موردی از ابتلا به "تب دنگی" در لرستان مشاهده نشده است

موردی از ابتلا به "تب دنگی" در لرستان مشاهده نشده است
شناسه خبـر : ۱۴۴۶۹۹ جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳

خرم آباد - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون موردی ابتلا به بیماری "تب دنگی" در استان مشاهده نشده است اما مردم باید همچنان جانب احتیاط را رعایت کنند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان دکتر مریم کوشکی روز چهارشنبه اظهار داشت: تب دِنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌ های مهاجم آئدس به انسان منتقل می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از پشه آئدس و در نتیجه ابتلا به بیماری تب دنگی در لرستان مشاهده نشده است، افزود: موارد شناسایی شده این بیماری عمدتا در استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان شناسایی شده اند.

وی با اشاره به اینکه این ویروس می تواند در تمام گروه‌های سنی سبب بروز بیماری شود عنوان کرد: تب دنگی علائمی شبیه به آنفلوآنزا ایجاد می کند که دوره کمون (خاموشی) آن به طور میانگین هفت روز پس از گزش پشه است و می تواند سبب بروز علائمی شامل تب، سردرد های شدید، درد عضلانی و مفصلی، حالت تهوع و استفراغ، درد پشت چشم و بثورات پوستی شود.

کوشکی با بیان اینکه تایرهای لاستیکی ماشین از مهمترین مکان‌های مستعد برای تخم ریزی پشه آئدس است افزود: ظروف زیرگلدان، قوطی های کنسرو و ظروف یکبار مصرف رها شده، سطل و یا سینی زیر کولر و هرگونه ظروف و مکان هایی که آب در آن جمع شود محل مناسبی برای تخم گذاری و رشد پشه های آئدس به شمار می رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید خود را از گزش پشه آئدس محافظت کنند و در این راستا از لباس‌های آستین‌بلند، شلوار بلند، پشه بند و پماد و یا اسپری های دافع حشرات استفاده کنند.

کوشکی اضافه کرد: همچنین محیط خانه باید تمیز نگه داشته شود و آب‌های راکد در منزل از بین برود، نصب توری روی درب، پنجره ها و هواکش ساختمان، جمع آوری زباله ها و تمیز نگه داشتن سینک ظرفشویی در این راستا موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر خودداری از سفر به مناطق آلوده، گفت: در صورت مشاهده علائم بیماری هنگام مراجعه به پزشک و یا پایگاه های سلامت، پزشک معالج و مراقبین باید از سابقه سفر شخص مطلع شوند.

کوشکی یادآور شد: در حال حاضر برنامه چک حشره شناسی آئدس توسط کارشناسان مبارزه با بیماری های استان در حال انجام می‌باشد و خوشبختانه تاکنون موردی از پشه مهاجم و در نتیجه موارد ابتلا به بیماری در این استان مشاهده نشده است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir