تنش‌های سیاسی عامل افزایش نرخ دلار بود/ مدیریت عرضه عامل مهم در کاهش التهاب بازار ارز

تنش‌های سیاسی عامل افزایش نرخ دلار بود/ مدیریت عرضه عامل مهم در کاهش التهاب بازار ارز
شناسه خبـر : ۱۳۵۵۹۰ چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز گفت: اگر بانک مرکزی در زمینه متغیر نرخ ارز منفعل نباشد یعنی ارز به اندازه کافی برای بازار داشته باشد و بازار نگران کاهش عرضه نباشد به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت‌ها بیش از هفته‌های گذشته ادامه داشته باشد.

مرتضی افقه؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در گفتگو با خبرنگار موج خبر، در خصوص اثرات تنش‌های سیاسی منطقه روی نرخ ارز یادآور شد: در هفته‌های گذشته شاهد این موضوع بودیم که علی رغم اینکه تاکید می‌شد ایران در مساله غزه و حمله به اسرائیل توسط حماس دست داشته، اما وقتی ثابت شد این عملیات از سوی حماس به صورت خود جوش انجام شده و ایران در این موضوع نقشی نداشته هیجانات ناشی از افزایش نرخ ارز کاهش یافت، بنابراین اخبار سیاسی روی این موضوع به شدت اثرگذارند.

وی در ادامه بحث توضیح داد: بازار ارز با شروع تنش‌های سیاسی مثل جنگ در غزه به یک باره بالا رفت و زمینه‌ها برای افزایش نرخ دلار ایجاد شد در حالی که وقتی بازار مطمئن می‌شود که ایران از دایره تنش‌ها خارج می‌شود یعنی خطری متوجه ایران به لحاظ سیاسی یا نظامی نیست، قیمت‌ها به تدریج به نرخ‌های قبلی بازمی گردد.

این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی زمانی می‌تواند روی نرخ ارز تاثیرات مثبتی به نفع عدم افزایش نرخ بگذارد که به عنوان یک بازیگر اصلی در این میدان با عرضه ارز نقش ایفا کند. اگر بانک مرکزی در زمینه متغیر نرخ ارز منفعل نباشد یعنی ارز به اندازه کافی برای بازار داشته باشد و بازار نگران کاهش عرضه نباشد به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت‌ها بیش از هفته‌های گذشته ادامه داشته باشد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: در کنار بانک مرکزی که یکسری اقدامات برای ثبات نرخ ارز انجام می‌دهد لازم است دستگاه سیاست خارجی نیز برای آرامش سیاسی و اطمینان دادن به فعالان بازار‌های مختلف تلاش کند تا نرخ ارز تا پایان سال جاری دچار روند‌های صعودی نشود و در محدوده فعلی باقی بماند.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir