تامین ارز واردات ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری از منشا خارجی

تامین ارز واردات ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری از منشا خارجی
شناسه خبـر : ۱۴۲۱۷۰ سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از برنامه خرید ماشین‌آلات نو و دست‌دوم راهداری خبر داد و گفت:‌ ارز مورد نیاز برای واردات از منشا خارجی تامین می‌شود.

رضا اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی موج خبر با اشاره به نوسازی ماشین‌آلات سازمان راهداری، اظهار کرد: حدود 9600 ماشین‌آلات راهداری اعم از سبک، نیمه‌سنگین و سنگین در کشور داریم.

وی ادامه داد: این خودروها شامل سواری، وانت، کامیونت، کامیون، انواع ماشین سنگین مانند بولدوزر و لودر است. از این تعداد حدود 5000 ماشین‌آلات سنگین و عملیاتی راهداری است.

وی با بیان این‌که از این تعداد 4000 دستگاه بالای 23 سال عمر دارد که باید نوسازی شود، افزود: این ماشین‌آلات هزینه‌بر شده و تعمیرات آن گران در می آید.

معاون راهداری سازمان راهداری در پاسخ به این پرسش که سالانه چه میزان برای نگهداری ماشین‌آلات راهداری هزینه می‌شود، گفت: برای تعمیر، نگهداری، نوسازی و خرید قطعات ماشین‌آلات بین یک تا 2 هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنیم.

اکبری در پاسخ به این‌که ارزش 9600 دستگاه ماشین‌آلات راهداری چقدر است، اظهار کرد: تاکنون ماشین‌آلات را ارزش‌گذاری نکرده‌ایم که آنرا اعلام کنیم. هر دستگاه بسته سن و وضعیتش ارزش خودش را دارد و از دو سال قبل اقدام به نوسازی ماشین‌آلات کرده‌ایم.

وی بیان کرد:‌ تا امروز 300 دستگاه خودروهای سنگین را از  تولیدات داخلی خریداری کرده‌ایم، ضمن این‌که برای خرید 200 دستگاه دیگر برای خرید ماشین‌آلات سنگین با کارخانه‌های داخلی قرارداد امضا کرده‌ایم. علاوه بر این حدود 150 دستگاه کامیونت و تعدادی نیز سواری و وانت خریداری شده است. همچنین برای واردات 800 دستگاه ماشین‌آلات نو و دست دوم (با کارکرد زیر 5 سال) اقدامات لازم در حال انجام است.

وی با اشاره به ظرفیت قانونی برای واردات ماشین‌آلات راهداری در خصوص نحوه تامین ارز واردات، گفت: ارز موردنیاز واردات توسط واردکننده و با منشا خارجی تامین می‌شود و از منابع داخلی و بانک مرکزی نیست.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir