تفاهم بنیاد هدایت با وزارت کشور درباره کاهش آسیب های اجتماعی با محوریت مسجد

تفاهم بنیاد هدایت با وزارت کشور درباره کاهش آسیب های اجتماعی با محوریت مسجد
شناسه خبـر : ۱۳۰۴۹۰ سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

طی یک تفاهم با وزارت کشور، قرار است تعدادی از امامان و بانوان و کنشگران مسجدی شناسایی و آموزش ببینند. رویکرد کلی استفاده از نهاد دین در کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقاء، شبکه سازی و هویت بخشی به کنشگران این عرصه است.

به گزارش موج خبر، نشست هم افزایی و همدلی مدیران ادارات تبلیغات اسلامی استان‌‎های البرز، یزد، تهران، قم، مرکزی، مازندران، سمنان، گیلان، قزوین و اصفهان به میزبانی بنیاد جامعه پردازی هدایت برگزار شد. حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در ابتدای این نشست که در سالن همایش‌های آفتاب مسجد مقدس جمکران برگزار شد به بیان کلان روایت بنیاد هدایت پرداخت و گفت: در همه جهان سال هاست که به دنبال این هستند که چگونه می توان مشکلات مردم را حل کرد؛ پس از آنکه راه های مختلف را آزمودند؛ برخی گفتند اگر امکانات را به محله ها ببریم آباد می شوند و یا عده ای می گویند اگر اقتصاد را درست کنیم مشکلات مردم درست می شود و در آخر به این رسیدند که قرآن هم می فرماید«إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِم» یعنی شما نمی توانید جامعه ای را درست کنید، مگر اینکه مردم را متحول کنید و مدل های تسهیل گری را پیش گرفتند و در کشور ما نیز این ایده و طرح با مدل های مختلف اجرا شده است.

وی ادامه داد: به نظر ما ایده ای که می توانست جایگزین طرح های تسهیل گری باشد، ایده امامت بود؛ در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز نیز مفصل به آن پرداخته ایم؛ مسأله امامت با مسجد گره خورده و ما نیز وقتی وارد سازمان شدیم مسأله امامت را با مسجد گره زدیم و طرح امامت محله با محوریت مساجد شکل گرفت.

مدیرعامل بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: با تقسیم کاری که در قرارگاه ملی مسجد صورت گرفت، آنچه به عهده ما گذاشته شده، بُعد نرم افزاری مسجد است که ما باید در 3 زمینه تولید دانش، توانمندسازی کنشگران مسجدی و گفتمان سازی در حوزه مسجد فعالیت داشته باشیم.

وی ادامه داد: در زمینه توانمندسازی، کار را با شبکه راهیاری در سه سطح منطقه ای، استانی و شهرستانی پیش می بریم و با بهره گیری از روش و ابزار گعده شبکه را توانمند کردیم؛ با این رویکرد عملیات های مختلفی را برگزار کردیم که ازجمله آنها عملیات شهید سلیمانی بود و پس از آن مهرواره محله همدل که 56 هزار نفر از مردم در این مهرواره شرکت کردند. همچنین مهرواره اوج با مشارکت بیش از 23 هزار نفر از امامان را داشتیم که با لبیک گویی به فرمان رهبر معظم انقلاب آغاز شد؛ جریان مواسات در بخشی از برنامه های بنیاد هدایت و شبکه امامت محور توانمندسازی بود.

حجت الاسلام میرمحمدیان راه اندازی شبکه راهیاری بانوان و شبکة شریکه الامام توسط همسران امامان را یکی از نتایج مهم عملیات های توانمندسازی بنیاد هدایت برشمرد و گفت: در این عملیات ها بر توانمندسازی شبکه در زمینه مهارت های حل مسأله کار شد و پس از فرمان رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین و شهادت دو نفر از امامان محله در مشهد مقدس، عملیات شهدای حرم شکل گرفت و با حدود 10 هزار امام در سراسر کشور دیدار و گفت‌وگو شد و گفتمان بنیاد هدایت و جهاد تبیین منتقل شد.

وی ادامه داد: مهرواره بانور گام بعدی در پای کار آوردن بانوان بود که در این عملیات، 36 هزار بانوی کنشگر مسجدی شناسایی شد و رادیو بانور به عنوان روایت گره گشایی به مجموعه ما اضافه شد و در ادامه نیز پویش های مهمونی محله و محله اربعینی را داشتیم.

مدیرعامل بنیاد هدایت با تأکید بر نقش بانوان در عرصه جهاد تبیین گفت: امروز در بنیاد هدایت بر این امر تأکید داریم که هرچند گره گشایی اهمیت فراوانی دارد، اما روایت گره گشایی اهمیت ویژه ای دارد و معتقدیم بانوان در مسیر جهاد تبیین نقش ویژه ای دارند؛ دومین مهرواره بانور با محوریت جهاد تبیین کار دیگری در این عرصه بود.

وی در پایان افزود: با تفاهمی که با وزارت کشور داشتیم، قرار است در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی تعدادی از امامان و بانوان و کنشگران مسجدی را شناسایی و آموزش دهیم؛ رویکرد کلی ما استفاده از نهاد دین در کاهش آسیب های اجتماعی، ارتقاء، شبکه سازی و هویت بخشی به کنشگران این عرصه است؛ می‌خواهیم گفتمان سازی را در ذیل این فرایندها پیش ببریم.

ایده و طرح عملیاتی بنیاد هدایت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

در ادامه برنامه های این نشست حجت الاسلام رضا غلامی قائم مقام بنیاد هدایت، به معرفی تفاهم نامه مشترک میان سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و سازمان تبلیغات اسلامی در راستای اجرای برنامه های سلامت اجتماعی و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی پرداخت و گفت: در این طرح، آموزش و توانمند سازی امامان جماعت به تعداد 220 نفر، ایجاد پایگاه های قرآنی به تعداد 330 محله، تقویت و ارتقای واحد مددکاری دختران در معرض آسیب به تعداد هزار مسجد و محله، طراحی و تهیه محتوای آموزشی برای کنشگران خواهران و برادران طلبه به تعداد 660 نفر و برگزاری رویداد برترین ها در قالب مسابقه استانی و یک مسابقه ملی را خواهیم داشت که از اول آذر امسال شروع شده و تا چهارم تیرماه 1403 و مصادف با عید غدیر ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: ایده محوری بنیاد هدایت برای کاهش آسیب های اجتماعی، نگاه مجموعی به آنها به جای نگاه تفکیکی است؛ به این معنا که آسیب های اجتماعی از هم قابل تفکیک نیستند که بشود به صورت جداگانه آنها را رفع کرد، بلکه به هم پیوسته و پیچیده هستند و کلید رفع آسیب های اجتماعی تحول انسان و در نتیجه قیام آنان برای تحقق خوبی هاست.

مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی، تلاش برای ایجاد قیام‌های مردمی را نیازمند الگو دانست و گفت: الگوی به پا داشتن مردم در اسلام امامت است و کانون آن مسجد است.

وی به تبیین موانع پیش‌روی حرکت مردم پرداخت و با اشاره به آیه «إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیْهِمْ»، اظهار داشت: راه حل برداشتن این غل و زنجیرها، تبیین است؛ تبیینی که منجر به قیام مستضعفین شود. بنابراین ما باید امامان و کنشگران مسجدی را برای تبیین و به پا داشتن مردم توانمند کنیم؛ امامان باید توانمند شوند تا بتوانند تیم بسازند و عملیات کنند.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir