وزیر ارشاد: راه های پیوند با مسجد را باید گسترش دهیم / کانون‌های مساجد باید پیشتاز خدمت‌های اجتماعی باشند

وزیر ارشاد: راه های پیوند با مسجد را باید گسترش دهیم / کانون‌های مساجد باید پیشتاز خدمت‌های اجتماعی باشند
شناسه خبـر : ۱۳۸۵۶۳ جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹

وزیر ارشاد گفت: اگر در عرصۀ عمل آن اتفاق بایسته در حوزۀ مسجد صورت نگیرد، فایده ندارد. در میدان عمل نشان دهیم چه اتفاقی افتاده است. راه های پیوند را باید گسترش دهیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی موج خبر، مراسم سالگرد تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و افتتاح مرکز ارتباطات مردمی مساجد با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و حجت الاسلام خداداده رئیس کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد.

اسماعیلی در این مراسم گفت: روز هجدهم اسفند به عنوان تأسیس کانون های فرهنگی مساجد است. این شجره طیبه از یک نهالی به درختی تنومند تبدیل شده است. البته روند را بایستی همیشه آسیب شناسی کنیم. حوزۀ مسجد، حوزۀ اصلی در جامعۀ دینی است. اولین نهادی است که به دستان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در آغاز تأسیس جامعۀ نبوی شکل گرفت. آن حضرت در مسجد النبی با مشارکت تک تک مسلمین مسجد را بالا آوردند و مکان حاکمیت و اجتماع قرار دادند.

مسجد، نماد اجتماعی دین است

وی افزود: ویژگی مهم اسلام و این آخرین نسخۀ الهی برای سعادت بشر، این است که دین در حوزۀ اجتماع ورود داشته باشد. مسجد، نماد اجتماعی دین است. ما نماز را مکان خودمان می توانیم بخوانیم، اما دعوت شدیم به جماعت و در مساجد بخوانیم. نهضت امام مبتنی بر آرزوهای تاریخی مؤمنان بوده است. این نهضت با قرآن و مسجد و حسینیه ها شروع شد. در نهضت امام، قرآن و عترت کنار هم بودند و مسجد، سنگسر پیروزی ما بود. روزهای انقلاب، مسجدها، محل حضور و اجتماع مردم بود. امنیت مردم را مساجد تأمین می‌کردند. حتی در دورۀ جنگ تحمیلی، مساجد محل اعزام نیروها به جبهه‌ها بود. همیاری و همکاری بانوان در آنجا انجام می‌شد و بعد تبدیل به پایگاه اصلی دولت اسلامی شد.

مخالف هر نوع کار تزئینی و شعاری هستم

اسماعیلی ادامه داد: طبیعی است وقتی دولتی با شعار بازگشت به آرمانهای انقلاب حرکت می کند، باید روی مؤلفه های عمیق خود سرمایه گذاری کند، لذا شعار بازگشت مساجد را نه به عنوان شعار بلکه رویکرد علمی مطرح کردیم. من بیشتر زبان مطالبه دارم، چرا که توقعم زیاد است. خیلی عقب‌ماندگی داریم و عقب ماندگی را باید جبران کنم. مخالف هر نوع کار تزئینی و شعاری هستم.

راه های پیوند با مسجد را باید گسترش دهیم

وزیر ارشاد گفت: وقتی بازگشت مساجد می گوییم، یعنی وقتی نمازگزار معمولی به مسجد رجوع می کند، احساس کند معدل مسجد بالا رفته است. اگر در عرصۀ عملی آن اتفاق بایسته صورت نگیرد، فایده ندارد. باید در میدان عمل نشان دهیم چه اتفاقی افتاده است. راه های پیوند را باید گسترش دهیم. حوزۀ فرهنگ و هنر را که در اختیارمان است، باید مردمی کنیم. مردمی کردن هنر باید در مسجد شکل بگیرد. خبرنگار در مساجد تربیت کنید. بچه های ما در مسجد باید تربیت هنری و خبرنگاری ببینند. شبکه قدرتمندی از مردم را در شبکه های اجتماعی از بچه های مساجدی ایجاد کنید. حرکت های حزبی هم خط قرمز ماست.

وی با تأکید بر اینکه کانون های مساجد باید پیشتاز خدمت های اجتماعی باشند، گفت: در رویدادی مثل سیل سیستان از همه جا فراخوان بدهیم به آنجا بروند. خدمت به خلق شاخصۀ مؤمن است. پایه هایی را بگذاریم که آیندگان از ما به نیکی یاد کنند.

حجت الاسلام خداداده در این مراسم گفت: مسجد برقرار، مسجدی است که در آن فعالیت های زیادی انجام می گیرد و کانون های می توانند جذابیت های زیادی در راستای پویایی مسجد انجام دهند. امسال اولین پیام را از سمت یک فرد مسئولی که نسبت به این موضوعات دغدغه دارد، دربارۀ اهمیت برگزاری کرسی های تلاوت مساجد که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، دریافت کردیم. 

در انتهای این مراسم از سایت و پوستر جدید سایت خبرگزاری شبستان رونمایی و کارت خبرنگار افتخاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به او اهداء شد. 

انتهای پیام/ 

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir