اهمیت زمان و مکان برای اجابت دعا

اهمیت زمان و مکان برای اجابت دعا
شناسه خبـر : ۱۴۰۲۲۷ سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

اوقاتی نظیر شب قدر، نیمه شعبان، ۲۷ رجب، عید فطر، روز عرفه، عید قربان، روز اول محرم، هنگام سحر و اذان، شب جمعه، هنگام نزول باران، پس از نمازهای واجب و ماه‌های خاصی مانند ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان از جمله زمان‌هایی است که دعا به اجابت نزدیک است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی موج خبر،  دعا و نیایش از بهترین ابزارهای ارتباط روح انسان با خداوند متعال است.  این عمل به قدری اهمیت دارد که خداوند در آیاتی از قرآن به صورت مستقیم و غیر مستقیم انسان‌ها را دعوت به انجام آن کرده است؛ به عنوان نمونه در بخشی از آیه60 سوره غافر می‌فرماید: «وَ قَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ؛ پروردگار شما می‌گوید بخوانید مرا تا برای شما استجابت کنم». منتها خداوند زمان‌ها و مکان‌هایی را برای اجابت یسیرتر دعا برای انسان‌ها قرار داده است؛ مثلاً ایامی مانند ماه مبارک رمضان، حجاب‌ها و موانع اجابت دعا بسیار کمتر می‌شود و فرد مؤمن با اندک سعیی می‌تواند بیشترین ثمره را داشته باشد. خداوند در آیۀ186 سوره بقره که در سیاق آیات مربوط به ماه رمضان قرار دارد، می‌فرماید: «وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ  أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ...؛ یعنی هنگامی که بندگان من (از دوری و نزدیکی) من از تو پرسند، (بدانند که) من به آنها بسیار نزدیک‌(تر نسبت به سایر ایام هستم)؛ هرگاه کسی مرا بخواند دعای او را اجابت کنم.»   یا امام صادق(ع) فرمود: «عَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ فِی اَدْبَارِ الصَّلَوَاتِ فَإِنَّهُ مُستجابٌ؛ بر شما باد بعد از هر نماز دعا کنید. دعا بعد از نمازها مستجاب است»  (الخصال، ج ٢، ص ٨٥)

اما مکان دعا نقش بسزایی در اجابت آن دارد. مکان‌هایی مثل حرم‌های مقدس اهل بیت و یا مساجد و هیئات مذهبی و هر مکانی که انسان احساس محضریت بیشتری دارد، در این قضیه اهمیت دارد. 

حجت الاسلام معینیان کارشناس دینی در همین باره می‌گوید استجابت دعا به زمان و مکان خاصی محدود نشده و در همه زمان ها و در همه جا امکان دعا وجود دارد و در هیچ زمان و مکانی از دعا کردن نهی نشده است، اما  برخی از زمان‌ها و مکان‌ها، برای استجابت دعا تاکید شده است؛ در روایات اوقاتی نظیر شب قدر، نیمه شعبان، 27 رجب، عید فطر، روز عرفه، عید قربان، روز اول محرم، هنگام سحر و اذان، شب جمعه، هنگام نزول باران، پس از نمازهای واجب، لحظه رویت کعبه معظمه و ماه‌های خاصی مانند ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان از جمله زمان‌هایی است که دعا بیشتر در معرض استجابت قرار می‌گیرد

وی افزود: همچنین اماکنی مانند مسجد الحرام، کعبه، کنار حجر الاسود، رکن یمانی و حجر اسماعیل، در صحرای عرفات، اطراف قبر پیامبر اسلام(ص)، روضة النبی، حرم امامان شیعه به‌ویژه تحت قُبّه امام حسین(ع)، مسجد سهله و کوفه از جمله مکان‌هایی است که گفته شده دعا بیشتر در آنجا به اجابت می‌رسد.

انتهای پیام/ 

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir