نهج‌ البلاغه| جز به پروردگار خود امید نبندید

نهج‌ البلاغه| جز به پروردگار خود امید نبندید
شناسه خبـر : ۱۴۱۳۱۳ دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۵

همه چیز به فرمان او و رشته تمام امور در قبضه قدرت اوست، بنابراین چه بهتر که انسان آب را از سرچشمه بگیرد و هرچه مى‌خواهد از او بخواهد و سرنوشت خود را در تفکرى شرک آلود در دست دیگرى نبیند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی موج خبر، امیرالمؤمنین علیه‌السلام ضمن توصیه‌هایی فرمود «هیچ یک از شما جز به پروردگار خود امید نبندد؛ لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ.» چرا که مسبب الاسباب خداست و بر اساس توحید افعالى معتقدیم: لا مؤثر فى الوجود الا الله; همه چیز به فرمان او و رشته تمام امور در قبضه قدرت اوست، بنابراین چه بهتر که انسان آب را از سرچشمه بگیرد و هرچه مى‌خواهد از او بخواهد و سرنوشت خود را در تفکرى شرک آلود در دست دیگرى نبیند.

دوم اینکه به فرض که دیگران هم سرنوشت ساز باشند، خضوع و تواضع در برابر غیر خدا ذلت است و در برابر پروردگار عزت. البته این مسئله منافاتى با استفاده از عالم اسباب و نیروهاى دیگران براى رسیدن به اهداف مادى و معنوى ندارد; مهم آن است که انسان بداند هر سببى که تأثیرى دارد آن هم از ناحیه خداست و اگر لحظه‌اى چشم الطاف الهى بر جهان اسباب بسته شود همه آنها از کار باز مى مانند. ( پیام امام امیرالمؤمنین علیه‌السلام آیت  الله مکارم شیرازی)

.

 

انتهای‌پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir