انتقاد معاون وزیر نفت از کیفیت پایین خودروها/ مصرف فزاینده سرانه مصرف بنزین در ۴سال اخیر

انتقاد معاون وزیر نفت از کیفیت پایین خودروها/ مصرف فزاینده سرانه مصرف بنزین در ۴سال اخیر
شناسه خبـر : ۱۲۴۶۹۸ پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵

معاون وزیر نفت گفت: در سال ۹۹ مصرف هر خودرو در ایران در روز ۲.۸ لیتر بوده است که این عدد به ترتیب در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ۳.۱ لیتر، ۳.۴ لیتر و ۳.۷ لیتر رسیده است که ناشی از پایین بودن کیفیت خودروها و افزایش ترددها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی موج خبر، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی در همایش «تقدیر از تلاشگران سوخت‌رسانی» اظهار داشت: در سال 1401، نشست‌های ستاد بحران به صورت دائمی و هفتگی و روزانه برگزار می‌شد و سوخت‌رسانی شبانه‌روزی برقرار بود؛ اما رئیس‌جمهوری از وزارت نفت در دیدار اخیر خواستار اقدام‌های جهشی شدند که ما نیز باید در همان مسیر حرکت کنیم و امیدواریم چالش‌های این حوزه حل و فصل شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از افرایش 21 درصدی ذخیره‌سازی در حوزه نیروگاهی خبر داد و اظهار کرد: با این حال اگر به حوزه نیروگاهی توجه کنیم و بازده نیروگاهی از 34 درصد فعلی به 40درصد افزایش یابد، معادل 47 میلیارد بشکه سوخت در کشور صرفه‌جویی می‌شود که عدد بزرگی است؛ همکاران ما در مجموعه وزارت نفت، شرکت گاز و شرکت پخش تلاش می‌کنند، اما لازم است بهینه‌سازی نیز اتفاق بیفتد.

سالاری افزود: در سال 99 مصرف سرانه هر خودرو در ایران در روز 2.8 لیتر بوده است که این عدد به ترتیب در سالهای 1400، 1401 و 1402 به 3.1 لیتر، 3.4 لیتر و 3.7 لیتر رسیده است که ناشی از پایین بودن کیفیت خودروها و افزایش ترددها است.

وی ادامه داد: بنابراین باید به حمل و نقل عمومی و توسعه زیرساخت‌ها توجه کنیم؛ مصرف سوخت در خودروهای کشور در سال 1402 نسبت به سال 98، بیش از 37 درصد رشد داشته است که این سوخت سرمایه ملی است و اگر این سرمایه وارد سبد صادراتی کشور شود، صرف توسعه خواهد شد و جایگاه ما را در منطقه بهبود می‌بخشد؛ اما با همه این اوصاف اقدام‌های بزرگی در همه بخش‌ها انجام شده است و امروز 760 میلیون لیتر جابجایی نفت و فرآورده روزانه در کشور داریم.  

وی تاکید کرد: همچنین در سال 1401 نزدیک به 304 میلیارد لیتر فرآورده در کشور جابه‌جا شده است که نسبت به سال پیش از آن رشد 11 درصدی داشته که 60 درصد آن (معادل 86 میلیارد لیتر) توسط شرکت‌های حمل و نقل انجام شده است.  

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: همکاران ما در شرکت خطوط لوله نیز 46 میلیارد لیتر جابه جایی حجمی را در سال 1401 ثبت کردند که حجم قابل توجهی در کشور است. در بخش حمل و نقل 17 هزار میلیارد تومان هزینه شده است. در حوزه نیروگاهی نیز از 16 میلیارد لیتر سوخت‌رسانی به 18 میلیارد لیتر رسیدیم که در این باره شرکت گاز نیز تلاش بسیاری کرد، اما ظرفیت ذخیره‌سازی نیروگاه‌ها محدود است.

سالاری در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال 1402 گفت: بخشی از خط لوله ما نیز نفتای پتروشیمی‌های را تامین می‌کرد و از قبل 195 میلیون لیتر فرآورده برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها استفاده کردیم؛ تنوع محصولات را در کشور داریم که همه این محصولات باید با همین ظرفیت‌ها جابه‌جا شود، از آن طرف مصرف روزانه رشد 12 درصدی را تجربه کرده است که عملیات بسیار بزرگی است.

وی افزود: همچنین سهم حمل‌ونقل ریلی را افزایش دادیم، رشد 309 درصد در حوزه فروش مرزی نفت‌گاز داشتیم که همه این اعداد، اعداد قابل توجهی است، نوسازی در بخش حمل و نقل نیز داشتیم و حدود 1520 دستگاه به ناوگان حمل‌ونقل کشور اضافه کردیم، محیط زیست را نیز فراموش نکردیم و با بهره‌برداری واحدهای جدید، 93 درصد پساب‌های صنعتی را بازیافت کرده و افزون بر آن فضای سبز 40 درصد در حوزه صنایع پالایشی افزایش یافته است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش گفت: در حوزه خط لوله نیز اقدام‌های مثبتی در خطوط و تعرضات با زحمات شبانه‌روزی همکاران محقق شده است، برنامه انتقال ما برای فرآورده انتقال 57 میلیارد لیتر در سال بود، اما در عمل 68 میلیارد لیتر فرآورده در کشور در سال 1401 جابه‌جا شد و از همه ظرفیت خطوط استفاده شد.

سالاری بیان کرد: در حمل دریایی نیز 6.3 میلیارد لیتر فرآورده تنها با سه فروند کشتی و 5 فروند شناور منتقل شده است و 267 فروند نفتکش را نیز ترخیص کردیم؛ در تامین نفت سفید نیز نزدیک 1.8میلیارد لیتر بین خانوارها توزیع شده است و اقدام‌ها به لطف خدا در همه بخش‌ها به همت مدیران و همکاران گمنام ما در همه بخش‌های دولتی و انجمن‌ها و جایگاه‌ها جهادی بوده است. در حوزه نوسازی کارتخوان‌ها، کوتاه کردن زمان صدور کارت سوخت و بومی‌سازی تجهیزات با همکاری دانش‌بنیان‌ها نیز کارهای بزرگی انجام شد که با حمایت شبانه‌روزی وزیر نفت و مجموعه دولت ممکن شد.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir