برنامه‌ریزی برای صادرات برق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی/ ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دست ساخت است

برنامه‌ریزی برای صادرات برق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی/ ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دست ساخت است
شناسه خبـر : ۱۳۲۶۸۶ چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، ظرفیت فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را ۱۱۲۲ مگاوات اعلام کرد و گفت: ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت جدید در حال ساخت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی موج خبر، محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق، اظهار داشت: مناقصات برای احداث 4500 نیروگاه خورشیدی انجام گرفته و پس از اخذ ضمانت‌نامه‌ها، قرادادها ابلاغ شده است؛ سپس معرفی شرکت‌ها به صندوق و بانک‌های عامل بوده که برندگان مناقصه در این مرحله قرار دارند.

وی افزود: برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با صندوق توسعه ملی توافق کرده‌ایم و دو روش ماده 12 و صنایع را پوشش می‌دهد که معادل حدوداً 5 میلیارد دلار است.

کمانی با بیان اینکه "صنایع بالای 1 مگاوات موظف بودند از ابتدای امسال 1 درصد انرژی خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند"، گفت: تعدادی از صنایع اقدام به ساخت نیروگاه کردند و صنایعی که اقدام نکرده اند باید این میزان را از طریق تابلو برق سبز خریداری کنند.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: بدهی‌های نیروگاه کوچک و متوسط به طور کامل پرداخت شده و طلب نیروگاه‌های خانگی و مقیاس کوچک صفر است؛ در نیروگاه‌های بزرگ نیز بخشی از صورت حساب‌ها پرداخت شده است و 60 درصد مطالباتشان در هر ماه پرداخت می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال کل این مطالبات نیز تسویه شود.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، ظرفیت فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را 1122 مگاوات اعلام کرد و گفت: 11 هزار مگاوات ظرفیت جدید در حال ساخت است که درصدهای پیشرفت متفاوتی دارند و تا آینده جهشی را در توسعه این نیروگاه‌ها شاهد هستیم.

وی ادامه داد: قرار است به میزان 4 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع احداث شود، برای صنایع متوسط و کوچک دو روش ایجاد ظرفیت در شهرک‌های خورشیدی و زمین‌هایی که در کارخانه‌های آن‌ها وجود دارد، در نظر گرفته شده است.

کمانی در خصوص صادرات برق تجدیدپذیر گفت: مدل صادرات برق به این شکل است که ظرفیت خطوط برق احصا می‌شود و شرکت‌ها با نیروگاه‌های که احداث می‌کنند می‌توانند 8 ماه برق خود را صادر کنند.

وی افزود: سه کشور ترکیه، پاکستان و افغانستان مقصد این صادرات خواهند بود که 1000 تا 1500 مگاوات برآورد ما برای ظرفیت صادراتی برق تجدیدپذیر است.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir