هندی‌ها ۱ میلیارد دلار برای توسعه بندر چابهار اختصاص می‌دهند

هندی‌ها ۱ میلیارد دلار برای توسعه بندر چابهار اختصاص می‌دهند
شناسه خبـر : ۱۴۳۶۹۹ یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰

معاون وزیر راه با اشاره به توافق با هندی‌ها برای تامین منابع مالی یک میلیارد دلاری از برگزاری اولین جلسه اجرایی‌سازی این برنامه با بانک مرکزی، وزارت امور خارجه خبر داد.

به ‌گزارش خبرنگار اقتصادی موج خبر، علی‌اکبر صفایی اظهار کرد: اجرای قرارداد بندر چابهار با هند در اولویت برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

وی با بیان این‌که کار بهره‌برداری بندر چابهار را هندی‌ها انجام می‌دهند، ادامه داد: سرمایه‌گذاری طرف هندی به‌صورت مستقیم است. از سه ماه قبل کارها را در رابطه با این سرمایه‌گذاری آغاز شده و در مرحله نهایی برای امضای قرارداد تامین تجهیزات قرار دارد.

وی با اشاره به ایجاد شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند، گفت: درباره بخش دوم قرارداد هندی تامین مالی حداقل 250 میلیون دلار و حداکثر یک میلیارد دلار است. اولین جلسه اجرایی‌سازی این برنامه با بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و سفیر هند در ایران برگزار شده است. پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی که عمدتاً طرح‌های حمل‌ونقلی و پسکرانه بندر شهید رجایی است. مانند افزایش سرعت تکمیل پروژه ریلی، جاده، فرودگاه و ... است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بخش دوم قرارداد با هندی،‌ تسهیلات است که در بخش خصوصی به‌عنوان مجری قرار می‌گیرد. در این راستا با همکاری معاونت ساخت وزارت راه  و شهرسازی در حال تهیه مطالعات فنی و اقتصادی پروژه‌ها هستیم که برای طرف هندی‌ ارسال می‌شود.

صفایی بیان کرد: در سفری که اخیراً به چابهار داشتیم با برنامه‌ریزی صورت گرفته، توانستیم با مجموعه بنیاد مستضعفان و کشتیرانی جمهوری اسلامی به توافق برسیم که اجرای کار توسط پیمانکارانی ایرانی انجام خواهد شد. موافقتنامه این پروژه امضا شده و برآورد 550 میلیون دلاری برای طراحی و ساخت فاز 2 بندر شهید بهشتی چابهار پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir