پیشرفت ۶۷ درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان/ نیاز ۵۰۰ میلیون یورویی برای تکمیل پروژه تا پایان ۱۴۰۳

پیشرفت ۶۷ درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان/ نیاز ۵۰۰ میلیون یورویی برای تکمیل پروژه تا پایان ۱۴۰۳
شناسه خبـر : ۱۲۵۴۶۶ سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵

مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا از پیشرفت ۶۷ درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد و گفت: در صورت تامین ۵۰۰ میلیون یورو، این پروژه سال آینده ساخته می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی موج خبر، محمدرضا رحمانی اظهار کرد: هلدینگ راه و شهرسازی در بخش های مختلف از جمله راه آهن، مترو، بیمارستان، بزرگراه، مسکن و ابنیه خاص فعالیت دارد.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته بیش از 1200 پروژه را به اتمام رسانده ایم و امروز در 131 پروژه فعالیت داریم. ضمن اینکه طی یکسال اخیر 49 پروژه تکمیل و تحویل شده است. 

وی با اشاره به این که توسعه شبکه های حمل و نقل یکی از مولفه‌های مهم اقتصاد است، افزود: در حوزه مترو در 9 کلانشهر در حال فعالیت هستیم که به عنوان نمونه مترو پرند پس از سالها بلاتکلیفی هفته گذشته به بهره‌برداری رسید. این پروژه از طریق مولدسازی (واگذاری زمین به قرارگاه و فروش به مردم) تکمیل و افتتاح شد.این یک تصمیم خوب بود که توسط دولت سیزدهم اتخاذ شد. 

مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا، گفت: امسال 3.8 مترو و دو ایستگاه در شهر تهران ساخته و افتتاح شد. امیدواریم با تامین قطار مترو قم تا پایان سال تست گرم این پروژه را انجام دهیم.

رحمانی با اشاره به بومی سازی ریل سوم برق رسان در کشور( مترو پرند) گفت: حدود 338 کیلومتر مترو در 9 کلانشهر کشور در دست ساخت است. 

وی با یادآوری اینکه با برنامه توسعه وزارت راه و شهرسازی به توسعه فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وارد شده ایم، اضافه کرد: در این پروژه به صورت مشارکتی با یک شرکت چینی همکاری خواهیم داشت. کار اجرایی پروژه شروع شده و فاز یک یعنی تکمیل باندهای موجود و روشنایی به بهره‌برداری می رسد.

وی با اعلام اینکه طراحی اولیه ترمینال 410 هزار مترمربعی فرودگاه انجام شده است، اظهار کرد: با طراحی صورت گرفته، زیرساخت فرود بزرگترین هواپیماهای دنیا در فرودگاه فراهم می شود، علاوه بر این قطار سریع‌السیر نیز از فرودگاه امام عبور خواهد کرد. 

با ساخت فرودگاه ظرفیت جابجایی مسافر در سال 1405 به 35 میلیون نفر افزایش می یابد، یادآور شد: حدود 4800 کیلومتر خط آهن یا ساخته شده یا در دست ساخت است. حمل و نقل ریلی می تواند نقش ویژه ای را در ترانزیت کالا از شرق به غرب دنیا بر عهده داشته باشد.

مقام مسئول قرارگاه خاتم در ادامه با بیان اینکه خط آهن چابهار-زاهدان تا سال 99 حدود 30 درصد پیشرفت داشت، گفت: حدود 60 درصد این پروژه در منطقه کوهستانی است و با تامین منابع مالی به پیشرفت 67 درصدی رسیده است. طی سال های اخیر تلاش کرده‌ایم مسیرهای بحرانی پروژه از جمله تونل ها را بسازیم.

رحمانی با بیان اینکه امروز تونل حفاری نشده در خط آهن چابهار-زاهدان نداریم، افزود: حدود 12 کیلومتر پل در پروژه مذکور داریم. 

وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اعتبار مورد نیاز و زمان تکمیل پروژه در صورت تامین منابع مالی گفت: اگر شرایط تورم کشور همین‌‌گونه باشد حدود 500 میلیون یورو برای تکمیل پروژه اعتبار نیاز است.در صورت تامین این منابع مالی تا پایان سال آینده می توانیم این خط‌آهن را به اتمام برسانیم.

وی همچنین با اشاره به حضور قرارگاه در ساخت خط‌آهن رشت-آستار، اضافه کرد: در این پروژه با دولت قرارداد داریم و دولت در سنوات گذشته قرار بود با وام آذربایجان پروژه ساخته شود. الان روس ها به شدت پیگیر سرمایه گذاری در این طرح هستند و با توجه به وجود مجموعه‌های توانمند، قرارگاه این پروژه را می سازد.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir