پل سازی اعتراضات خیابانی از سوی اصلاح‌طلبان رادیکال/ توهم زنگ زده چپ‌ها نسبت به سکولاریسم خشن

پل سازی اعتراضات خیابانی از سوی اصلاح‌طلبان رادیکال/ توهم زنگ زده چپ‌ها نسبت به سکولاریسم خشن
شناسه خبـر : ۱۴۰۶۶۵ سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹

شیب اتخاذ راهبردها و ادبیات رادیکال از سوی این جریان نسبت به معارضه با حاکمیت، بی ثبات سازی افکار عمومی و شرایط کلی جامعه، افزایش یافته است!

سرویس سیاست مشرق- رادیکال‌های جریان اصلاحات تلاش دارند تا شیفت گفتمانی خود به سکولاریسم را امری اجتماعی بخوانند، در همین زمینه آذر منصوری، دبیرکل غیر قانونی حزب اتحاد ملت و رئیس جبهه اصلاحات طی اظهاراتی تلاش کرد تا تحریم انتخابات را یک کنش از سوی اصلاح طلبان در برابر بیانیه گام دوم قرینه کند.

این اظهارات منصوری از آن روست که بارها از سوی رادیکال‌های جریان اصلاحات تلاش شده که بیانیه گام دوم انقلاب مورد هجمه قرار گرفته است.

این توهم زنگ زده اما در شرایطی است که برخی از اصلاح طلبان همچون محمد نعیمی پور به صراحت تاکید می‌کنند، که جناح چپ به سادگی به قدرت رسیدند و پیچیدگی و ابعاد قضیه را خیلی خوب نمی‌شناختند و آن رقابت عجیب پیش آمد. به همین دلیل اصلاح‌طلبی نتوانست در حد سیاستمداران برجسته، افرادی را به جامعه معرفی کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است اصلاحات چیزی که به جامعه معرفی کرد مبارزه سیاسی و مبارزان سیاسی بود و بنای آنها این بود که با جریان حاکم در درون حاکمیت مبارزه سیاسی کنند، نعیمی‌پور گفته است که اصلاحات با مبارزه سیاسی فرق می‌کند.

عضو سابق حزب منحله مشارکت افزوده است که پنج یا شش سال است که مرتب با دوستان در این زمینه صحبت می‌کنم که روش کار نمی‌تواند اینگونه باشد، موارد آن بسیار است.

آذر منصوری اما در ادامه شیفت راهبردی اصلاح طلبان ساختاری و حزب اتحاد ملت از تکلیف محوری به حق محوری و گفتمان حقوق بشری و در نهایت گرایش به سکولاریسم را باز هم به نام مردم مطرح کرده و تصریح می‌کند که جامعه ما از تکلیف محوری و تکلیف مداری به حق محوری تغییر جهت داده است، یکی از نتایج آخرین پیمایشی هم که انجام شد، نشان داد درصد بالایی از جامعه ایران از جامعه و حکومت دینی به جامعه سکولار تمایل پیدا کرده‌اند که دلایل رسیدن به این نقطه مفصل است!

گفتنی است، رادیکال‌های جریان اصلاحات در حالی از گرایش جامعه به سکولاریسم سخن می گویند که چشم بر رویش‌ها و دستاوردهای سرافرازانه نداشته و می‌کوشند تا تغییرات و استحاله خود را با روکش مردم مطرح کرده و از عرفی سازی دین حتی از سوی خاتمی سخن به میان بیاورند.

گفتنی است اصلاح طلبان رادیکال که با حمایت از اغتشاشات پاییزی سبک زندگی و عرفی سازی دینی را دنبال می‌کردند، «خشونت سکولار» را عادی سازی کرده و تغییر مرامی و اندیشگی خود را اجتماعی می‌کنند.

از سوی دیگر باید گفت جنس مطالب مطرح شده طی هفته‌های اخیر از سوی اصلاح طلبان رادیکال بیانگر آن است که شیب اتخاذ راهبردها و ادبیات رادیکال از سوی این جریان نسبت به معارضه با حاکمیت، بی ثبات سازی افکار عمومی و شرایط کلی جامعه، افزایش یافته و به نظر می‌رسد این کنش‌ها پیشران برخی اعتراضات رادیکال از جنس خیابان شود.

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir