در حال پرورش است و در مجموع چهار هزار نفر به طور مستقیم در این عرصه اشتغال دارند و با جابجایی کندوها، ییلاق و قشلاق می کنند.

اسداللهی افزود: به ازای هر شغل مستقیم، سه فرصت شغلی غیرمستقیم مانند بسته بندی و فرآوری، ترابری و ساخت وسایل زنبورداری نیز ایجاد می شود و در مجموع ۱۶ هزار نفر در لرستان از پرورش تا فرآوری در این صنعت فعال هستند.

وی بیان کرد: لرستان تا قبل از سال ۱۴۰۱ جایگاه ۱۲ استان های کشور را در صنعت زنبورداری داشت، اما اکنون از نظر زنبورداری، کلونی و تولید در مکان نهم است و سومین استان در حال توسعه زنبورداری به شمار می رود.

توزیع چهار هزار و ۵۰۰ تن شکر یارانه ای/ دولت هزینه های برندسازی را تقبل کرد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص خدمات و حمایت های دولت به زنبورداران استان افزود: سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ و سال ماقبل از آن ۲ هزار و ۷۰۰ تن شکر یارانه ای بین زنبورداران استان توزیع شده است.

اسداللهی ادامه داد: با توجه به اولویت تامین گوشت قرمز و سایر اقلام مصرفی مردم، طی سال های گذشته اعتبارات تبصره ۱۸ برای حوزه زنبورداری تخصیص نیافت، اما اختصاص بخشی از این اعتبار برای سرمایه در گردش اتحادیه ها و تعاونی های مربوطه طی سال جاری جزو اولویت ها قرار گرفته و با جدیت دنبال می شود.

وی با بیان اینکه دولت در راستای حمایت از زنبورداران، بخشی از هزینه های برندسازی ( ایجاد نام تجاری) را بر عهده گرفته است ، تصریح کرد: در این راستا هزینه های بیش از ۱۰۰ میلیون ریال برای زنبورداران به ۳۰ میلیون ریال کاهش یافته و مابقی را دولت تقبل می کند.

وی افزود: همچنین سال گذشته ۲۰ برنامه آموزشی، تلویزیونی و رادیویی با اعتبارات دولتی در استان برگزار و تدوین شد تا فعالان این عرصه با آخرین دستاوردهای علمی آشنا شوند.

اسداللهی اضافه کرد: دولت و سازمان جهاد کشاورزی لرستان آمادگی دارد برای برندسازی عسل بسیار مرغوب استان و معرفی آن در رسانه ملی، کلیپ های چندزبانه را تولید نماید.

وی در خصوص بیمه فعالان این عرصه نیز افزود: از مجموع چهار هزار شغل مستقیم صنعت زنبورداری در لرستان حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر بیمه شده اند، در حالیکه تحقق کامل این امر مصوبه مجلس شورای اسلامی و نیازمند تامین اعتبار است که پیگیری های مستمری برای نتیجه بخشی این موضوع آغاز شده و رایزنی ها همچنان ادامه دارد.

بازاریابی پاشنه آشیل زنبورداری لرستان/ جشنواره ها کارساز است؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان مهمترین مشکل فعلی صنعت زنبورداری استان را عدم بازاریابی مطلوب عنوان کرد و گفت: تولید در استان به اندازه کافی است، اما فعالان این عرصه در پیدا کردن و حفظ بازارهای مطمئن چندان موفق نبوده اند.

اسداللهی افزود: صنایع فرآوری و بسته بندی عسل و تولیدات دیگر زنبورداری در لرستان فعال است به نحوی که صنایع " گهر" و حتی کشت و صنعت فجر صفا که در حال اخذ نشان سیب سلامت می باشد.

وی برگزاری جشنواره های عسل را در معرفی این محصول و بازاریابی های مطمئن موثر دانست و ادامه داد: در این رویدادها علاوه بر انتقال تجربیات تولیدکنندگان، خریداران عسل و سایر فرآورده ها هم حضور دارند که این امر موجب تقویت بازاریابی می شود.

برگزاری سومین جشنواره عسل در خرم آباد/ نتایج جشنواره "کفراج" دلفان چه بود؟

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص نتایج برگزاری جشنواره عسل در "کفراج" شهرستان دلفان گفت: با برگزاری این رویداد، این شهرستان به عنوان شهر عسل ایران معرفی و پس از آن ۳۰ زنبوردار منطقه برای اخذ برند ( نشان تجاری) معرفی شدند.

اسداللهی بیان کرد: تاکنون ۱۵ نفر از این تعداد موفق به برندسازی شده اند که نشان می دهد بازار فروش مطمئنی برای این افراد ایجاد شده است، همچنین پنج واحد نیز نشان سیب سلامت و استاندارد را اخذ کرده اند.

وی اظهار داشت: همچنین مدتی بعد از برگزاری جشنواره عسل کفراج، عسل لرستان در جشنواره جهانی ترکیه که حدود ۲ سال قبل برگزار شد، مقام سوم را کسب و صنایع غذایی و بسته بندی " گهر " نیز به عنوان واحد نمونه کشوری معرفی شد.

وی افزود: در امتداد این اقدامات، جشنواره عسل لرستان هفته گذشته در منطقه تفریحی " نوژیان" خرم آباد با محوریت اتحادیه زنبورداران با هدف تجاری سازی و معرفی عسل استان برگزار شد.

اسداللهی تصریح کرد: با توجه به وجود خوشه عسل در لرستان و بیان مشکلات زنبورداران، برگزاری این جشنواره موجب جذب حمایت دستگاه ها و هم افزایی بیشتر شهرک های صنعتی، ادارات مربوطه و زنبورداران خواهد شد.

وی آشنایی مقامات تصمیم گیرنده لرستان از نقش مهم صنعت زنبورداری در اشتغال و امنیت غذایی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و گفت: برخی خریداران عسل نیز در این جشنواره حضور داشتند و از نزدیک شاهد تولید این ماده ارزشمند مرغوب در شرایط آب و هوایی و جغرافیایی بسیار خوب استان بودند.

وی ابراز امیدواری کرد با معرفی عسل مرغوب لرستان در قالب برنامه های رسانه های و جشنواره ای، فرصت های بیشتری برای اشتغال و افزایش ارزش افزوده این صنعت پرسود در استان ایجاد شود.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir