هشدار وقوع سیلاب در برخی استان‌ها

هشدار وقوع سیلاب در برخی استان‌ها
شناسه خبـر : ۱۳۵۳۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از رگبار، رعدوبرق و بارش تگرگ در استان‌های نوار جنوبی، جزایر خلیج‌فارس و تنگه هرمز خبر داد.

به گزارش موج خبر، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در جنوب استان‌های بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و جزایر واقع در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، گردوخاک و در برخی مناطق تگرگ پیش‌بینی شده است.

تا روز چهارشنبه در سایر مناطق کشور جو آرام پیش‌بینی می‌شود. از اواخر وقت چهارشنبه سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور شده و در شمال غرب و غرب باعث بارش می‌شود.

روز پنجشنبه ضمن تشدید بارش‌ها در غرب سامانه بارشی با حرکت به سمت شرق، جنوب غرب،‌ استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و البرز مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

روز جمعه بارش‌ها در نیمه غربی، سواحل دریای زر و بخش‌هایی از شمال شرق ادامه دارد. طی ۲ روز آینده نیز تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۴

نوع مخاطره: رگبار باران و رعد و برق، وزش باد متوسط و بارش برف در ارتفاعات و کاهش دما و کاهش دید ناشی از مه بعد از بارندگی.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۳: بوشهر، هرمزگان، جنوب فارس، جنوب کرمان.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۴: شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد ، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها.

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد و احتیاط در رانندگی.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۳

نوع مخاطره: رگبار باران ورعدوبرق و وزش باد شدید

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۳: جنوب هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، روان آب و سیلاب، وقوع صاعقه، وزش باد شدید.

توصیه: اجتناب از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و رودخانه ها و آبروها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد و احتیاط در رانندگی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع موج

زمان پایان: پیش از ظهر دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۳

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج تا ۱ متر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس.

اثر مخاطره: احتمال پاره شدن تورهای صیادی و خطر غرق شدن شناگرها، احتمال خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحل و اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی با احتمال اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع فعالیت‌های شیلاتی و تفریحی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر.

توصیف سامانه: وزش باد به نسبت شدید تا شدید و افزایش ارتفاع موج

زمان پایان: بعدازظهر سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۴

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد موقتی تا ۳۰ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج بیش از ۲ متر با تاکید بر دریای عمان

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد و فعالیت های دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، پاره شدن تورهای صیادی و خطر غرق شدن شناگرها، خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحل با احتمال اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع فعالیت های شیلاتی و تفریحی، منع تردد شناورهای سبک، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر، منع فعالیت‌های پشتیبانی فراساحل, اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل، سکوهای نفتی، آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir